Toegankelijkheid

Skip to main content

Black Friday ligt onder vuur, maar de kassa rinkelt nog steeds

21 november 2025

Black Friday roept bij veel Nederlanders weerstand op. De kortingen voelen niet zo bijzonder, het vertrouwen in aanbieders daalt en het past voor een groot deel van de bevolking niet meer bij een tijd waarin we zuiniger willen omgaan met spullen en grondstoffen. Toch stappen miljoenen consumenten straks weer de winkelstraat in of vullen hun digitale winkelmandje. Hoe zit dat precies?

Kritiek groeit

Uit representatief onderzoek van Motivaction onder 1.052 Nederlanders (18-80 jaar), uitgevoerd in de aanloop naar Black Friday 2025, blijkt dat tweederde van de Nederlanders de Black Friday en Cyber Monday aanbiedingen niet indrukwekkend vindt. Evenveel mensen zien het grote aantal kortingsdagen als iets dat het vertrouwen in winkels aantast.

Ook het duurzaamheidsargument klinkt luid. 66 procent vindt Black Friday niet meer passen bij deze tijd. Vooral onder 65-plussers is die kritiek sterk. In die groep zegt zelfs 77 procent dat het kortingscircus schuurt met duurzame waarden.

Green Friday wint waardering, maar geen massa

Green Friday, het tegengeluid dat oproept tot bewust en minder consumeren, krijgt langzaam meer sympathie maar blijft klein. De bekendheid daalt zelfs iets ten opzichte van eerdere jaren en zit nu op 25 procent.

De waardering neemt wel toe. Meer mensen vinden het een goed initiatief en noemen het inspirerend en geloofwaardig. Toch ontbreekt het nog aan schaal. Dille en Kamille heeft hierin al jaren de voortrekkende rol, Intratuin sluit aan, maar grote merken blijven verder achter. Zonder bredere steun blijft de impact beperkt.

Toch meer animo voor Black Friday

Ondanks de kritiek verwacht dit jaar ongeveer 30 procent daadwerkelijk te gaan shoppen. Dat is hoger dan voorgaande jaren. Consumenten zeggen vaak dat ze méér gaan kopen dan ze uiteindelijk doen, daarom hebben we hun eigen verwachting van 38 procent teruggewogen naar een realistischer beeld.

Opvallend is de generatiekloof. Onder consumenten tot 45 jaar wil 50 tot 65 procent deelnemen. Boven de 45 jaar zakt dat naar ongeveer 25 procent. Mannen en vrouwen verschillen nauwelijks.

Lagere bestedingen en meer zelfcontrole

Wie wel op koopjesjacht gaat, geeft minder uit dan vorig jaar. De gemiddelde geplande besteding is 244 euro, een flinke daling ten opzichte van de 378 euro in 2024.

De consument kijkt kritischer naar de noodzaak van een aankoop en spreidt minder over verschillende categorieën. Goed gevuld spaarpotje of niet, voorzichtig omgaan met geld blijft de norm.

Waar zoeken kopers hun informatie?

Oriëntatie blijft belangrijk. 86 procent van de Black Friday liefhebbers kijkt vooraf wat er te koop is.

Websites van winkels staan daarbij stevig bovenaan met 52 procent. Daarna volgen websites van merken met 35 procent. Nieuwsbrieven en zoekmachines raken wat terrein kwijt. De consument zoekt doelgericht en wil snel weten waar echte deals te vinden zijn.

Wat kopen we dit jaar het meest?

De top drie blijft onveranderd:

  1. Bovenkleding

  2. Schoenen

  3. Parfum

Toch zien we dat bijna alle productcategorieën minder vaak worden aangekruist dan in 2024. Dit bevestigt het beeld van rationeler koopgedrag en een focus op producten die men echt nodig heeft.

Conclusie

Nederlanders kijken kritischer naar Black Friday dan ooit. Ze twijfelen aan de kortingen, vinden het niet passen bij duurzaam leven en houden hun portemonnee strakker vast. Maar het koopjesmoment blijft tegelijk een vaste waarde in het consumentenritme.

Wie als retailer zichtbaar en betrouwbaar wil blijven, moet inspelen op die spanning. Heldere deals, eerlijke communicatie en aandacht voor duurzame keuzes kunnen juist in deze periode het verschil maken.

Wil je meer inzichten of verdieping voor jouw markt of doelgroep? Wij helpen je graag verder.




Deel dit artikel

Vragen?
Ruurd Hielkema

Ruurd Hielkema studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, was medeoprichter van Trendbox, voorzitter van de Research Keurmerkgroep en bestuurslid van SIRE.


Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 25



Gerelateerde artikelen

Maatschappelijke Impact Monitor 2024: Meer rendement met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Gerard van der Werf
24 juni 2024

Zo voorkom je als werkgever uitval door burn-out bij werknemers

Ester Koot
12 november 2020

Corona stimulans voor organisatiestrategie én voor OR

Jeroen Senster
28 januari 2021

Nederland bezuinigt op boodschappen, voorkeur voor huismerken en goedkope basisproducten neemt toe

Els van der Velden
29 december 2022
Neem contact met ons op
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.


Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency