Krijg je zo klanten in beweging?

Verzekeraars in Nederland zijn druk doende programma’s te ontwikkelen om hun klanten in beweging te krijgen. Kort door de bocht is de leidende gedachte hierbij dat gezonde klanten minder declareren, wat bijdraagt aan het betaalbaar houden van de verzekeringspremies. Verzekeraar Menzis startte met het platform SamenGezond als een van de eersten met het belonen van gezond gedrag. Zilveren Kruis volgde met Actify en helpt - met onder meer een vitaliteitscoach en een ‘Bewegen app’ de deelnemers om gezond(er) te leven.


Gezond gedrag wordt beloond door verzekeraars

Eerder dit jaar maakten ook a.s.r. en Nationale-Nederlanden bekend een fitheidsprogramma te zullen aanbieden aan verzekerden. a.s.r. komt met Vitality, het eerste vitaliteitsconcept in Nederland dat rechtstreeks aan een arbeidsongeschiktheids- en zorgverzekeringsproduct wordt gekoppeld. Nationale-Nederlanden komt met de nieuwe module Fit.  Met gezond gedrag kunnen bij verzekeraars punten worden gespaard, die in de webshop van de betreffende verzekeraar kunnen worden verzilverd. De beloning varieert van korting op een bioscoopkaartje, korting op een activity tracker tot sportmedisch advies en een online cursus over hoe een burn-out te voorkomen is.


Solidariteit in het geding?

Belonen van gezond gedrag door verzekeraars leidt al geruime tijd tot discussie. Wat is gezond gedrag en hoe gaan verzekeraars controleren of verzekerden ook daadwerkelijk gezond leven? De vraag die ook voer voor discussie geeft, is of een beloningssysteem de solidariteit tussen gezonde en ongezonde mensen, een wezenskenmerk van ons zorgstelsel, niet aantast. De meningen van beleidsmakers en medici hierover zijn verdeeld. Motivaction heeft verzekerden zelf gevraagd hoe zij hier over denken.  


Twee derde verzekerden voorstander van gezonde levensstijl belonen

Uit het onderzoek van Motivaction blijkt het idee dat verzekeraars klanten belonen wanneer zij meer bewegen en werken aan een gezonde levensstijl twee derde van de verzekerden (68%) in meer of mindere mate aan te spreken. Leeftijd speelt hierbij een rol. Millennials reageren duidelijk enthousiaster dan 55-plussers. Maar ook andere factoren zijn van invloed op hoe verzekerden aankijken tegen het belonen van een gezonde levensstijl door verzekeraars.

Motivaction heeft een eigen Vitality-model ontwikkeld dat diepgaand inzicht geeft in de verschillen in motivaties en gedrag bij Nederlanders op het gebied van sport, gezondheid, voeding, werk-privébalans en hoe zij te activeren zijn tot een gezondere leefstijl. Met Vitality heeft Motivaction een indeling gemaakt naar vijf vitaliteitsgroepen. Elke groep heeft eigen opvattingen, voorkeuren en motivaties omtrent een vitale en gezonde levensstijl. Deze instelling weegt mee in de keuze die de consument maakt voor bepaalde merken of organisaties.

 

De vijf consumentengroepen, kijk voor meer informatie op Vitality pagina.

We zien bijvoorbeeld dat, vergeleken met de gemiddelde consument, het enthousiasme voor gezond gedrag belonen door verzekeraars onder prestatiegerichte socializers groter is.

Belonen werkt beter dan straffen

Althans, dit is de reactie van de consumenten op een van de stellingen die is voorgelegd. Een meerderheid gelooft meer in gezond gedrag belonen dan in ongezond gedrag bestraffen. De voorkeur voor een beloning gaat uit naar een cadeau boven een sport- of voedingsadvies. Het vertrouwen dat verzekeraars zorgvuldig met de inspanningsgegevens van de verzekerden omgaan is niet heel groot. De angst dat Big Brother meekijkt, bestaat ook hier. En ook het vertrouwen in zichzelf dat men de eigen inspanningsgegevens op langere termijn blijft delen met de zorgverzekeraar is broos. Maar niet iedereen denkt hier hetzelfde over. Zo is het vertrouwen van de prestatiegerichte socializers in het delen van inspanningsgegevens groter dan bij de andere vitaliteitsgroepen. 

 
Draagvlak en koudwatervrees

Bij de consument bestaat zonder meer draagvlak voor verzekeraars die een gezonde levensstijl van verzekerden willen belonen. Tegelijkertijd lijkt er nog sprake van enige  koudwatervrees. Het Vitality-model van Motivaction toont bovendien aan dat het draagvlak om verschillende redenen niet bij iedereen even groot is en de vrees voor het koude water ook per vitaliteitsdoelgroep verschilt. Aan de verzekeraars de uitdaging om hier in de communicatie rekening mee te houden. 

Wil je meer weten over dit onderzoek? Neem dan contact op met Henk Heinen of Karin Lammers.

 

 

 

 

 

Facebook Twitter LinkedIn