Toegankelijkheid

Skip to main content

Jongeren hebben geen zin om te bellen

09 augustus 2018

Heb jij altijd ongebruikte belminuten over aan het einde van de maand? Je bent niet de enige. Uit onafhankelijk onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction blijkt dat de meerderheid van de jongeren van 18 tot en met 30 jaar (Gen Now) liever een voice-, video- of tekstberichtje stuurt dan dat ze bellen. 38% vindt het zelfs eng om te bellen, dit tegenover maar 15% van de oudere generatie Nederlanders (31 tot en met 70 jaar). Niet zo gek dus dat ruim tweederde van de Nederlanders overweegt om alleen te bellen met data, zonder belminuten. 
 
Uit het onderzoek blijkt dat 89% van ondervraagde jongeren hun vrienden eerder een berichtje stuurt dan dat ze bellen. Berichten beperken zich niet alleen tot tekst, jongeren geven aan dat ze onder andere regelmatig videobellen en online platformen als WhatsApp en Snapchat gebruiken in het contact met vrienden. Als er al gebeld wordt met belminuten, dan is dat eigenlijk omdat er geen WiFi is, of om te bellen met ouders. Al sturen de meeste jongeren (59%) familie liever ook een bericht dan dat ze hen bellen.
 

Langere chat- dan belgesprekken

Jongeren wordt vaak verweten dat ze minder contact met elkaar hebben, maar deze groep communiceert juist meer dan ooit. De helft van de jongeren geeft in het onderzoek aan meer dan twee uur per dag via hun smartphone te communiceren, en dat hun app-, bericht- of chatgesprekken aanzienlijk langer zijn dan hun telefoongesprekken. Ook zitten ze in meer, en grotere, groepsgesprekken dan oudere generaties.
 


All you need is data

Niet zo gek dus dat jongeren grootverbruikers zijn van data. 37% van de Nederlandse jongeren geeft aan dat hun maandelijkse databundel altijd op gaat, waardoor helaas meer maand dan data overblijft. Dit tegenover maar 14% van de oudere Nederlanders. Met zo veel datagebruik is het niet verrassend dat Nederlanders ook data willen (gaan) gebruiken om te bellen. In het onderzoek geeft ruim tweederde van de Nederlanders aan te overwegen om te bellen met alleen data, zonder een vaste belbundel.

Bellen met alleen data, waarom?

  • Een kwart van de oudere Nederlanders (30 -70 jaar) belt met WhatsApp. Dus ouders bellen via WhatsApp is helemaal niet zo gek!
  • Videobellen voelt dichterbij: een kwart van de jongeren in het onderzoek vindt dat videobellen meer voelt als samenzijn.
  • Je zorgt dat je überhaupt niet voor overgebleven en ongebruikte belminuten hoeft te betalen door een ‘only data’ abonnement afsluiten. Driekwart van de jongeren geeft aan dit onnodig te vinden. Tot nu toe biedt alleen Tele2 deze optie.
  • Je kan nog meer voice memo’s sturen: Nederlandse jongeren sturen drie keer meer voice memo’s dan oudere generaties. Typen is overrated.
     

Lees meer over dit onderzoek op Telecompaper of op Nu.nl

 

Methode
Dit onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van Tele2 om het belgedrag en datagebruik van jongeren te onderzoeken. De netto steekproef is N=1.135, waarbij de doelgroep representatief is voor de Nederlandse bevolking van 18 tot en met 70 jaar. Voor dit onderzoek zijn geen klantgegevens van Tele2 gebruikt.


Bron: Tele2, 09.08.2018


Vragen?
Jeroen Senster

Email
Functie Principal Research Consultant
Telefoon +31 (0)6 112 909 67

Kevin Hengst

Email 
Functie Senior Strategy Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 14


Gerelateerde artikelen

Moreel Leiderschap: de sleutel tot het behouden van jong talent

Jeroen Senster
19 november 2024

Irene Zondervan in PensioenAdvies: ‘Voor pensioen moet je een leesbril hebben’

Irene Zondervan
28 februari 2019

Generatie Z en (merk)kleding: kiezen ze voor Primark, of voor Prada?

Ester Koot
30 maart 2020

big-data-de-6-v-s-die-je-moet-bekijken-voor-belangrijke-inzichten

Seth Schaafsma
15 mei 2017
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency