Wist je dat ruim de helft van alle consumenten het belangrijk vindt dat kleding duurzaam is? Of dat bijna een derde van alle Nederlanders dit jaar Valentijnsdag vierde? Niet? Dan ben je bij onze nieuwsbrief aan het juiste adres!
We houden je graag om de maand op de hoogte van de nieuwste onderzoeken, laatste whitepapers en interessante events. Zo weet je precies wat er speelt.
Schrijf je hier in
- Talia Cohen Rodrigues, Advanced Researcher
|
|
Goedendag,
Wanneer dacht jij voor het laatst na over je sociale gezondheid?
Grote kans dat je hier niet eerder over hebt nagedacht, blijkt uit ons onderzoek. En dat terwijl sociale contacten ontzetten belangrijk zijn voor onze gezondheid. Ook voor onze fysieke gezondheid!
Wil je meer weten? Lees het onderaan de nieuwsbrief!
|
|
|
Van sluimerende financiële stress naar financieel fit
Financiële stress is een sluimerend probleem in Nederland, dat zowel consumenten, zzp'ers als mkb'ers treft. Uit recent onderzoek door Nationale-Nederlanden en Motivaction blijkt dat er grote behoefte is aan meer financiële educatie en pensioenvoorlichting in 2025.
Wist je dat?
- Drie op de vier Nederlanders ervaart financiële stress, vaak door onverwachte uitgaven of hoge kosten van levensonderhoud.
- Bij jongeren uit Generatie Z ligt dit percentage nóg hoger: bijna de helft merkt dat financiële zorgen hun dagelijks leven beïnvloeden.
Het nieuwe jaar biedt kansen om hier verandering in te brengen. Meer weten over oplossingen om financiële stress te verminderen.
|
|
|
Kantelpunten in de klimaattransitie: is Nederland klaar voor versnelling
De weg naar een duurzamere toekomst voelt soms traag, tot een kantelpunt alles versnelt. Uit onderzoek voor Triodos Bank, blijkt dat Nederland dichter bij deze kantelpunten staat dan verwacht.
49% van de Nederlanders vindt dat de CO2-uitstoot sneller omlaag moet. Maar hoewel de intenties hoog zijn, blijft actie vaak achter. Grote stappen komen pas als duurzame keuzes goedkoper of verplicht worden.
Het rapport van Triodos Bank benoemt vijf domeinen, zoals energie en grondstoffen, waarin grote veranderingen nodig zijn. Nieuwsgierig naar de andere inzichten en domeinen?
|
|
|
Veel Nederlanders betalen te veel voor internet: overstappen loont
|
|
|
|
Betaal jij te veel voor internet?
Veel Nederlandse consumenten betaalden in 2024 te veel voor hun internet- en mobiele abonnementen. In opdracht van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) onderzocht Motivaction waarom.
Een belangrijk thema in het onderzoek was het overstapgedrag. Overstappen kan financieel lonen, maar consumenten blijven vaak vasthouden aan hun huidige provider, ondanks mogelijke besparingen.
Als consumentenonderzoeker zien wij mogelijkheden om de telecommarkt te verbeteren. Er is meer behoefte aan vertrouwen, betere prijsvergelijkingen en toegankelijke overstapprocessen.
Benieuwd hoe jij kan besparen op je internetkosten?
|
|
|
Nederlanders ruilen comfort in huis in voor lagere energiekosten
|
|
|
De energiemarkt is constant in beweging. Bij Motivaction volgen onze energie-experts de nieuwste trends en ontwikkelingen op de voet. In samenwerking met de NVDE onderzochten we dit keer het thema: Nederlanders ruilen comfort in huis in voor lagere energiekosten.
Wat blijkt? Maar liefst 55% van de Nederlanders is bereid comfort in huis op te geven om de energierekening te verlagen. Hoge energiekosten zetten mensen aan om de thermostaat lager te zetten en andere slimme besparingsmaatregelen te nemen. Dit bespaart niet alleen geld, maar versnelt ook de energietransitie.
Benieuwd naar de andere inzichten?
|
|
|
|
2024 was een wisselvallig jaar voor de retailsector
Het jaar 2024 stond in het teken van pieken en dalen in de winkelstraatdrukte. Door economische onzekerheid schommelden de bezoekersaantallen flink, wat het jaar uitdagend maakte voor veel retailers.
RMC, specialist in het meten en analyseren van winkelstraatdrukte, zette de belangrijkste inzichten op een rij. Uit de data blijkt dat het jaar rustig begon, gevolgd door wisselende drukte in de zomermaanden. In het laatste kwartaal was er een duidelijke opleving zichtbaar, terwijl het hele jaar werd gekenmerkt door grote regionale verschillen.
Wil je meer weten over de winkeldrukte in 2024?
|
|
|
Nieuw jaar, nieuw medium!
|
|
|
Sinds deze maand is Motivaction ook te vinden op Substack. Hier delen we meer verhalen over wat de mens drijft - en hoe wij dat inzichtelijk maken!
In de eerste editie van Inzichtelijk staan onderwerpen centraal die perfect passen bij de start van een nieuw jaar: reflecteren op het afgelopen jaar en goede voornemens voor de komende 12 maanden.
Word abonnee van Inzichtelijk en mis geen inzichten!
|
|
|
|
Sociale gezondheid: de sleutel tot een gezonde maatschappij
Wanneer dacht jij voor het laatst na over je sociale gezondheid? Waarschijnlijk niet vaak. Toch blijkt uit onderzoek dat sociale gezondheid- het vermogen om betekenisvolle relaties aan te gaan en een ondersteunend netwerk te hebben - een bepalende pijler is voor fysiek, mentaal en maatschappelijk welzijn.
In opdracht van Noaber onderzocht Moticaction het belang van sociale gezondheid. Wat blijkt? Sociale gezondheid wordt vaak onderschat. Slechts 2% associeert 'gezond zijn' spontaan met sociale aspecten. Toch ziet de meerderheid wél een verband tussen sociale contacten en gezondheid.
Benieuwd naar meer inzichten over sociale gezondheid?
|
|
|
Kwalitatief Onderzoeker (Medior)
Ben jij een creatieve en kritische onderzoeker met een groot enthousiasme voor het opzetten en uitvoeren van Kwalitatief onderzoek? En ben je nieuwsgierig naar vernieuwende methoden en (AI-) technieken? Dan is deze functie iets voor jou!
Bij Motivaction zoeken we Kwalitatief Onderzoeker (M/V/X) met minimaal 3 jaar ervaring. Wat ga je doen? Je analyseert resultaten, legt onderliggende emoties, drijfveren en motivaties bloot en vertaalt deze naar concreet advies. Daarnaast bouw je sterke relaties op met (nieuwe) opdrachtgevers.
Herken jij jezelf als een zelfstandige professional, een aanpakker met initiatief?
|
|
|