Toegankelijkheid

Skip to main content

Consument let niet op duurzaamheid bij kopen kleding

25 februari 2019

De houding van de Nederlandse consument tegenover duurzame kleding is ambivalent: men vindt het belangrijk en wil er ook best meer voor betalen, maar bijna niemand let tijdens het kopen van kleding op duurzaamheid. In kleding recyclen zijn we een stuk beter: de meeste consumenten brengen hun afgedragen kleding naar een textielcontainer, naar een goed doel of geven het weg aan vrienden en familie. 

 

Prijs belangrijker dan duurzaamheid

Hoewel (meer dan) de helft van de consumenten het belangrijk vindt dat een kledingstuk duurzaam (57%), diervriendelijk (52%) of fairtrade (49%) is zien we dit nog niet terug in het gedrag van consumenten. Dat blijkt uit een onderzoek van Motivaction onder 1.266 StemPunt leden. Duurzame kleding is weliswaar een plusplunt (61%) maar een ruime meerderheid geeft aan niet op het label te kijken of een kledingstuk daadwerkelijk duurzaam is (13%). Slechts 12% heeft weleens een kledingstuk niet gekocht vanwege twijfels over de duurzaamheid.

Prijs blijft een belangrijke factor. Mensen vinden dat duurzame kleding een duur(der) imago heeft (59%) dan niet-duurzame kleding, en 55% geeft aan duurzaamheid weliswaar belangrijk te vinden maar prijs belangrijker.

De tekst loopt door onder de afbeelding

 

Kampioen reyclen

In kleding recyclen zijn we beter: slechts 14% gooit zijn afgedragen kleding in de prullenbak. De meesten brengen hun kleding naar een textielcontainer (61%), goed doel (41%) of geeft het weg aan vrienden of familie (33%). Anderen proberen hun kleding te verkopen (18%) en 6% ruilt zijn afgedankte kleding voor andere kledingstukken. Onder millennials zijn deze opties een stuk populairder: 25% van de millennials probeert kleding te verkopen en 9% doet aan kledingruil. Daarentegen gooien millennials ook vaker kleding weg, van hen geeft 19% aan afgedankte kleding naar de prullenbak te verwijzen.

 

Vrouwen versus mannen

Vrouwen zijn meer bezig met duurzame kleding dan mannen. Ze vinden het belangrijker dat een kledingstuk diervriendelijk (56%) en/of veganistisch is (28%). Ook zijn vrouwen vaker bereid om meer te betalen voor duurzame kleding (64%) en gooit slechts 9% van de vrouwen een afgedragen kledingstuk in de prullenbak tegenover 20% van de mannen.

Wil je meer weten over dit onderzoek? Neem dan contact op met Sanne Bovendeert of Lisa Baart.

Bron: Motivaction, 2018

 

Gerelateerde artikelen

Het nieuwe normaal vraagt om het opnieuw alignen van medewerkers

Ester Koot
17 juni 2020

Zijn Nederlanders een held met hun geld?

Rob Doornbos
25 maart 2019

Consument wordt steeds kritischer over prijs bij online boodschappen

Clasine van der Wal
18 juli 2019

Flexibele werktijden zijn na salaris het belangrijkst

Jeroen Senster
11 januari 2022
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency