Toegankelijkheid

Skip to main content

Match or trash: Welke gedragsbeïnvloeding werkt bij wie?

20 april 2023

Al dertig jaar gebruiken organisaties de acht profielen van het Mentality-model om hun klanten of kiezers beter te begrijpen. Motivaction heeft nu op een rij gezet welke gedragsbeïnvloedingstechnieken het beste werken bij welke doelgroep.

Wie eens goed geïnspireerd wil raken met gedragsbeïnvloedingstactieken, raad ik aan te kijken naar wat allemaal al is gebeurd op het gebied van afval. Want het is een hardnekkig probleem dat mensen hun afval overal weggooien waar het niet de bedoeling is. Menig professional en creatief heeft zich hier al over gebogen. Organisaties zoals Nederland Schoon, Statiegeld Nederland, Stichting Open (Wecycle), commerciële bedrijven én gemeenten halen alles uit de kast om mensen hun afval op de juiste plek te laten weggooien. En dat leidt tot veel creatieve ideeën, zie onderstaande collage. Je kunt je afvragen, wat werkt nou echt?

MicrosoftTeams image 16

Helaas is er geen holy grail. De crux is dat je goed moet weten van wíe je het gedrag wil veranderen en waar deze personen gevoelig voor zijn.

Neem afval. De één is intrinsiek gemotiveerd iets voor het milieu te doen, maar moet je duidelijk handelingsperspectief bieden. De ander moet je überhaupt nog overtuigen en weer een derde kun je het beste via een nudge, duwtje in de juiste richting, verleiden.

Bij Motivaction hebben we bijna 100 gedragsbeïnvloedingstechnieken in kaart gebracht en geïnventariseerd welke werken bij wie. Voor elk profiel zijn er tien technieken die doorgaans goed werken en vijf die we afraden.

MicrosoftTeams image 15

Voorbeeld: zowel ‘traditionele burgers’ als ‘moderne burgers’ zijn gevoelig voor de sociale norm. Toch kun je traditionele burgers beter beïnvloeden door hen aan te spreken op hun rol als buurtbewoner en duidelijk de norm te communiceren. Van moderne burgers krijg je juist meer goodwill als je de boodschap ‘leuk’ maakt met bijvoorbeeld een figuurtje, aaibare mascotte en krachtiger taalgebruik.

Kies dus weloverwogen welke techniek je inzet voor welke doelgroep. Nieuwsgierig wat dit voor jouw organisatie kan betekenen? Neem gerust contact op!

En, enig idee welk voorbeeld uit de collage werkt bij jou? Of je buurman?

Gerelateerde artikelen

FD komt met nieuwe, 'digitalere' krant

Henriët Hensen
12 juni 2018

KNGU - Persona's voor duiding van interesses en behoeftes

Jeroen Senster
22 januari 2018

De AVG in de praktijk

Jeroen Senster
21 mei 2019

'Coronacrisis maakt ontspannen moeilijker'

Marcel Voorn
05 november 2020
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency