Toegankelijkheid

Skip to main content

Baas wil te veel bemoederen

07 november 2016

Werkgevers zouden zich veel meer met de gezondheid van hun personeel willen bemoeien dan werknemers wenselijk vinden.

 

Dat blijkt uit een enquête onder ruim duizend bedrijven en werknemers, uitgevoerd door Motivaction in opdracht van De Financiële Telegraaf en zorgverzekeraar ONVZ.

 

Werkgevers betalen via de loonbelasting mee aan de zorgkosten van hun personeel, maar dat geeft ze nog niet het recht om aan hun werknemers te vragen gezonder te gaan leven, vindt de helft van de ondervraagde werknemers. Bijna twee derde van de werkgevers denkt daar anders over: bemoeienis met de leefstijl zijn wat hen betreft wél gerechtvaardigd.

 

Het Den Helderse bedrijf Lightweight Containers gaat zelfs zo ver dat rokers er niet meer hoeven te solliciteren.

 

VNO-NCW en MKB Nederland, de twee grootste werkgeversclubs van ons land, wijzen op de verplichtingen die bedrijven hebben tegenover ziek personeel, zoals twee jaar loon doorbetalen bij ziekte. "Zeker op kleine ondernemingen kunnen die heel zwaar drukken", aldus een zegsman.

Vakbond FNV noemt alle aandacht van bedrijven voor de toekomstige gezondheid van hun personeel overdreven. "Dit komt op mij allemaal vrij onzinnig over", zegt beleidsmedewerker Gezondheid Wim van Veelen over bedrijven die met gezond eten, health checks en hardloopclubs proberen hun personeel te verleiden gezonder te leven.

 

"Als je om het welbevinden van je personeel geeft, doe dan iets aan de stoffige omgeving waarin ze werken in plaats van de kroketten uit de kantine te halen."

 

Bron: Telegraaf, 05.11.2016

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
Deel dit artikel

Vragen?
Kevin Hengst

Email 
Functie Senior Strategy Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 14


Gerelateerde artikelen

Van coronacrisis naar beweegcrisis. De effecten van corona op sporten

Karin Lammers
25 juli 2022

Is ‘waardeer het, repareer het’ een geslaagde campagne?

Bram van der Lelij
27 november 2019

Corona Impact Monitor: zorgen om pensioenen nemen toe, maar solidariteit blijft onveranderd hoog

Eric-Jan Klöne
13 mei 2020

Ontdek de kracht van citymarketing met Glocalities: het succes van de ‘Kom niet naar Den Bosch’-campagne

Pieter Paul Verheggen
10 oktober 2024
Neem contact met ons op
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency