Toegankelijkheid

De onrust op de Nederlandse energiemarkt

26 september 2022

De energiemarkt staat op z’n kop. Motivaction zoekt het uit. Als experts op het gebied van energie, houden wij, Gerard van der Werf en Caress Ridder, een vinger aan de pols. Door middel van maandelijks onderzoek ontdekken wij welke thema’s er spelen binnen deze markt en zoeken de verdieping op. Met deze inzichten houden wij onze relaties en de maatschappij op de hoogte van de bewegingen binnen de energiemarkt.

Aflevering 5: Energiecoaches: Noodzaak of verspilde moeite?

Energie besparen is voor veel Nederlanders noodzakelijk om het hoofd boven water te houden. Toch bleek uit onze vorige aflevering over de energiemarkt dat Nederlanders niet meer maatregelen genomen hebben om zelf energie te besparen. Veel mensen weten niet meer hoe ze meer kunnen bezuinigen terwijl ze nog wel openstaande rekeningen moeten betalen. Om de helpende hand te bieden ontstaan (lokale) initiatieven die mensen ondersteunen bij energiebesparende ingrepen, zoals de energiecoaches. Deze energiecoaches komen langs in huis om advies te geven of concrete aanpassingen te doen.

Lees meer over energiecoaches in de infographic.

Aflevering 4: Zorgen en wantrouwen: Maatregelen nemen zorgen over de energieprijzen niet weg, wantrouwen in energieleveranciers neemt toe

Maatregelen nemen zorgen over de energieprijzen niet weg, wantrouwen in energieleveranciers neemt toe. De energieprijzen zijn voor een groot deel van de Nederlanders sterk gestegen en de overheid heeft haar maatregelen genomen. Toch nemen deze maatregelen de zorgen bij de Nederlandse bevolking niet weg. Dat blijkt uit het onderzoek dat Motivaction in de week van 12 december heeft uitgevoerd. In vergelijking met hetzelfde onderzoek dat in de week van 8 augustus werd uitgevoerd, zijn de zorgen niet afgenomen.

Lees hierover meer in deze infographic.

Aflevering 3: Energie besparen: De portemonnee wint van duurzaamheid

Energie besparen is tegenwoordig bijna een wedstrijdje. Bij iedereen is de vraag hoe lang je doucht of op hoeveel graden de thermostaat thuis staat wel een keer ter tafel gekomen. 77% van de Nederlanders is bezig met het besparen van energie. Sterker nog, we leveren liever in op comfort in huis dan dat we bijvoorbeeld besparen op vakanties. 41% van de respondenten geeft namelijk aan niet te willen besparen op vakanties.

Met de stijgende energieprijzen en de steeds urgentere roep tot verduurzaming is de grote vraag: waarom zetten we de verwarming een tandje lager? Zijn het de hoge prijzen die motiveren, of handelen we uit duurzaamheidsoverwegingen? Natuurlijk doet deze eenvoudige vraag geen recht aan de complexiteit van het beslissingsproces. Toch brengen we in deze aflevering in kaart hoe de motivatie voor duurzame beslissingen uitvalt wanneer mensen moet kiezen tussen het milieu of hun eigen portemonnee. 

Download de infographic voor meer informatie. 

Aflevering 2: Overheidsmaatregelen energiecrisis: Nederlanders zijn solidair in de energiecrisis

Veel burgers zijn in de problemen gekomen door de stijgende energieprijzen. Op Prinsjesdag 2022 zijn de langverwachte overheidsmaatregelen aangekondigd om iedereen te compenseren voor deze prijsstijgingen. Deze regelingen zijn een prijsplafond, een eenmalige toeslag voor huishoudens met lage inkomens, een (tijdelijke) btw-verlaging en gemeentesubsidie.

De maatregelen zijn warm ontvangen: driekwart van de Nederlanders zijn blij met deze aangekondigde maatregelen. En bijna de helft van de burgers voelt zich opgelucht. Maar niet voor iedereen zijn alle zorgen uit de lucht. Een derde voelt slechts een tijdelijke opluchting. Zij verwachten te zijner tijd alsnog in de problemen te komen.

Deze aflevering gaat over hoe deze maatregelen ontvangen zijn en of Nederlanders hier daadwerkelijk mee geholpen zijn. We ontdekten een lichtpunt in deze energiecrisis.

Lees hierover meer in deze infographic.

Aflevering 1: Energiearmoede: De zwakste schouders dragen de zwaarste lasten 

Ons eerste onderzoek over de energiemarkt raakt gelijk een pijnlijke snaar: energiearmoede. In deze two-pager beschrijven wij het probleem en de groep Nederlanders voor wie energiearmoede serieuze gevolgen heeft. Een relevant onderwerp voor de gehele energiemarkt: van energieleveranciers, tot netbeheerders, woningcorporaties, overheden en burgers.

Iedereen die wil of kan meewerken om deze groep Nederlanders te helpen, leest in deze two-pager inzichten over deze doelgroep en het probleem.

Download hier de two-pager Energiearmoede.

 


Vragen?
Gerard van der Werf

Email g.vanderwerf@motivaction.nl
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 40


Andere downloads
Seniorenmarketing; senioren marketing

Een zilveren generatie met gouden kansen

Pieter Paul Verheggen
07 augustus 2019

Effectieve Gedragsbeïnvloeding – een model met bewuste én onbewuste routes

Cecilia Keuchenius
09 september 2019
Whitepaper clienttypen

Whitepaper 'Wat werkt bij wie?'

Marcel Voorn
30 januari 2018

De mediabubbel

Lex van Meurs
30 december 2022
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved