Toegankelijkheid

Muziekfestivals in trek bij 55-plussers

28 juni 2016

Een kwart van de jongeren tot 35 jaar vindt de zomer pas compleet wanneer hij of zij minimaal één festival bezocht heeft. Maar tussen de festivalbezoekers vind je niet alleen maar jongeren: 17% van de 55-plussers zegt dit jaar één of zelfs meerdere muziekfestivals te bezoeken. Dit blijkt uit een representatief onderzoek van Motivaction naar festivalbezoek onder ruim 1.000 Nederlanders.

 

Maar liefst 29% van de Nederlanders geeft aan dit jaar naar minimaal één muziekfestival te gaan. 13% van de festivalbezoekers tot 35 jaar heeft zelfs weleens een vakantie overgeslagen om een festival te bezoeken. Maar festivals trekken bezoekers van alle leeftijden: hoewel jongeren per seizoen vaker gaan, gaat ruim een kwart van de 45 t/m 54-jarigen (27%) en bijna één op de vijf 55-plussers (17%) dit jaar naar een muziekfestival.

 

Verschillende festivalwensen

Wel zijn er enkele opvallende verschillen tussen de leeftijdsgroepen. Festivalgangers in de leeftijd van 15 t/m 34 jaar gaan in verhouding vaker naar grote, meerdaagse festivals met bekende artiesten in de line-up. Dit geldt met name voor festivalbezoekers tot 25 jaar: bijna de helft van deze groep (47%) zegt liever niet naar kleine, onbekendere festivals te gaan. Festivalbezoekende Nederlanders vanaf 35 jaar gaan juist vaker naar kleinschalige, eendaagse festivals, en ze willen liever naar een festival met (nog) onbekende artiesten.

 

Veiligheid

Jongeren die naar festivals gaan selecteren vaak op muziekstijl en programmering. Daarnaast vinden zij het belangrijk wie er meegaat. Senior research consultant Jeroen Senster: “We zien dat festivals zoals Lowlands en Down The Rabbit Hole hier al slim op inspelen door groepstickets aan te bieden.” De groep 55-plussers kiest festivals uit op basis van de verwachte sfeer, belevenis en locatie. Zij houden zich ook relatief vaker bezig met de beveiliging en veiligheid van festivals. Toch speelt het thema veiligheid voor de meeste bezoekers amper een rol bij de keuze om naar een festival te gaan. Meer dan driekwart geeft aan dat de verhoogde terreurdreiging geen reden is om een drukbezocht festival te mijden.

Line-up en prijs

Bij de keuze voor een festival spelen de line-up, sfeer en ticketprijs de belangrijkste rol. Andere aspecten, zoals de geluidskwaliteit, het winkelaanbod of de keuze aan eten en drinken, zijn nauwelijks van invloed op de keuze. Dit lijken meer leuke extraatjes te zijn dan doorslaggevende aspecten. Meer dan helft van de ondervraagden (56%) weet niet welke bedrijven de door hen bezochte festivals sponsoren. Jonge festivalbezoekers zijn vaker bekend met de sponsoren van festivals dan oudere festivalbezoekers. Ook geeft de helft (55%) aan dat het wat hem of haar betreft niet uitmaakt welk merk bier er wordt geschonken.

 

Over het onderzoek

Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 60.000 actieve leden. 1.082 respondenten in de leeftijd van 18 t/m 70 jaar hebben de vragenlijst ingevuld. Het onderzoek is representatief op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en leefstijlen (Mentality). Het veldwerk van het onderzoek heeft gelopen van 25 mei t/m 2 juni 2016.

 

Wilt u meer informatie over onderzoek binnen de sector cultuur en vrije tijd? Lees het hier.

Bent u benieuwd naar de effectiviteit van uw sponsoring? Bekijk hier wat wij voor u kunnen betekenen.
 


Vragen?

Gerelateerde artikelen
SMA Sales Index

Euforie over economische groei in Nederland vlakt af

Lieke van Duist
15 januari 2018
Financiële zaken tussen echtparen

Financiële afspraken tussen echtparen dragen ook bij aan post-huwelijksgeluk

Jorn Lingsma
09 september 2019

De rockende teamleider. Wij spraken onze collega Bart

Damiano Pieters
11 oktober 2022

MKB ziet groei 2019 somber in

Rob Doornbos
15 april 2019
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved