Toegankelijkheid
Motivaction zette met deze vraag maar liefst 80 marketing- en communicatiespecialisten aan de slag in het Stedelijk Museum Amsterdam. Samen met dit museum en Cornelis Serveert organiseerde Motivaction in juni een kennis- en inspiratiemiddag. Een belangrijk thema was hoe musea millennials als doelgroep (nog) beter kunnen prikkelen. Daan Damen, Research Consultant van Motivaction, gaf een presentatie over deze doelgroep: wie zijn ze, wat onderscheidt ze van andere generaties en hoe zijn ze te beraken. Relevante vragen, want er zijn bijna 4,5 miljoen millennials in Nederland. Daarmee zijn ze nu, maar ook zeker in de toekomst voor musea een begerenswaardige doelgroep.
Fotografie: Fabian Landewee
Motivaction voerde eerder dit jaar in samenwerking met Kult&Ace een onderzoek uit naar het museumbezoek van millennials in de opdracht van de Museumvereniging. Hieruit blijkt onder andere dat een kwart van deze doelgroep nooit een museum bezoekt, en een derde er hooguit één keer per jaar komt. De andere helft komt er vooral om te ontspannen. Millennials zijn te verleiden met feesten (20%), internationale exposities (24%), lezingen en workshops (67%) en instagrammable fotografiemogelijkheden (14%). Ze beleven dit graag samen met iemand anders; alleen naar een museum gaan doen ze liever niet.
Uit bovenstaand onderzoek blijkt tevens dat de helft van de millennials ervoor openstaat om vaker naar een museum te gaan. Maar dan wensen ze wel een andere invulling: een focus op ontspanning en vermaak en voldoende aandacht voor design en vormgeving. Daarnaast kwamen er tijdens de presentatie nog meer millennial insights aan bod die van belang zijn om deze doelgroep te kunnen (blijven) interesseren:
Met deze ingrediënten gingen de specialisten in groepjes aan de slag om millennials te bereiken, te beraken en te behouden. Een paar recepten voor succes zijn:
Met deze en vele andere ideeën (zie onderstaande geheugensteun voor meer inzichten) en denkrichtingen zijn de MarCom-specialisten na de kennis- en inspiratiemiddag een stap dichterbij om van millennials een nieuwe groep vaste museumbezoekers te maken.
Email d.damen@motivaction.nl
Functie Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83
Email m.rooker@motivaction.nl
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 82
Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved