Toegankelijkheid

Skip to main content

Deelnemen aan onderzoek Vertrouwen in de journalistiek 2024

11 maart 2024

Hoe staat het met het vertrouwen in de journalistiek in Nederland?

Het vertrouwen van Nederlandse nieuwsconsumenten in journalistiek staat onder druk. Uit eerder onderzoek van Motivaction bleek dat het vertrouwen van Nederlanders in het nieuws daalt. We identificeerden twee groepen nieuwsconsumenten: een kleine meerderheid heeft vertrouwen, terwijl een groeiende groep geen vertrouwen heeft in het nieuws dat ze consumeren. Ook zagen we duidelijke verschillen in het vertrouwen tussen nieuwsbronnen en presentatoren. Zet deze trend door in 2024?

Participeer in dit onderzoek: wat is het vertrouwen in de journalistiek binnen jouw doelgroep?

Werk je bij een journalistieke organisatie of is dit onderzoek om een andere reden relevant voor je, dan is dit een interessante mogelijkheid voor je om tegen lage kosten eigen vragen mee te laten lopen met ons onderzoek.

Meld je aan voor participatie aan ons onderzoek Vertrouwen in de journalistiek 2024. Je krijgt hierbij: 

  • Als eerste inzicht in de resultaten;
  • De mogelijkheid om met eigen exclusieve vragen te participeren in het nieuwe onderzoek. Hierdoor zie je bijvoorbeeld hoeveel vertrouwen jouw doelgroep heeft in alle voorgelegde vormen van journalistiek.

Meer over het onderzoek

Dit onderzoek meet het vertrouwen in de journalistiek onder een representatieve steekproef van personen 18-80 jaar. Naast het algemene vertrouwen richten we ons specifiek op het vertrouwen in verschillende:

  • kanalen zoals radio, tv, print, social media, apps en websites;
  • websites, apps, dagbladen, radio- en tv-zenders zoals NU-nl, De Volkskrant , De Telegraaf, BNR Nieuwsradio, CNN en BBC;
  • nieuwsprogramma’s zoals het 8 uur Journaal, RTL Nieuws, Nieuwsuur, OP1 en het NOS Radio1Journaal;
  • presentatoren en journalisten.

Dit jaar besteden we ook extra aandacht aan het vertrouwen in het nieuws rondom de verkiezingen, de kabinetsformatie, de oorlog in Oekraïne en onder specifieke groepen als biculturele Nederlanders, GenZ/Millennials en de Zilveren Generatie (Babyboomers en ouder).

Planning

Het onderzoek start begin april en het rapport is voor de zomer beschikbaar

Interesse?

Inschrijving voor 'Vertrouwen in de journalistiek' is gesloten. 


Vragen?
Lex van Meurs

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)6 83808396


Gerelateerde artikelen

Hoe kan doelgroepsegmentatie een omgevingsvisie inspireren?

Bram van der Lelij
26 november 2018

Interesse in Smart Home groeit maar angst voor privacy is ook groot

Kevin Hengstz
13 december 2018

Waarom laten marketeers een groep van 4 miljoen mensen links liggen?

Lennart Blokker
22 maart 2019

Consument wordt steeds kritischer over prijs bij online boodschappen

Clasine van der Wal
18 juli 2019
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency