Toegankelijkheid
Ster benaderde ons met de volgende vraag om haar klanten te kunnen adviseren: Hoe kun je op radio en televisie effectiever adverteren door de aandacht voor campagnes te verhogen? Ster publiceerde de resultaten van het onderzoek in een Whitepaper.
Uit ons onderzoek kwamen onder meer de volgende tips om van een radio- en televisiecampagne een aandachtstrekker te maken:
Ster maakte op basis van ons onderzoek deze aanbevelingen voor het trekken van meer aandacht voor radio- en televisiecampagnes. Wil je hier meer over lezen? Download hier de whitepaper van Ster
Motivaction en Alpha.One onderzochten in opdracht van Ster radio- en televisiecampagnes. Door middel van EEG-meting en eye tracking brachten wij de visuele en cognitieve aandacht bij ruim 150 personen in kaart. Voor dit neuro onderzoek keken en luisterden ruim 150 deelnemers naar tv- en radiofragmenten waarin ook reclameblokken terugkwamen. Dit onderzoek is niet alleen uniek door de omvang en opzet van het experiment, maar ook omdat dit één van de weinige onderzoeken is waar naast video ook audio centraal staat.
In ons onderzoek kreeg de ene helft kreeg eerst een tv-fragment inclusief reclame te zien en daarna een radiofragment inclusief reclame te horen. Bij de andere helft was deze volgorde andersom. Om de werkelijkheid van het luisteren naar radio zo goed mogelijk na te bootsen kregen de respondenten de opdracht om tijdens het luisteren van het radiofragment een tekening te maken.
De tv- en radiofragmenten bestonden uit verschillende programmagenres: amusement, informatief en sport. Op deze manier kon het effect van de programmagenres op de aandacht voor de commercials worden bepaald.
Email l.vanmeurs@motivaction.nl
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)6 83808396
Email k.hengstz@motivaction.nl
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 25
Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved