Toegankelijkheid
BNR Nieuwsradio heeft uit diverse verschillende bronnen en bereiksonderzoek voor elk van de verschillende vormen van luisteren de beschikking over aantallen luisteraars. Echter, een vergelijking tussen alle verschillende vormen van luisteren en verdiepend inzicht voor elke vorm van luisteren ontbrak. Om haar adverteerders goed te informeren over de verschillende vormen van luisteren van hun doelgroep benaderde BNR ons voor onderzoek
Wat is het unieke aanvullende bereik van elke vorm van luisteren zoals YouTube, podcasts, live radio en radio on demand ten opzichte van de andere vormen van beluistering? Welke profielen hebben deze luisteraars en hoe luisteren ze: met of zonder oortjes? Wat is hun locatie, beleving van de content en aandacht van beluistering?
Ons onderzoek gaf onder meer de volgende resultaten:
BNR Nieuwsradio adviseert haar adverteerders op basis van ons onderzoek door middel van een persbericht en de publicaties Het nieuwe luisteren: nieuw publiek en nieuwe kansen en Het Nieuwe Luisteren in beweging.
Motivaction ondervroeg online n=1.300 luisteraars BNR Nieuwsradio 18-67 jaar. We maakten onderscheid naar acht verschillende vormen van luisteren naar BNR Nieuwsradio, namelijk FM overdag, FM herhaling in de avond, livestream, DAB+, audio on demand, podcast, Spotify en YouTube. BNR Nieuwsradio kreeg daarmee voor elk van deze vormen van luisteren de omvang en de onderlinge overlap van deze luistergroepen. Verder werden de acht vormen van luisteren vergeleken op achtergrondgegevens van de luisteraars, luistertijd, luisterfrequentie, wijze van beluistering (met of zonder oortje), de locatie, de beleving van de content en de aandacht van beluistering.
Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved