Toegankelijkheid

Skip to main content

Motivaction richt nieuw label voor arbeidsmarktonderzoek op: Sparkey HR strategy and insights

29 april 2020

Amsterdam - Snelle ontwikkelingen op de arbeidsmarkt vragen om extra HR-inzichten. Daarnaast maakt de huidige coronacrisis meer dan ooit duidelijk dat de relatie die een organisatie met haar medewerkers heeft ‘key’ is in het realiseren van strategische doelen. Met het oog hierop acht Motivaction het tijd om de kennis en ervaring die verspreid is over haar onderzoeksteams te bundelen in een krachtig nieuw expertteam. Vanaf 1 mei worden alle HR-gerelateerde onderzoeken van het marktonderzoeksbureau daarom uitgevoerd door de HR-researchexperts van het nieuwe label Sparkey.  

Sparkey biedt de sleutel voor een sprankel tussen werkgever en werknemer door op basis van onderzoek te achterhalen wat werknemers drijft, hoe zij hun werk en werkgever beleven en in hoeverre hun inzet aansluit bij de koers van hun werkgever.  

Ester Koot, senior strategy consultant HRM bij Sparkey: “Wat de huidige crisis precies gaat betekenen voor de arbeidsmarkt weet niemand, maar dat er iets verandert is een feit. Komt er een ‘opschudding’ van organisaties onder druk van verloren omzet? Wat betekent dat voor de workforce? En komt de war for talent weer terug als de crisis is overwonnen? Er liggen veel vragen die pas goed beantwoord kunnen worden als je weet wat de organisatie en haar werknemers drijft, wie zich thuisvoelt bij de organisatie en wie niet en hoe je medewerkers betrekt bij het realiseren van het doel van de organisatie. De inzichten die Motvaction in haar onderzoek heeft opgedaan zetten wij in om medewerkers en organisaties productiever, efficiënter en gelukkiger te laten zijn, tijdens en na deze crisis. Als organisatie profiteer je dan ook, van trotse medewerkers en klanten die veranderen in promotors.”  

 
De link tussen marketing en HR 

“In feite hebben HR-professionals doelen die lijken op die van hun marketingcollega’s. Marketeers gebruiken onderzoek om hun producten en diensten af te stemmen op de doelgroep. Ook voor de HR-afdeling is het belangrijk om hun doelgroep, huidige en potentiële werknemers, echt goed te begrijpen en de arbeidsmarktcommunicatie daarop te baseren. Wat heb je bijvoorbeeld nodig om een aantrekkelijke werkgever te zijn? Waar onderscheid je jezelf mee? En hoe bind en boei je je doelgroep?” aldus Ester Koot. 

De research consultants van Sparkey bieden op basis van zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek antwoord op dit soort vragen en meer. “Op basis van insights adviseren we werkgevers over employer branding, medewerkersmotivatie en eigenaarschap. Daarbij verliezen we niet uit het oog wat werkgevers wensen te bereiken. It takes two to tango; werkgevers bieden een plek aan werknemers om zich te ontwikkelen en werknemers dragen bij aan de organisatie doelstellingen. De vonk tussen beiden voert daarbij de boventoon.” stelt Ester Koot. 

 

Meer dan werknemersonderzoek 

Sparkey gaat verder dan traditioneel werknemersonderzoek om organisaties te adviseren over hun vraagstuk. Commercieel directeur Karel Slootman: "Motivaction heeft jaren onderzoek ingezet in het ontwikkelen van twee unieke meetinstrumenten: met de WorkProfiler bieden zij bijvoorbeeld inzicht in de drijfveren van huidige medewerker én kan de potentiele doelgroep in kaart worden gebracht. Zo weten organisaties precies hoe ze beide groepen kunnen triggeren. WorkMotiv onderzoek helpt daarnaast pijnpunten en de trots binnen de organisatie identificeren, en stelt zo de prioriteiten scherp. Door onze expertise in een apart label onder te brengen is het nog meer herkenbaar voor onze opdrachtgevers en kunnen we onze klanten nog beter bedienen.”

"In deze bizarre en onstuimige corona-tijden is dit voor mij een droom die uitkomt. Ik kan mij samen met mijn team focussen op waar mijn passie ligt. Ik heb dan wel geen 'cruciaal beroep' maar als ik samen met hen door onderzoek kan bijdragen aan het beter laten functioneren van organisaties en het creëren van werkgeluk, aan de juiste persoon op de juiste plek, dan word ik daar blij van." zegt Ester Koot. 

Wil je meer weten over wat Sparkey voor jou als werkgever kan betekenen? Kijk op de arbeidsmarktonderzoek pagina of neem contact op met Ester Koot.

Het team van Sparkey met (v.l.n.r.) Ester Koot, Sanne Audenaert en Anna Newen


Vragen?
Ester Koot

Email
Functie Senior strategy consultant HRM
Telefoon +31 (0)20 589 82 36


Gerelateerde artikelen

Bezinning of alles even achter je laten? Hoe twee doelgroepen na ruim een jaar corona verschillen in hun blik op vakanties.

Cecilia Keuchenius
19 mei 2021

Preview mediabereiksonderzoek biculturele Nederlanders 2022

Lex van Meurs
13 juli 2023

Hoe kies je je eerste wijk om van het aardgas af te gaan?

Marco Sodderland
14 november 2018

Amsterdammers naast energiecrisis ook in 'groencrisis'

André Kamphuis
13 januari 2023
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency