Toegankelijkheid

Skip to main content

Nederlander denkt niet na over eurobiljet

01 augustus 2017

Nederlanders checken hun eurobiljetten zelden op echtheid, en weten uit hun hoofd niet eens hoe ze eruit zien. Dat blijkt uit het tweejaarlijkse onderzoek dat De Nederlandsche Bank heeft laten doen door Motivaction naar de kennis over en waardering van bankbiljetten.

 

Ruim twee derde van alle ondervraagden heeft de afgelopen vijf jaar niet een bankbiljet op echtheid gecontroleerd, blijkt uit de peiling van Motivaction. Ruim 20% heeft meer dan eens een bankbiljet op echtheid gecontroleerd. Volgens DNB blijkt daaruit dat Nederlanders ’veel vertrouwen’ hebben in de echtheid van bankbiljetten. Dat vertrouwen neemt sinds 2005 bovendien gestaag toe.


Het gestegen vertrouwen staat volgens DNB los van de hoeveelheid valse eurobiljetten. Die is namelijk de afgelopen twee jaar gelijk gebleven.

 

Ondertussen kunnen Nederlanders niet uit het hoofd zeggen hoe de bankbiljetten eruit zien. ’Na enig nadenken’ kunnen ze zich de kleuren herinneren, concluderen de onderzoekers. Vooral de biljetten van €200 en €500 worden door mensen slecht gekend. Dat zijn ook de enige twee biljetten die minder dan de helft van de ondervraagden ooit in handen heeft gehad.

 

Motivaction heeft ook gevraagd wat Nederlanders vinden van de bankbiljetten. Zo’n 74% vindt de briefjes mooi, en het nieuwe biljet van 20 euro wordt het mooist gevonden. Het bankbiljet van 5 euro heeft het kleinste aantal fans.

 

Meer weten? Download hier de rapportage. 

 

Bron: De Telegraaf, 01.08.2017


Vragen?
Irene Zondervan

Email i.zondervan@motivaction.nl
Functie Senior Strategy Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen

Hoe ontwikkel je een nieuwe onderzoekstool? In gesprek met Sander

Sander Kluiters
24 februari 2020

Motivaction op MIE’20 – Generatie Z, duurzaam reizen door de stad en kwalitatief concepttesten

Yvonne van Beek
15 januari 2020

Je tuin als wapen tegen hitte, droogte en hoosbuien: wat vinden tuinbezitters?

Cecilia Keuchenius
01 april 2021

BusinessLocus

Ondernemerschapsstijlen binnen het MKB.
Rob Doornbos
25 maart 2014
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved