Toegankelijkheid

Skip to main content

Black Friday 2018 wordt een gekkenhuis

22 november 2018

Bijna negen op de tien Nederlanders weten inmiddels wat Black Friday is, een stijging van maar liefst 20% ten opzichte van vorig jaar. 26% van de consumenten verwacht vrijdag 23 november of in de dagen daarna op koopjesjacht te gaan, tegen 14% in 2017. Code oranje dus, of in elk geval een gekkenhuis. Generatie Z (18-24 jarigen) is het beste op de hoogte van het koopfestijn en gaat er ook veel meer dan gemiddeld aan meedoen. Dit blijkt uit representatief online onderzoek van Motivaction onder 1.034 Nederlanders, uitgevoerd in de aanloop naar Black Friday 2018.

Black Friday, een uit de VS overgekomen fenomeen, wint sinds enkele jaren ook in Nederland sterk aan populariteit. In Amerika geldt de dag als aftrap van het cadeauseizoen, en retailers en merkeigenaren willen hier heel graag eenzelfde momentum creëren. Daarom kunnen consumenten vanaf vrijdag 23 tot en met maandag 26 november (Cyber Monday) profiteren van speciale aanbiedingen en kortingen in zowel fysieke als online winkels.

 

Bijna negen op de tien Nederlanders kennen Black Friday

Het fenomeen werd nog niet zo lang geleden in ons land geïntroduceerd. Toch weet inmiddels al 85% van de Nederlanders de dag redelijk (47%) tot goed (38%) te plaatsen. Dat is 20% meer dan vorig jaar, een significante stijging. Bij Generatie Z is de kennis het hoogst; naarmate de leeftijd oploopt, neemt de kennis steeds verder af.

 

Een kwart verwacht op koopjesjacht te gaan

In 2017 deed 14% van de Nederlanders mee aan Black Friday en dit jaar verwacht ruim een kwart (26%) op koopjesjacht te gaan. Ruurd Hielkema, senior researcher bij Motivaction: ‘Zelfs als we deze verwachtingen corrigeren voor ‘overclaiming’, is het nog steeds reëel om te stellen dat één op de vijf consumenten mee gaat doen aan Black Friday’. Bij Generatie Z ligt de verwachte participatiegraad het hoogst (45%), in de totale groep van Millennials is dat met 40% nauwelijks minder.

 

File op internet

Online winkels profiteren naar verwachting veel meer van Black Friday traffic dan fysieke winkels, nog meer zelfs dan in 2017. Vier op de tien Black Friday fans verwachten hoofdzakelijk of uitsluitend online te gaan winkelen (2017: 30%), één op de tien gaat vooral of alleen naar fysieke winkels en precies de helft maakt op dit punt geen onderscheid. Bol.com en MediaMarkt worden het meest genoemd als outlets waar men zeker een kijkje gaat nemen. Amazon en AliExpress zijn nu nog kleine spelers, maar de vraag is natuurlijk: voor hoe lang nog?  


 

Vaker oriëntatie vooraf

Bijna acht op de tien consumenten die Black Friday nu al hebben aangekruist in hun agenda oriënteren zich vooraf in bepaalde mate op het aanbod. Websites van winkels (49%) en online zoekmachines (37%) zijn de meest genoemde bronnen van informatie, op enige afstand gevolgd door folders/magazines van winkels, websites van merken/fabrikanten, online nieuwsbrieven van winkels en advertenties in huis-aan-huisbladen.

       

Kleding en schoeisel populairste productgroepen

Bovenkleding (31%), schoenen (28%), parfum/eau de toilette (26%), speelgoed (23%) en onderkleding (19%) zijn de meest populaire producten voor de liefhebbers van Black Friday. Deze top vijf wijkt nauwelijks af van die van 2017.      

 

Besteed bedrag iets boven de 200 euro

Ongeveer de helft van de Black Friday liefhebbers durft een inschatting te maken van het budget dat ze gaan besteden. Gemiddeld komt dat uit op € 203, zo’n zeven procent hoger dan de € 189 van 2017.

 

Scepsis over kortingen

Tegenover een kleine groep (11%) die er volledig van overtuigd is dat de kortingen op Black Friday echt bijzonder zijn, staat een veel grotere sceptische groep van 54% die dit in twijfel trekt. Eerlijkheid van winkeliers is dus meer dan ooit geboden.

 

Black Friday, ja dus?

Los van deze scepsis heeft bijna tweederde van de Nederlanders een afkeer van zo’n vaste dag om de aankopen voor de feestmaand te doen. Zij laten zich de wet niet voorschrijven en bepalen zelf wel wanneer ze gaan shoppen. Vanzelfsprekend doet Generatie Z hier een stuk minder moeilijk over, maar samen met de bredere groep van Millennials zijn zij dan ook de hoofdrolspelers op het Black Friday feestje.             

 

Over het onderzoek

Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 60.000 leden. 1.034 respondenten in de leeftijd van 18 tot 70 jaar hebben de vragenlijst volledig beantwoord. Het onderzoek is representatief voor de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en waardenoriëntatie volgens het Mentality-model. Het online veldwerk voor dit onderzoek liep in week 42-43 2018. Motivaction is lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.

 


Vragen?
Ruurd Hielkema

Ruurd Hielkema studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, was medeoprichter van Trendbox, voorzitter van de Research Keurmerkgroep en bestuurslid van SIRE.


Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 25



Gerelateerde artikelen

De filterbubbel van de moderne nieuwsconsument

Kevin Hengstz
27 december 2018

CSR 3.0 is Corporate Stakeholder Responsibility

Karel Slootman
10 april 2018

Betrek laaggeletterden in onderzoek voor betere overheidscommunicatie

André Kamphuis
09 september 2024

Merken tonen steeds meer maatschappelijk engagement

Pieter Paul Verheggen
24 juni 2022
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency