Toegankelijkheid

Skip to main content

Sint stoïcijns onder rumoer rond zijn staf

28 november 2019

Bijna zes op de tien Nederlanders vierden afgelopen jaar Sinterklaas. Dat is meer dan in eerdere peilingen, een reeks die begon in 2012. Sint en zijn staf overleven dus probleemloos alle stormen rond hun bestaan. De verklaring? Tradities zijn niet afhankelijk van uiterlijkheden en essenties kennen kleur noch vorm, maar alleen betekenis.   

De essentie in het geval van Sint is gezelligheid, of dan toch zeker de perceptie daarvan, met heel veel familie bij elkaar. Vergeleken met eerdere edities van dit onderzoek valt op dat het gezelschap minder vaak bestaat uit louter eerstegraads familieleden. De kringen daaromheen schuiven steeds vaker aan. Sint als een familiereünie dus, een mooie bijvangst in tijden van eenzaamheid. Inmiddels kent een gemiddeld Sinterklaasfeest acht deelnemers. 

 

Klassieke ingrediënten

Onverbrekelijk verbonden met de traditie van Sinterklaas is allereerst de uitruil van cadeaus (dat gebeurt in negen op de tien gevallen), op afstand gevolgd door het rijmelen van gelegenheidspoëzie (drie op de tien schrijven gedichten), surprises, schoentjes bij de radiator, kijken naar het Sinterklaasjournaal en op tv de intocht volgen. Eén op de tien vierders wordt verrast door een bezoek van Sint zelf of van één van zijn hulpdienaren. In dit hele spectrum van activiteiten is geen sprake van vernieuwing, want daarvoor is geen reden. De grootste innovatie van de laatste jaren is het mallotig vroege tijdstip waarop er weer pepernoten in de winkels liggen. De meeste Nederlanders vinden begin november als tijdstip een stuk logischer, maar ja… doe er eens wat aan.  

 

Meer Sint dan voorheen

58% van de Nederlanders heeft afgelopen jaar Sinterklaas gevierd. Dat is meer dan voorheen: zo lag het aantal vierders in 2013 nog op 49%. Destijds werd ook gedacht dat de Kerstman bezig was Sint van zijn cadeauzetel te verdrijven, maar die kou is uit de lucht. Van animositeit is geen sprake, beide heren gunnen elkaar de ruimte.

 

88 euro per persoon

Het Sinterklaasfeest kent natuurlijk ook een financiële paragraaf. In 2018 besteedde de gemiddelde Sinterklaasvierder zo’n 88 euro aan cadeaus, een koopje voor zoveel plezier. Vergeleken met het jaar daarvoor toen er gemiddeld per persoon € 86 werd uitgegeven, is er op zijn hoogst sprake geweest van een inflatiecorrectie. De meest gekochte cadeautjes zijn speelgoed (57%), gevolgd door snoep (40%) en persoonlijke verzorging- en beautyproducten (34%).

 

Sinterklaas 2019

We verwachten dit jaar een stabiel tot licht groeiend aantal Sinterklaasvierders, en een bescheiden toename van de bestedingen. Een belangrijk deel van de cadeaus zal pas in de aanloop naar en in het zeer populaire Black Friday-Cyber Monday weekend (29 november – 2 december) worden gekocht, veel dichter op pakjesavond dan in 2018. Dit resulteert zonder twijfel in chaos in stenen winkels, in overspannen servers en slecht bereikbare webshops en in frustratie bij de consument vanwege bezorgproblemen. En ja, meer verstoringen van de openbare orde vanwege misbare uiterlijkheden in het Sinterklaasfeest zullen er ook zijn. Daaraan geven we de aandacht die ze verdienen: geen.      

 

Over dit onderzoek

Het Sinterklaasonderzoek maakt onderdeel uit van de Feestdagen Monitor, een semi-continu onderzoek waarmee Motivaction vanaf 2012 de viering van een dertiental feestdagen in Nederland op de voet volgt. Omdat de metingen niet vooraf maar altijd direct ná de betreffende feestdag worden uitgevoerd, zijn de uitkomsten ervan zeer betrouwbaar. We rapporteren immers over feitelijk gedrag, niet over vage plannen en dito intenties.

Voor de uitvoer van het online veldwerk wordt gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 70.000 leden. 1.626 respondenten in de leeftijd van 15 tot 70 jaar hebben de vragenlijst ingevuld. Het onderzoek is representatief gewogen op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en Mentality. De veldwerkperiode van het onderzoek liep van 6 tot 8 december 2018.


Vragen?
Ruurd Hielkema

Ruurd Hielkema studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, was medeoprichter van Trendbox, voorzitter van de Research Keurmerkgroep en bestuurslid van SIRE.


Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 25



Gerelateerde artikelen

Wie is er aan zet in de energietransitie? Gerard van der Werf bij New Business Radio

Gerard van der Werf
30 september 2019

Online gesjoemel: reviews eenvoudig te koop

Cecilia Keuchenius
05 maart 2019

Black Friday 2021: consument wil terug naar de fysieke winkel

Ruurd Hielkema
22 november 2021

Een terugblik op 2019, en een beschouwing op de toekomst

Karel Slootman
22 december 2019
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency