Toegankelijkheid

Skip to main content

Nederlander wil flexibele invulling feestdagen

05 juli 2016

Ruim een miljoen Nederlandse moslims vieren deze week Suikerfeest. Is het tijd om er een officiële feestdag van te maken? Twee derde van de Nederlanders vindt van niet. Wel wil 65 procent liefst zelf kiezen wanneer zij een feestdag opnemen.

 

Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction onder 1.103 Nederlandse respondenten tussen de 18 en 70 jaar.

 

Twee derde van de Nederlanders wil zelf bepalen welke feestdagen ze vrij nemen. De helft van de Nederlanders stelt daarbij wel dat er een aantal gezamenlijke feestdagen blijft bestaan.

 

Een aantal feestdagen waarop iedereen vrij is (zoals Hemelvaart of Pinksteren), wordt door veel Nederlanders niet gevierd. De feestdagen die wel door de meerderheid van de Nederlanders worden gevierd zijn Kerst (91%), Oud en Nieuw (86%) en Pasen (67%).

 

Voordelen

Door werknemers zelf te laten kiezen op welke feestdagen ze vrij willen nemen, kunnen zij voor de voor hen relevante feestdagen kiezen, zonder dat dit ten koste gaat van hun vakantiedagen.

Er is in Nederland behoefte aan een flexibele invulling van de feestdagenkalender. Dat biedt ook kansen voor werkgevers, omdat er dan gewerkt kan worden op dagen waarop nu iedereen vrij is”, zegt Ikrame Azaaj, researcher bij Motivaction.

 

Geen verplichting

Ruim een kwart (28%) van de Nederlanders vindt dat werknemers die vrij vragen voor het Suikerfeest een dag vrij moeten krijgen. Bijna een derde (32%) twijfelt en 40% vindt niet dat werkgevers zonder meer een vrije dag moeten geven wanneer een werknemer daarom vraagt.

 

Bron: De Telegraaf, 04.07.2016

 

Lees ook:


Vragen?
Lennart Blokker

Email
Functie Research manager
Telefoon +31 (0)20 589 82 91


Gerelateerde artikelen

‘Veel spijt over geldafspraken na scheiding’

Jorn Lingsma
05 april 2019

Meiden lopen warm voor technisch beroep

Cecilia Keuchenius
11 juni 2019

Een droge januari voor één op de tien Nederlanders

Ruurd Hielkema
21 februari 2018

Vijf redenen waarom kwalitatief onderzoek een must is

Henriët Hensen
28 augustus 2023
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency