Zo werken de anderhalve meter sessies van Motivaction

Als marktonderzoeksbureau zijn onze collega’s voornamelijk in de weer met opzetten en uitvoeren van onderzoek. Maar naast de onderzoeksteams zijn er ook elke dag teams druk bezig met het ondersteunen en begeleiden van dat onderzoek. Bijvoorbeeld M-Select, ons in-house bureau dat respondenten werft en selecteert voor al het kwalitatieve onderzoek dat Motivaction uitvoert. Om eens te kijken hoe het met hun werk gaat tijdens deze coronacrisis, spraken we Amber Porsius. Zij is teamleider M-select.

 

Hoi Amber, hoe gaat het met M-select op dit moment?

Goed hoor! We hebben het erg druk gehad in de afgelopen weken. M-select werft en selecteert respondenten voor het kwalitatieve onderzoek dat Motivaction uitvoert, maar helpt ook opdrachtgevers door direct voor hen respondenten te selecteren. Dit noemen we selectie-only’s. In de afgelopen maanden hebben we door de coronacrisis al ons face-to-face onderzoek om moeten zetten naar een online alternatief. We hebben gemerkt dat de respondenten in onze M-select database (ongeveer 25.000 respondenten) erg flexibel waren en graag wilden meedoen aan kwalitatief online onderzoek.

 

Welke online alternatieven zijn er voor face-to-face onderzoek?

Er is bijvoorbeeld veel gebruik gemaakt van online videogesprekken als (tijdelijke) vervanging van de vertrouwde sessies in onze onderzoeksruimtes. Maar gelukkig waren we niet helemaal onbekend met online opties, want we werven al jaren respondenten voor onze e-Safari’s en online M-Talk Community. Wij konden dus snel schakelen maar we merkten dat onze respondenten dat ook deden! Er waren veel positieve reacties vanuit onze respondenten en een enorme welwillendheid om deel te nemen aan online onderzoek.

  

Wat goed om te horen. En nu, zijn jullie begonnen met de ‘anderhalve meter sessies’?

Ja, we kunnen inmiddels weer onderzoek organiseren op onze locatie in hartje Amsterdam. Die ‘anderhalve meter sessies’ zijn volledig ingericht om op een prettige en veilige wijze face-to-face in gesprek te gaan met respondenten, met inachtneming van alle maatregelen. Het zijn nog spannende tijden dus we waren ook benieuwd hoe onze respondenten daar zelf tegenover stonden. We hebben daarom een peiling uitgevoerd onder 2000 mensen uit onze M-select database en ruim 90% geeft aan dat ze weer op locatie willen deelnemen aan bijvoorbeeld een single interview of een mini-focusgroep!

(Klik op de infographic om deze te vergroten)

 

Hoe gaan die anderhalve meter sessies in zijn werk?

We zijn hartstikke blij dat we weer respondenten mogen uitnodigen voor onderzoek op locatie, maar we begrijpen ook dat opdrachtgevers of respondenten eventuele zorgen hebben. We denken op dat vlak graag mee. Het is essentieel dat een respondent zich prettig en veilig voelt op onze locatie, voor een ontspannen en inhoudelijk gesprek. Mochten respondenten in een risicogroep vallen, met het openbaar vervoer moeten reizen of liever thuisblijven dan adviseren we de opdrachtgever alsnog om die doelgroep online te interviewen.

Daarnaast heeft M-select een aantal check-in momenten met uitgenodigde respondenten om te waarborgen dat iedereen die langskomt op onze locatie zich gezond voelt, geen verkoudheids- of koortsklachten heeft. We controleren dit tijdens de intake, bellen op de dag van het onderzoek na en laten respondenten tekenen bij aankomst op de locatie (nadat ze hun handen hebben gedesinfecteerd). Zo zorgen we ervoor dat we weer in gesprek kunnen gaan met de respondenten die we zo gemist hebben op onze locatie!

 

Meer informatie?

Wil je meer weten over de werving en selectie van respondenten, of over de maatregelen die M-select heeft getroffen? Neem dan contact op met Astrid van Heerwaarden of Amber Porsius.

 

Facebook Twitter LinkedIn