De automarkt in 2021: loyaliteit is ver te zoeken

25.04.2021 - Als je aan vervoer denkt, is de kans groot dat je als eerste denkt aan auto's. Misschien is de auto zelfs wel mede dankzij corona voor velen de meest gebruikte manier om van A naar B te komen. Het grootste deel van autobezitters heeft deze tweedehands gekocht. Echter, het privé leasen van een auto heeft de laatste jaren flink aan populariteit gewonnen.  

Wanneer consumenten zich gaan oriënteren op de aanschaf van de volgende auto, beginnen ze veelal bij een automerk-dealer (45%) of een garagebedrijf (36%). Ook zijn de adviezen en ervaringen van vrienden of familie (33%) een belangrijke bron van informatie, evenals websites van merkdealers (25%) en consumentenorganisaties (25%).

 

Prijs vs. Merk 

De aanschafprijs (74%) van de auto blijft, niet verassend, de belangrijkste factor bij de keuze van een auto, gevolgd door het brandstofverbruik (53%), het bouwjaar (43%), de kilometerstand (40%) en de airco (40%). Opvallend is dat het merk (29%) pas op de 9de plaats terugkomt in de lijst van belangrijke aspecten. Men hecht meer waarde aan functionele aspecten zoals prijs en bouwjaar dan van welk merk de auto is. We zien hier grote verschillen tussen de verschillende Mentalitymilieu’s. Voor opwaarts mobielen is merk juist weer een stuk belangrijker, terwijl voor kosmopolieten en postmaterialisten aspecten met betrekking tot duurzaamheid juist meer gewicht in de schaal leggen.

 

Loyaliteit 

Consumenten zijn steeds minder loyaal aan een automerk, en de ‘switch’ bereidheid lijkt alleen maar groter te worden. Dit geldt ook voor de loyaliteit aan het garagebedrijf/dealer, waarbij minder dan de helft (47%) aangeeft loyaal te zijn. Het is echter niet voldoende om consumenten enkel te verleiden met een lage prijs. Slechts 16% is bereid om op service en kwaliteit in te leveren ten gunste van een lagere prijs. Automerken zullen dan ook steeds meer hun best moeten doen om klanten vast te houden, zowel bij de keuze van de auto als wat betreft de plek waar de auto onderhouden wordt. 

 

Benzine of elektrisch? 

De overgrote meerderheid geeft aan, ondanks alle duurzaamheidsstimulansen vanuit de overheid, (zeer) waarschijnlijk toch voor een benzinemotor (62%) te kiezen bij de volgende auto. De voorkeur voor een auto met hybride aandrijving (26%) volgt dan ook op gepaste afstand; 17% geeft de voorkeur aan een volledig elektrische auto. 

 

Nieuw of tweedehands? 

Als men er dan over uit is welke auto het moet worden, dan gaat de voorkeur uit naar een occasion/tweedehands auto voor ruim de helft van de consumenten (54%). Slechts een kwart van de consumenten zou de volgende keer voor een nieuwe autokiezen (24%). De overgrote meerderheid zou de volgende auto bekostigen door het gebruik van eigen spaargeld (68%).

 

Gebruik auto 

Het gebruik van de auto laat een duidelijk volgorde zien, waarbij de meeste consumenten de auto gebruiken om familie of vrienden te bezoeken (73%) of om boodschappen te doen of te winkelen (61%). Iets meer dan de helft gebruikt zijn auto voor vakantie en uitstapjes (54%), terwijl 48% stelt de auto vooral te gebruiken voor woon-werkverkeer. Ook hier zijn duidelijke verschillen te zien tussen de Mentalitymilieu’s. Zo gebruiken traditionele burgers de auto relatief vaker voor bezoek aan vrienden en familie, terwijl nieuwe conservatieven dat doen voor vakantie en uitstapjes.

 

Over het onderzoek 

De cijfers in dit verhaal zijn ontleend aan online onderzoek in het kader van Motivaction’s omnibus, een maandelijks uitgevoerde monitor over steeds wisselende onderwerpen. Wil jij weten hoe je jouw klant moet aanspreken? Weten welke doelgroepen er onder jouw klanten leven? Leer jouw klant kennen door bijvoorbeeld ons onderzoek naar klantcommunicatie of doelgroepsegmentatie. Neem voor meer informatie contact op met Sanne Bovendeert of Thijs Boomsma via onderstaande gegevens.

Het veldwerk voor dit onderzoek vond plaats in maart 2021; de landelijk representatieve steekproef telde n=810 autobezitters tussen de 18 en 80 jaar. 

Facebook Twitter LinkedIn