Kwalitatieve onderzoekstool VisualFocus nu ook internationaal inzetbaar

Op de Europese bijeenkomst van het World Industry Network (WIN) in Helsinki presenteerden Motivaction en software leverancier Noterik de onderzoekstool VisualFocus. Deze online tool helpt door middel van gamification om een visuele insteek te geven aan kwalitatieve groepsdiscussies en is vanaf nu ook internationaal in te zetten. Er is al interesse getoond door partners en opdrachtgevers uit Duitsland, Frankrijk en Italië.

 

Internationale uitbreiding

Met de interactieve VisualFocus-tool kunnen deelnemers aan groepsdiscussies hun smartphone gebruiken om opdrachten uit te voeren. De online methode maakt het mogelijk om onder andere woordenwolken, stellingen, kwadranten en polls in te zetten en meteen met de respondenten te bespreken.

 

 

(Een voorbeeld van een woordenwolk)

 

Pieter-Paul Verheggen (Algemeen directeur): “De onderzoekspartners van Motivaction waren tijdens de WIN bijeenkomst onder de indruk van deze innovatie uit Nederland, vooral het gemak waarmee je met deze tool kunt rapporteren trok de aandacht. Het is een mooie toevoeging dat VisualFocus vanaf nu ook te gebruiken is voor internationaal onderzoek.”

 

Nieuw: moodboards

Naast de internationale uitbreiding van VisualFocus worden er ook nieuwe mogelijkheden ontwikkeld binnen de tool. Op dit moment heeft Motivaction als een van de founding partners van de onderzoeksmethode exclusieve toegang tot het inzetten van moodboards tijdens groepdiscussies.

Roos Thijssen (Researcher) licht toe: “Met het moodboard kunnen deelnemers aan een VisualFocus-onderzoek via hun telefoon online afbeeldingen zoeken of foto’s van hun eigen smartphone delen, en deze toevoegen aan de digitale collage die we op een groot scherm laten zien. Hierdoor hoeven deelnemers niet langer te werken met knipsels uit tijdschriften of post-its maar kunnen ze eenvoudig afbeeldingen bijdragen. Iedereen ziet zo direct wat anderen hebben uitgezocht en kan daar vervolgens op reageren. Voor onze opdrachtgevers levert dit ook unieke inzichten op.”

 

Enthousiaste reacties

Het gebruik van VisualFocus zorgt voor een interactieve onderzoeksopzet die levendige discussies oplevert en meedoen aan onderzoek leuker maakt. “Een groep met deze tool mag van mij wel 3 uur duren, terwijl ik merk dat normaal gesproken bij een groep na 2 uur de energie er een beetje uitgaat”, aldus een deelnemer.

VisualFocus biedt daarnaast onderzoekers en opdrachtgevers extra inzichten. “We merken dat de reacties van deelnemers sneller en intuïtiever zijn. Je vangt met VisualFocus onderzoek nog beter hun gedachten en meningen en maakt de kans op sociaal wenselijke antwoorden kleiner”, zegt Sander Kluiters (research director). “Daar komt bij dat we de opdrachten die met VisualFocus worden uitgevoerd visueel vastleggen. De input daarvan sturen we direct na de focusgroep door naar de klant. Deze kan dan snel aan de slag met de resultaten.”

Wil je meer weten over de mogelijkheden van VisualFocus? Neem dan contact op met Roos Thijssen.

 

Facebook Twitter LinkedIn