Toegankelijkheid

Skip to main content

'Mij nie appen!', is de dringende boodschap voor afzenders

27 september 2022

Appen achter het stuur of op de fiets is gevaarlijk en verboden, maar ook afzenders van berichten moeten zich bewust zijn van waar ze mee bezig zijn. Die houden er vaak geen rekening mee dat degene die zij appen onderweg is.

 

Het kan veel ongelukken en verkeersslachtoffers schelen als zij dat wel doen, denkt minister Mark Harbers van Infrastructuur, en daarom komt het ministerie met een campagne.

 

Ontvanger onderweg

Onderzoek van Motivaction in opdracht van het ministerie wijst uit dat een op de drie Nederlanders er bij het versturen van berichten geen rekening mee houdt of de ontvanger onderweg is. Bij jongeren is dat zelfs de helft. Dat terwijl negen op de tien ondervraagden best weten dat afleiding een belangrijke oorzaak is van ongelukken.

"Een ongeval zit in een klein hoekje, zeker als mensen in het verkeer worden afgeleid", zegt Harbers. Het is de bedoeling dat mensen geen berichten lezen of versturen als zij rijden of fietsen. "Dat is niet altijd makkelijk", aldus de minister. Maar het kan volgens hem helpen als familie, vrienden en collega's weten dat je onderweg bent en daar rekening mee houden.

 

Digitale afleiding

De overheid wijst met de zogenoemde MONO-campagne sinds 2018 op de gevaren van digitale afleiding achter het stuur.

Tot dusver richtte de campagne zich vooral op verkeersdeelnemers zelf. Onder de slogan 'Mij nie appen' worden daar nu ook de afzenders meer bij betrokken.

 

Fikse boetes

Wie achter het stuur van de auto een mobiele telefoon bedient, riskeert een boete van 350 euro. Op de fiets is het boetebedrag 140 euro. En die boetes gaan per 1 januari ook nog eens fors omhoog: appen en bellen achter het stuur gaat je 380 euro kosten. Wie een appje stuurt op de fiets riskeert straks een bekeuring van 150 euro.

Vorig jaar werden bij elkaar ruim 140.000 bonnen uitgeschreven voor appen in het verkeer, dit jaar waren dat er tot en met augustus al een kleine 115.000.

Dit artikel verscheen eerder op de website van het RTL Nieuws


Vragen?
Bram van der Lelij

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen

Bij een succesvol merk gaan waarden, purpose en reputatie hand in hand

Karel Slootman
24 juni 2022

Op het snijpunt van digitaal en face-to-face

Sander Kluiters
14 september 2020

Nieuwsbrief jan '24: Van wendbaar navigeren tot vastberaden vooruitkijken

Karine Bloem
05 januari 2024

De 14 technieken in gedragsbeïnvloeding van Rutte

Cecilia Keuchenius
06 oktober 2021
Neem contact met ons op
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency