Onderzoek: juist in onzekere tijden

Mijn werk is niet cruciaal. Eigenlijk wist ik dat al, maar nu is ook officieel vastgesteld dat onderzoeker bij Motivaction niet valt onder de ‘cruciale beroepsgroepen om de samenleving draaiende te houden tijdens de COVID-19 uitbraak’. En dat geldt natuurlijk voor de meeste beroepen. We zijn geen helden zoals artsen en verplegers, die mensenlevens redden. Al zou de Franse filosoof Albert Camus ons ‘absurde helden’ noemen, omdat we toch elke morgen opstaan om naar onze laptop te lopen en te gaan werken. Want ja, de economie moet blijven draaien. Op een volgende crisis zit niemand te wachten. Toch lijkt het wel die kant op te gaan. Uit ons onderzoek* blijkt dat 72% van de Nederlanders een verslechtering van de economie verwacht en 59% ervan uitgaat dat er een recessie aankomt. We hebben dat vorige week uitgevraagd onder een representatieve steekproef van 1.000 Nederlanders. Mensen geven aan dat ze voorzichtiger worden met grote uitgaven en een kwart legt nu bewust een financiële buffer aan voor zwaardere tijden.

Ik merk het ook in mijn eigen omgeving. Ik kon bijna iemand feliciteren met een nieuw huis, maar ze was toch bang dat ze haar huidige huis niet snel genoeg kwijt zou raken. Of mijn zus, die ‘net op tijd’ een vast contract heeft gekregen. Geen groter huis kunnen kopen is natuurlijk een luxeprobleem, want in Nederland zijn er genoeg mensen die echt financieel kwetsbaar zijn. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat een kwart zich zorgen maakt of ze na deze periode nog wel voldoende inkomen hebben. Een kwart (grotendeels dezelfde mensen) voelt zich daarnaast op financieel gebied slecht voorbereid op een economische crisis.

 

Vertrouwen in eigen werkgever

Ook in het bedrijfsleven is er sprake van onzekerheid. Een vijfde van alle werkenden denkt (of weet) dat hun werkgever momenteel minder geld uitgeeft dan voor de coronacrisis. Toch heeft de helft van alle werkenden veel vertrouwen in de economische vooruitzichten van hun werkgever, slechts 9% ziet het somber in. Als ik kijk naar hoe we binnen Motivaction met deze crisis omgaan dan ben ik erg onder de indruk van het onverstoorde doorzettingsvermogen dat ik bij mijn collega’s zie. Bovendien krijg ik door het videobellen een leuk inkijkje in de thuissituatie van collega’s en klanten, inclusief katten die over toetsenborden lopen en kinderen die om een snoepje vragen.

Natuurlijk hebben we bij Motivaction het geluk dat we een beroep beoefenen waarbij het mogelijk is om op een laptop te werken, en kunnen de lopende onderzoeken onbelemmerd doorgaan. Zelfs het kwalitatief onderzoek dat vaak gebaseerd wordt op face-to-face interviews of groepsdiscussies loopt gewoon door. Al jaren werken we met online onderzoeksmethoden voor kwalitatief onderzoek zoals online communities, e-Safari, video-focusgroepen en individuele interviews door middel van videobellen. Deze ervaring komt nu goed van pas.

 

De winkel blijft open

Het voelt een beetje dubbel om nu, in crisistijd, een commerciële pet te dragen. Maar dat is wat we doen. We maken de wereld niet beter, maar wel een klein beetje wijzer. In deze onzekere tijd is inzicht in het gedrag van Nederlandse burgers, consumenten, werknemers of werkgevers erg waardevol. Daarom heeft Motivaction de Corona Impact Monitor gelanceerd. Wil jij weten hoe burgers, consumenten, werkgevers of werknemers de epidemie ervaren? Heb je behoefte aan inzicht in hoe jouw doelgroep deze crisis beleeft? Of heb je een andere vraag rondom dit onderwerp waar je een snel en representatief antwoord op wilt? Dan kun je nu meedoen met deze monitor.

Neem voor meer informatie over dit onderzoek contact op met Eric-Jan Klöne of Gerard van der Werf.  

*Onderzoek van Motivaction op 26 maart, onder een representatieve steekproef van 1.000 Nederlanders. Uitgezet in het eigen Stempunt-panel.

 

Facebook Twitter LinkedIn