Aftelkalender highlights 2020

22.12.2020 - Al jaren spreekt de hele wereld over ‘disruptie’ over technologie en innovatie in ons vakgebied en daarbuiten. Maar als wij voor onszelf spreken, dan stellen we dat de wereld in 2020 pas écht een lesje ‘how to disrupt’ heeft gehad. Een jaar geleden leek het nog een ‘ver van je bed show’: een virus dat in China was vrijgekomen dat schadelijk bleek voor mensen en het vervolg kennen we maar al te goed. Helaas is het virus nog geen verleden tijd en liggen er nog een paar pittige maanden voor ons in het verschiet.  

Behalve dat het virus veel leed, ongemak en ongezelligheid heeft gebracht, zet het ook tal van ontwikkelingen in een stroomversnelling waarvan nog moet blijken of dit zo blijft. Dit leidt tot de volgende vragen 

  • In welke mate is het dempend effect op de globalisering blijvend en zullen de vliegbewegingen in de wereld structureel verlagen? 
  • De digitalisering van het consumentisme blijftmaar in welke mate kannibaliseert de digitale verkoop de fysieke retailOok de arbeidsmarkt zal veranderen: de behoeften aan IT- en logistiek medewerkers zal toenemen, zal dit ten koste gaan van winkelbedienden?  
  • De functie van kantoor wordt anders: welk deel van onze baan vervullen we op kantoor en welk deel werken we thuis? Lost het overlast probleem van overtollig toerisme in Amsterdam zich vanzelf op? 
  • En what about de klimaatdoelen van Parijs?  

Ook voor ons stond alles even stil in afwachting van wat Covid-19 voor ons zou betekenen. Maar we hebben zeker niet lang stilgezeten! Met de tijd die wij even niet konden besteden aan werk voor onze klanten gingen wij met vereende kracht op zoek naar de ontwikkelingen en impact van corona op verschillende sectoren waarin wij werken. Als eerste bureau in Nederland kwamen wij daarom met het initiatief van de Corona Impact Monitor, ten behoeve van een groot aantal van onze relaties. Over de gehele samenleving zien we een grotere behoefte aan saamhorigheid, zeker in de hoogtijdagen van de crisis. Dit laatste geldt zowel met betrekking tot burgers onderling als tussen bedrijven groot en klein.  
 
Natuurlijk maakten wij ons in het begin even zorgen, maar gelukkig zijn een aantal goede voornemens toch uitgekomen en zijn er ook zeker zaken waar wij anderszins trots op zijn! We delen graag onze top 10 in een ‘aftelkalender’ tot we samen het nieuwe jaar kunnen inluiden. 

Advent Inline 1

Scroll over de deurtjes om erachter te komen waarom deze highlight in de top 10 (in willekeurige volgorde) staat. Klik vervolgens op 'lees meer' om te zien wat er achter zit!

Het moge duidelijk zijn: corona heeft een enorme impact op persoonlijk, lokaal, landelijk en wereldniveau met een groeiende onzekerheid tot gevolg. Met de monitor áchter dit deurtje lukt het ons om een deel van deze onzekerheid weg te nemen: lees snel verder over de ontwikkelingen én de impact van corona op verschillende sectoren.

Lees meer

Met dit type onderzoek wordt aangetoond dat marketingactiviteiten niet worden stilgelegd tijdens een lockdown. Dit innovatieve online kwalitatieve onderzoeksplatform is in corona-tijd ontwikkeld om diepgaande inzichten in de 1,5 meter samenleving te verkrijgen en om op afstand toch ‘achter de voordeur’ te kunnen kijken. Benieuwd? Klik snel verder!

Lees meer

Ondanks alle beproevingen van het afgelopen jaar is het ons tóch gelukt: de lancering van een nieuw merk binnen Motivaction! Snelle ontwikkelingen op de arbeidsmarkt vragen immers om extra HR-inzichten en daarmee is dit merk een feit. Worstel jij ook met een HR-vraagstuk? Lees dan snel meer over onze experts!

Lees meer

Zeker nu verandert er veel op het gebied van de persoonlijke financiën van mensen. Hoe mensen vervolgens omgaan met deze onverwachte situatie houdt zeker ook verband met hun waarden en drijfveren. Dit rapport biedt dan ook een zeer interessant perspectief voor de financiële dienstverlening!

Lees meer

We zijn bij deze instantie opnieuw beoordeeld als beste marktonderzoeksbureau voor algemeen kwantitatief communicatieonderzoek! Een citaat uit de beoordeling: “De visie op de toekomst van algemeen kwantitatief onderzoek is goed en helder beschreven en getuigt van kennis. Inschrijver geeft een heldere en concreet uiteengezette beschrijving van de meerwaarde van kwantitatief onderzoek in combinatie met kwalitatief onderzoek aan de hand van de verschillende fasen van de beleids- en communicatiecyclus.” Nieuwsgierig? Klik dan snel verder!

Lees meer

Met dit panel is het mogelijk om razendsnel en in slechts één dag representatief onderzoek onder Nederlandse consumenten uit te voeren. Begin 2020 was er nog sprake van 67.000 leden en inmiddels is dit panel gegroeid naar ruim 72.500! Benieuwd wat dit panel voor jou kan betekenen? Lees snel verder.

Lees meer

Bij positioneringsvraagstukken of het ontwikkelen van een strategie is het meer dan ooit van belang om de context van doelgroepen te begrijpen. Met de tool achter deze deur bieden wij organisaties een volledig inzicht in hun doelgroepen waaronder: waarden, gedragsbeïnvloeding, merken en nog veel meer!

Lees meer

Het pronkstuk van onze organisatie dat al door vele organisaties, van FMCG tot gemeenten, is ingezet om hun positionering-, merk- en communicatievraagstukken te verbeteren of op te lossen. Dankzij nieuwe technologie op het gebied van data analytics en machine learning worden databases steeds meer verrijkt door middel van deze tool. Ook benieuwd hoe profielen van jouw klanten in kaart kunnen worden gebracht? Klik hier!

Lees meer

Dit artikel is het bést gelezen stuk van 2020, geschreven door een ervaren gedragsdeskundige van ons team. Cecilia heeft de persconferentie van 31 maart geanalyseerd door te kijken naar Persuasian Tactics. Benieuwd welke communicatiestrategieën Rutte en de Jonge toepasten om gedrag te kunnen beïnvloeden? Klik hier!

Lees meer

In het afgelopen jaar onderzochten wij in opdracht van Rabobank en Utrecht University hoe ondernemers tegen de coronacrisis aankijken en tóch effectief hun B2B marketing kunnen insteken in deze economisch onzekere tijden. De volledige bevindingen kun je terugkijken in ons webinar!

Lees meer

  • Het moge duidelijk zijn: corona heeft een enorme impact op persoonlijk, lokaal, landelijk en wereldniveau met een groeiende onzekerheid tot gevolg. Met de monitor áchter dit deurtje lukt het ons om een deel van deze onzekerheid weg te nemen: lees snel verder over de ontwikkelingen én de impact van corona op verschillende sectoren.

    Lees meer

  • Met dit type onderzoek wordt aangetoond dat marketingactiviteiten niet worden stilgelegd tijdens een lockdown. Dit innovatieve online kwalitatieve onderzoeksplatform is in corona-tijd ontwikkeld om diepgaande inzichten in de 1,5 meter samenleving te verkrijgen en om op afstand toch ‘achter de voordeur’ te kunnen kijken. Benieuwd? Klik snel verder!

    Lees meer

  • Ondanks alle beproevingen van het afgelopen jaar is het ons tóch gelukt: de lancering van een nieuw merk binnen Motivaction! Snelle ontwikkelingen op de arbeidsmarkt vragen immers om extra HR-inzichten en daarmee is dit merk een feit. Worstel jij ook met een HR-vraagstuk? Lees dan snel meer over onze experts!

    Lees meer

  • Zeker nu verandert er veel op het gebied van de persoonlijke financiën van mensen. Hoe mensen vervolgens omgaan met deze onverwachte situatie houdt zeker ook verband met hun waarden en drijfveren. Dit rapport biedt dan ook een zeer interessant perspectief voor de financiële dienstverlening!

    Lees meer

  • We zijn bij deze instantie opnieuw beoordeeld als beste marktonderzoeksbureau voor algemeen kwantitatief communicatieonderzoek! Een citaat uit de beoordeling: “De visie op de toekomst van algemeen kwantitatief onderzoek is goed en helder beschreven en getuigt van kennis. Inschrijver geeft een heldere en concreet uiteengezette beschrijving van de meerwaarde van kwantitatief onderzoek in combinatie met kwalitatief onderzoek aan de hand van de verschillende fasen van de beleids- en communicatiecyclus.” Nieuwsgierig? Klik dan snel verder!

    Lees meer

  • Met dit panel is het mogelijk om razendsnel en in slechts één dag representatief onderzoek onder Nederlandse consumenten uit te voeren. Begin 2020 was er nog sprake van 67.000 leden en inmiddels is dit panel gegroeid naar ruim 72.500! Benieuwd wat dit panel voor jou kan betekenen? Lees snel verder.

    Lees meer

  • Bij positioneringsvraagstukken of het ontwikkelen van een strategie is het meer dan ooit van belang om de context van doelgroepen te begrijpen. Met de tool achter deze deur bieden wij organisaties een volledig inzicht in hun doelgroepen waaronder: waarden, gedragsbeïnvloeding, merken en nog veel meer!

    Lees meer

  • Het pronkstuk van onze organisatie dat al door vele organisaties, van FMCG tot gemeenten, is ingezet om hun positionering-, merk- en communicatievraagstukken te verbeteren of op te lossen. Dankzij nieuwe technologie op het gebied van data analytics en machine learning worden databases steeds meer verrijkt door middel van deze tool. Ook benieuwd hoe profielen van jouw klanten in kaart kunnen worden gebracht? Klik hier!

    Lees meer

  • Dit artikel is het bést gelezen stuk van 2020, geschreven door een ervaren gedragsdeskundige van ons team. Cecilia heeft de persconferentie van 31 maart geanalyseerd door te kijken naar Persuasian Tactics. Benieuwd welke communicatiestrategieën Rutte en de Jonge toepasten om gedrag te kunnen beïnvloeden? Klik hier!

    Lees meer

  • In het afgelopen jaar onderzochten wij in opdracht van Rabobank en Utrecht University hoe ondernemers tegen de coronacrisis aankijken en tóch effectief hun B2B marketing kunnen insteken in deze economisch onzekere tijden. De volledige bevindingen kun je terugkijken in ons webinar!

    Lees meer

     

    Laten we vooral niet vergeten dat er perspectief is: de kennis over corona en de komst van het vaccin geven hoop voor 2021. Vanuit globaal perspectief zijn we positief over de verkiezing van Biden en in Nederland zijn wij benieuwd naar de aankomende verkiezingen, waarvan nog op geen enkele wijze helder is wat de uitslag zal zijn. Deze onzekerheid is misschien wel symbolisch voor de situatie waarin we ons begeven. We weten niet wat 2021 ons precies gaat brengen, maar dat er een limiet zit aan de maakbaarheid van de samenleving staat vast. We zullen met een bepaalde mate van onzekerheid moeten leren leven. 

    Dat neemt niet weg dat we net als vorig jaar weer een flink aantal goede voornemens en plannen hebben gemaakt voor 2021. Motivaction zal in 2021 in het teken staan van reputatie, jongeren en de arbeidsmarktde verantwoordelijkheid van merken, onderzoeksdata, diversiteit, verbinding en groei, shoppen en online shoppenbanken en fintech... De mogelijkheden zijn eindeloos! Één ding is zeker: wat wook doen, we willen dit heel graag weer samen met onze klanten, samenwerkingspartners en andere relaties doen! Want vooral in dit verrassende afgelopen jaar hebben we ervaren hoe belangrijk en goed het was dat we weer op elkaar konden rekenen! 
     
    Daarvoor zijn we jullie dankbaar: heel graag tot snel in 2021! 

    Advent Inline 2

     

     

    Facebook Twitter LinkedIn