35% van de thuiswerkende medewerkers vindt dat de samenwerking achteruit holt

‘Het piept en het kraakt in de zorg’, horen we regelmatig tijdens persconferenties. En dat is helaas waar. Maar het piept en het kraakt ondertussen in elke organisatie. Voor talloze medewerkers is het thuiswerken, vaak in combinatie met het thuisonderwijs, nauwelijks vol te houden. 35% geeft inmiddels aan dat ze de samenwerking met collega’s achteruit vindt hollen. Twee weken geleden was dat nog maar 9 procent. Een zorgwekkende ontwikkeling omdat juist nu de meeste organisaties alle zeilen moeten bijzetten. Dat blijkt uit de corona impact monitor van marktonderzoeksbureau Motivaction.

Interne communicatie kan ervoor zorgen dat thuiswerkende medewerkers aan boord én betrokken blijven. Maar voor succesvolle communicatie zijn eerst inzichten nodig. PROOF en Motivaction sloegen de handen ineen en ontwikkelden samen www.coronawerkgeversonderzoek.nl. Dat is de start van een integrale aanpak voor interne communicatie in deze tijden: eerst meten en dan schieten met scherp. De corona engagement monitor is een real time online tool die zicht geeft op hoe het gaat met medewerkers. Je kunt real-time en continu kijken naar de resultaten,  waardoor je direct als werkgever aan de slag kunt met de uitdagingen die je tegenkomt én direct kan zien of inspanningen resultaat opleveren. Ester Koot, HRM research consultant bij Motivaction: ‘Frequent meten is nu meer dan ooit van belang om snel te kunnen handelen en om de effecten van beleid te weten. De corona engagement monitor is een kompas voor goed werkgeverschap in tijden van crisis en helpt om de continuïteit van organisaties te waarborgen, nu en als de ‘normaliteit’ terugkeert.’

Nadat helder is wat urgent is, kan de organisatie direct aan de slag met pragmatische oplossingen op het gebied van interne communicatie. Bea Aarnoutse, managing partner van PROOF: ‘Samen hebben we besloten onze krachten nog sterker te bundelen en te doen waar we goed in zijn: werken aan alignment in veranderende tijden. Dat medewerkers op nummer 1 moeten staan, prediken we al jaren. Maar juist nu verdient dat wat ons betreft extra aandacht. Alleen al omdat het ook voor medewerkers pittige tijden zijn en zij graag willen weten hoe zij bij kunnen dragen aan het succes van de organisatie. Op basis van concrete inzichten, kunnen we ook concreet aan de slag om organisaties te helpen. Dat vraagt om snelheid in combinatie met zorgvuldigheid.

www.coronawerkgeversonderzoek.nl is nu online. PROOF is specialist in internal- en employer branding (www.proof.nl). Motivaction is een marktonderzoeksbureau gespecialiseerd in kwalitatief en kwantitatief onderzoek.

 

Over de corona impact monitor

De corona impact monitor van Motivaction geeft inzicht in de beleving van de corona-epidemie en de impact daarvan op de Nederlandse bevolking. Door middel van regelmatige peilingen laten we zien hoe burgers, consumenten, werkgevers en werknemers alle ontwikkelingen beleven en hoe zij daarmee omgaan. De laatste meting is uitgevoerd op 1 april door middel van een online vragenlijst onder 993 Nederlanders tussen 18 en 80 jaar. Het onderzoek is representatief voor de verdeling van de bevolking naar opleiding, leeftijd, geslacht, regio en waardeoriëntaties. Motivaction is lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.

Disclaimer: doordat ontwikkelingen en nieuws zich in hoog tempo opvolgen zal de beleving van de epidemie snel kunnen veranderen. Het is dus bij de interpretatie van de resultaten belangrijk je te realiseren dat het momentopnames zijn.

Neem voor meer informatie contact op met Ester Koot.

 

+31 (0)20 589 82 36

Facebook Twitter LinkedIn