Toegankelijkheid

Skip to main content

3 op de 4 flexwerkers langer onder moeders vleugels

04 mei 2017

Flexwerkers blijven langer bij hun ouders wonen omdat ze denken zonder vast contract geen hypotheek te kunnen krijgen.


Dat blijkt uit het onderzoek dat Motivaction in opdracht van hypotheekverstrekker BLG Wonen hield onder flexwerkers in Nederland. 70% van hen oriënteert zich niet eens op het kopen van een huis totdat ze een vast contract in handen hebben.

In de beleving van veel flexwerkers zijn er maar bar weinig mogelijkheden om een eigen woning te kopen als je geen vast contract hebt. BLG-directeur Rein Wispelweij: “Inmiddels heeft 35% van de Nederlanders een flexibel contract. En toch denkt men in Nederland dat het kopen van een huis nog steeds afhangt van een vast dienstverband. In het flexonderzoek geeft bijna de helft (44%) aan, ook geen huis te durven kopen. En dat is jammer, want er zijn wél mogelijkheden”.

 

Toekomstperspectief belangrijk

BLG Wonen trekt zich het lot van flexwerkers aan. “Het kan niet zo zijn dat het hebben van een vast contract doorslaggevend is voor het afsluiten van een hypotheek. Dat is niet meer van deze tijd”, aldus Wispelweij. “Je moet verder dan cijfers alleen kijken. Als je bij een hypotheekaanvraag ook naar het toekomstperspectief van de klant kijkt, is er in onze ervaring veel mogelijk. Het is belangrijk dat de onduidelijkheid over hypotheekoplossingen voor flexwerkers verdwijnt.”

Toenemend aantal flexwerkers

In 2016 was ongeveer 35% van alle hypotheekaanvragen bij BLG Wonen van huizenkopers zonder een vast arbeidscontract. Als de financiële sector de hypotheekmogelijkheden voor flexwerkers beter over het voetlicht weet te brengen, worden meer flexwerkers op de woningmarkt actief, denkt de hypotheekverstrekker. 

 

Bron: Z Nieuws, 02.05.2017
 

Deel dit artikel

Vragen?
Rob Doornbos

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 35


Gerelateerde artikelen

Never waste a good crisis

Ester Koot
21 mei 2021

Motivaction onderzoekt wat mensen écht denken

Seth Schaafsma
23 februari 2022

Eerlijke kleding kopen: jongeren willen wel, maar doen het niet 

Lieke van Duist
27 november 2020

Mediaprofielen

Lex van Meurs
21 februari 2021
Neem contact met ons op
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency