Motivaction Online Community

Door een community te gebruiken ipv focusgroepen hebben we een groep kunnen volgen, actuele thema’s in kunnen brengen en konden we meer reageren op discussies dan bij focusgroepen het geval zou zijn. 
 Hans van Boetzelaer RVO/Ministerie van EZ

Wat is een online community?

In een afgesloten online omgeving brengen wij onder begeleiding van een moderator een groep mensen samen om te brainstormen, producten te testen of om de discussie met elkaar aan te gaan. Door burgers of consumenten een langere periode (van een week tot een jaar) te volgen, ontstaat een directer inzicht in wat zij echt denken en doen én waarom.

 

"In this epoch, insights communities or MROCs will dominate."

Robert Moran, The Futures of Marketing Research, StrategyOne 2014

 

Verschil tussen een community en traditioneel onderzoek

Een community verschilt grofweg op twee manieren van traditioneel onderzoek:

  • Interactie staat centraal, tussen de deelnemers en eventueel ook met de klant. Het is een two-way-conversation. De deelnemers worden hierdoor mede-eigenaar van de onderzoeksvraag.
  • De feedback van consumenten kan in alle ontwikkelingsfasen meegenomen worden: van behoefte tot idee en van concept tot lancering. Onderzoek heeft zo een effectieve rol in het hele ontwikkelingsproces van nieuwe producten en campagnes.
     

De kracht van een online community

  • Inspelen op actuele thema’s
  • Conceptontwikkeling en co-creatie met fans
  • Producttesting (ook over langere termijn)
  • Communicatieonderzoek
  • Online groepsdiscussies
  • Voorbereiding op of verdieping van kwalitatief en kwantitatief onderzoek
  • Aantrekkelijke manier van meedoen voor jongeren
     

Hoe werkt het?

Samenwerking is key, daarom organiseren we eerst een kick-off met alle projectbetrokkenen. Daarna stellen wij een engagementplan op met een goede mix van fun en inhoud voor de deelnemers. Samen bepalen we jouw rol als: actieve deelnemer, vraagbaak of observer. Tijdens het onderzoek zal een Motivaction-moderator het proces continu volgen en daar waar nodig meedoen.
 

De juiste deelnemers werven we binnen ons StemPunt-panel met ruim 60.000 leden. Via een intakevragenlijst wordt een match gemaakt zodat er een community ontstaat met een goede mix van motivatie, houding ten aanzien van het onderwerp en online gedrag.

 

Een online community levert het volgende op:

  • Diepgaand inzicht in de belevingswereld van jouw doelgroep
  • Analyse en beschrijving van de inzichten in een bondige, visueel aantrekkelijke rapportage
  • Praktisch toepasbare adviezen

 

Klantcase: Energiecommunity voor Stedin

Voor Stedin hebben wij een energiecommunity uitgevoerd. Ter afsluiting organiseerde Stedin een lunchbijeenkomst waarin het rapport werd gepresenteerd, hier was ook een aantal communityleden aanwezig. Benieuwd wat de online community heeft opgeleverd voor Stedin en wat de communityleden ervan vonden? Bekijk hier de videocompilatie van de lunchbijeenkomst. 

Energiecommunity voor Stedin

Facebook Twitter LinkedIn