Arbeidsmarktmobiliteit bij de Belastingdienst: een onderzoek naar de employee journey

De ‘spark’ met de Belastingdienst

De Belastingdienst stimuleert en ondersteunt de eigen regie op arbeidsmobiliteit van medewerkers door hen te begeleiden en ondersteunen in hun ontwikkeling. En dat vinden wij tof. Want een medewerker die ontwikkelt en blij is, ook als hij een nieuwe stap zet, is key voor het succes van de organisatie. Zo maak je van medewerkers ambassadeurs.

 

De uitdaging

De Belastingdienst wil de beleving van werknemers, die in een arbeidsmobiliteitstraject stappen, achterhalen. Op basis hiervan kunnen zij het traject waar nodig optimaliseren. Daarnaast wil de Belastingdienst weten of het ontwikkeltraject een passende oplossing biedt voor de gewenste mobiliteit binnen de Belastingdienst.

 

Aanpak

Om insights te verzamelen hebben we een e-Safari uitgevoerd. Een e-Safari is een vorm van online kwalitatief onderzoek waarbij deelnemers in een tijdelijke online community verschillende vragen en opdrachten maken over de beleving van fases en touchpoints uit de employee journey. We zijn op zoek gegaan naar de ‘moments of truth’ door de emotie centraal te stellen: een moment waar de Belastingdienst kan excelleren en die voor de medewerker het verschil kan maken.

 

Resultaten

  • Een visuele employee journey die de beleving van werknemers toont van verschillende fases uit hun ‘reis’ tijdens het ontwikkeltraject.
  • Concreet advies over het traject: wat te behouden en wat te verbeteren
  • Een fijne samenwerking waarin we betrokken en gedreven met elkaar omgaan.

Sjanien Nikolic – adviseur arbeidsmobiliteit Belastingdienst (afd. Shared Service Organisatie Switch):

De samenwerking verliep heel prettig en soepel. Sanne en Ester waren fijne sparringpartners met veel kennis, kunde en een open blik. Wij zijn erg blij met wat het onderzoek ons heeft opgeleverd: waardevolle inzichten in de medewerkersbeleving, scherpe conclusies en adviezen die direct toepasbaar zijn!

 

+31 (0)20 589 82 36

Facebook Twitter LinkedIn