Toegankelijkheid

Valentijnsdag, meer een feest voor vrouwen

27 januari 2020

Valentijn is al jaren onverminderd populair in Nederland. 29% van de Nederlanders heeft in 2019 Valentijnsdag gevierd. Vooral jongeren staan stil bij de dag van de liefde: zowel onder Gen Z’ers als millennials was het deelname percentage in 2019 40%.

Dit concludeert onderzoeksbureau Motivaction op basis van onderzoek onder een landelijk representatieve steekproef van 1.540 Nederlanders in de leeftijd van 15 tot en met 70 jaar. Het onderzoek over Valentijnsdag maakt onderdeel uit van de Feestdagenmonitor, waarin Motivaction vanaf 2013 de beleving en invulling van de belangrijkste feestdagen in Nederland volgt.

 

Valentijnsdag verdeelt Nederland

Dat niet iedereen blij is met de uit Amerika overgewaaide feestdag blijkt uit het feit dat 69% van de Nederlanders het eens is met de stelling ‘ik vind Valentijnsdag commerciële onzin’. Opvallend is dat dit percentage ook onder de vierders van Valentijnsdag zelf relatief hoog is (46%). Dit doet vermoeden dat het toch een enigszins opgedrongen feestje is. 39% van de Valentijnsvierders lijkt het vervelend om in een situatie te komen waarbij de ene partner wel iets heeft gedaan voor Valentijn en de ander niet. Anderzijds zegt slechts 17% van alle Nederlanders teleurgesteld zijn als hun partner de dag overslaat. Of dat de hele waarheid is, is maar zeer de vraag.  

Klik op de afbeelding om deze te vergroten, tekst loopt hieronder door.

 


Valentijnsdag meer een feest voor vrouwen

Alle genderstereotypen ten spijt: het zijn toch vooral de vrouwen die Valentijnsdag belangrijk vinden. Mannen zeggen vaker Valentijnsdag commerciële onzin te vinden (73%), terwijl vrouwen vaker teleurgesteld zijn als hun partner niets aan de dag doet (20%). Ook proberen mannen vaker weg te komen met wat extra liefde en aandacht in plaats van een cadeau (31%, tegenover 24% van de vrouwen). Wanneer er wel iets wordt aangeschaft, kiezen mannen vaker voor bloemen (34%, vs. 14% van de vrouwen) en vrouwen vaker voor een maaltijd in de vorm van een ontbijt of diner (35% vs. 25%).

 

De kassa rinkelt

In commercieel opzicht blijft Valentijnsdag een succesnummer. Als er sprake is van een liefdesontbijt, diner of lunch, dan wordt daar gemiddeld €31 aan besteed. Voor een cadeau is dat €23, voor bloemen €16 en voor een kaartje €4. Door de jaren heen stijgen de bestedingen bovendien consequent. In 2019 meldde bijna één op de vijf Valentijnvierders dat ze méér geld hadden uitgegeven dan het jaar daarvoor. Kassa dus.

Wil je meer weten over dit onderzoek? Neem dan contact op met Ruurd Hielkema.

Download nu de preview van onze Feestdagen Monitor door het formulier in te vullen, of lees meer over de monitor in het vorige feestdagen artikel over oud en nieuw.

Bron: Feestdagenmonitor Motivaction, 28.01.2020


Vragen?
Ruurd Hielkema

Ruurd Hielkema studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, was medeoprichter van Trendbox, voorzitter van de Research Keurmerkgroep en bestuurslid van SIRE.


Email r.hielkema@motivaction.nl
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 25



Gerelateerde artikelen

EK 2021: van code geel naar licht oranje

Natascha Schippers
23 juni 2021
Consumer insights verzamelen

In 4 stappen naar een nieuw concept. Stap 1: insights verzamelen

Henriët Hensen
04 oktober 2019

Een leefbare en toekomstbestendige metropoolregio Amsterdam

Pieter Paul Verheggen
27 mei 2022

ZorgMentality

Marcel Voorn
25 maart 2014
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved