Toegankelijkheid

Skip to main content

Meer stress tijdens vakantie door onbeperkt roamen binnen EU

07 september 2017

Telecomproviders hebben consumenten goed geïnformeerd. Nagenoeg alle Nederlanders weten dat ze geen aanvullende kosten meer betalen voor roaming binnen de Europese Unie (91%). Van degenen die hier al gebruik van hebben gemaakt, geeft eenderde aan meer met zijn of haar telefoon bezig te zijn geweest dan hem of haar lief is (31%). Verder blijkt uit onderzoek van Motivaction dat 9% meer stress heeft ervaren tijdens de vakantie. Toch zegt ook 63% positiever te oordelen over zijn of haar mobiele aanbieder.

 

Gemak dient de mens

Onbeperkt roamen betekent meer mogelijkheden om ter plekke in het buitenland informatie op te zoeken. Meer dan de helft van de Nederlanders geeft aan zich om deze reden van tevoren minder goed voor te bereiden op de vakantie. 73% geeft aan meer apps en websites te gebruiken die informatie geven over hun bestemming (bijvoorbeeld via Google Maps en TripAdvisor). 71% zegt meer uit de vakantie te kunnen halen doordat ze meer informatie hebben.

 

Toch meer stress

9% geeft dus toch aan meer stress te hebben ervaren tijdens de vakantie en 22% zegt dat de sfeer minder was tijdens de vakantie. ‘Het lijkt erop dat de druk van “altijd online en bereikbaar moeten zijn” met onbeperkt roamen op vakantie gewoon doorgaat’, aldus Jeroen Senster, telecomexpert bij marktonderzoeksbureau Motivaction. ‘Zo blijkt dat mensen toch weer vaker op hun telefoon kijken dan ze zouden willen en daardoor ook vaker bezig zijn met bijvoorbeeld hun werk, of zien wat ze allemaal missen in Nederland’. 58% geeft aan met de extra roamingmogelijkheden ook meer contact te hebben met de ‘achterblijvers’ in Nederland.

 

Vrouwen positiever dan mannen

Vooral vrouwen geven aan meer contact te hebben met mensen die ze tijdens de vakantie moeten missen (70% versus 46%). Ze zijn over het algemeen positiever dan mannen over het onbeperkt roamen in het buitenland. Vrouwen gebruiken hun telefoon vaker voor sociale, gezellige activiteiten en mannen meer voor zakelijke en praktische. Hun associatie met het gebruik van hun telefoon in het buitenland is dan ook minder negatief.

Jongeren versus ouderen

Ook jongeren (15 t/m 24 jaar) hebben meer contact met het thuisfront tijdens hun vakantie (78% versus 58% gemiddeld). Mensen van 65 jaar of ouder gebruiken hun mobiel hier veel minder voor. Vanuit ons Digitality-onderzoeksprogramma weten we dat hun sociale leven zich dan ook minder online afspeelt. Wij verwachten bovendien dat zij beter in staat zijn om met prikkels van buitenaf om te gaan.

 

Over het onderzoek

Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 60.000 actieve panelleden. 1.264 respondenten in de leeftijd van 15 tot en met 70 jaar hebben de vragenlijst volledig ingevuld. Het onderzoek is representatief voor de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en waardenoriëntatie volgens het Mentality-model. Het online veldwerk voor dit onderzoek liep van 16 t/m 21 juli 2017. Motivaction is lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.

 

Bron: Emerce, 07.09.2017

 

Lees ook

Deel dit artikel

Vragen?
Jeroen Senster

Email
Functie Principal Research Consultant
Telefoon +31 (0)6 112 909 67


Gerelateerde artikelen

Emerce 100: de beste bedrijven in e-business 2018

Seth Schaafsma
08 mei 2018

Meten van sentiment bij medewerkers op afstand

Ester Koot
12 januari 2021

Zo help je ondernemers de coronacrisis door

Rob Doornbos
23 juli 2020

Een derde keer in dienst bij Motivaction

Margré Nijkamp
12 augustus 2019
Neem contact met ons op
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency