Toegankelijkheid

Skip to main content

Gezondheid en vitaliteit tijdens de coronacrisis

25 mei 2020

Er is al veel gepubliceerd over de samenhang tussen gezondheid en het ervaren van ernstige gevolgen door het coronavirus. Een hoge leeftijd, maar ook overgewicht, diabetes, hart- en vaatziekten en longziekten als COPD maken je kwetsbaarder voor het virus, aldus het RIVM

Heeft deze kennis invloed op hoe Nederlanders omgaan met hun gezondheid tijden de coronacrisis? Zijn er onderlinge verschillen tussen mensen te maken op hun levensstijl voor de crisis? En hoe kun je die uiteenlopende groepen motiveren om een structureel gezond(er) leven te leiden?

 

Verschillende reacties op de coronacrisis

Je krijgt antwoord op die vragen en meer in de publicatie ‘Gezondheid en vitaliteit tijdens de coronacrisis’. Op basis van het Vitality-model, waarmee Motivaction het gedrag rond sport en voeding van verschillende groepen Nederlanders in kaart brengt, lees je in deze publicatie: 

  • Wie zich juist nu genoodzaakt voelen om gezonder te leven
  • Welke groepen bewust bezig zijn met het mijden van potentieel gevaarlijke plekken
  • Wie het lastig vindt om zich aan de RIVM-richtlijnen te houden
  • Welke tactieken je kunt gebruiken om bepaalde groepen te overtuigen van een gezond(er) leven 

 

Een extra bakje chips, of snel de sportschool weer in

Als we kijken naar gezelligheidszoekers zien we dat zij gezelligheid altijd voorop hebben staan. Dit gaat gepaard met positieve zaken als sterke familiebanden en een aangenaam thuis, maar brengt ook ongezond gedrag met zich mee als het eten van een chipje of chocolaatje in de avond. Om gezond te blijven tijdens deze crisis blijven gezelligheidszoekers vooral binnen. Ze gaan niet gezonder leven, want sporten komt nog meer in het geding en om de gezelligheid te bewaren kopen ze vaker lekker (en gezond) eten voor thuis. Om hen toch in beweging te krijgen kun je dit het beste doen op een speelse, subtiele manier.

Daar tegenover staan de prestatiegerichten, die het onderste uit de kan willen halen op het gebied van sport. Zij hebben vertrouwen in hun gezondheid en blijven veel bewegen tijdens de coronacrisis, maar nemen het door hun overwegend gezonde levensstijl weer iets minder nauw met de RIVM-richtlijnen. Om er toch voor te zorgen dat ze zich schikken in de bestaande maatregelen, kan het bijvoorbeeld helpen om in te spelen op hun statusgevoeligheid.

Wil je meer weten over deze profielen, en hoe de andere groepen omgaan met hun gezondheid in tijden van corona? Download nu de publicatie door het formulier in te vullen, of neem contact op met Karin Lammers voor meer informatie.

 


Vragen?
Henriët Hensen

Email
Functie Senior Strategy Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 89


Andere downloads
Whitepaper churn en loyaliteit

Whitepaper Churn en loyaliteit

Gerard van der Werf
24 november 2016

Bouwen aan je werkgeversimago in tijden van crisis

Ester Koot
22 januari 2021

De mediabubbel

Lex van Meurs
30 december 2022
Seniorenmarketing; senioren marketing

Een zilveren generatie met gouden kansen

Pieter Paul Verheggen
07 augustus 2019
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency