Een beknopte terug- en vooruitblik

Clichés bestaan omdat ze waar zijn. Het kan onze leeftijd zijn, maar het heeft vast ook te maken met de enorme hoeveelheid gebeurtenissen, nieuws en fake nieuws die een mens te verstouwen krijgt, dat het lijkt alsof de tijd steeds sneller voorbij gaat. Zo is het jaar 2018 ook alweer bijna voorbij. Dit is geen plek om een compleet jaaroverzicht te geven noch om een complete vooruitblik te bieden op 2019, maar we stippen wel graag via wat highlights aan wat ons is opgevallen.

Het wereldtoneel zag en ziet er zeker niet in alle gevallen vrolijk uit. Europa heeft moeite zich staande te houden: de brexit afspraken zijn bijna rond, of toch niet? De meningen over tal van grote issues liggen nogal uiteen; wereldmachten China en de VS staan op het gebied van de handel vrijwel lijnrecht tegenover elkaar en met Rusland heeft de westerse wereld een ronduit slechte relatie op tal van terreinen. Te midden van dit multinationaal gekissebis draait de economie in dit deel van de wereld op volle toeren, maar dat heeft weer negatieve invloed op het halen van de klimaatdoelen uit het Parijs-akkoord.

 

Een mooi jaar

Als we terugkijken naar de directe omgeving van Motivaction mogen we stellen dat we een heel mooi jaar hebben gehad, waarin we met onze onderzoeken, analyses en advies op meerdere vlakken een basis hebben gelegd voor groei en inspiratie bij onze klanten. We hebben een flink aantal nieuwe proposities ontwikkeld en mooie plannen gesmeed voor 2019 en verder.

We trapten het jaar af met onze top 3 positie bij de MOAwards voor marktonderzoek & analytics bureaus van het jaar 2018. Dat mooie begin hebben we doorgezet met de groei van onze teams in vrijwel alle sectoren: een groei die veelal werd gestimuleerd door combinaties van bestaande en nieuwe technologieën.

Zo zijn we het, als grootste kwalitatieve bureau van Nederland, aan onze stand verplicht om binnen het traditionele kwalitatieve onderzoek nieuwe technologieën te introduceren. Dat hebben we met succes gedaan door de ontwikkeling van Visual Focus. Een onderzoeksmethode die het zesde zintuig, de smartphone, op ingenieuze wijze inzet om de output van kwalitatief onderzoek te verrijken met creativiteit en visualiteit.

Verder hebben we sinds begin 2018 een samenwerking met Brandstof360. Met hen hebben we afgelopen kwartaal FastTrack 2 Big Ideas gelanceerd. Hiermee bundelen we onderzoek en conceptontwikkeling om effectief en razendsnel tot insights gedreven proposities te komen.

Voor fastmovers en retailers wordt het steeds belangrijker om de consument te raken op het juiste moment gedurende het aankoopproces; hiervoor kunnen we met nieuwe technieken doelgroepgerichte shopper decision trees in kaart brengen. En niet alleen in de retail, maar ook in de zorg. Met een update van het ‘Wat Werkt bij Wie’-programma hebben diverse zorginstellingen de patient journey kunnen verbeteren!

Dat reputatie onder stakeholders voor veel bedrijven een belangrijk thema is, merken wij aan het record aantal stakeholder reputatie onderzoeken dat wij hebben uitgevoerd in vrijwel alle sectoren waar Motivaction klanten actief zijn.

 

Op naar 2019

Voor 2019 staan er mooie nieuwe plannen op de agenda. We gaan naast onze sector gespecialiseerde teams speciale focus geven aan 2 domeinen:

  1. Data analytics: binnen het data consultancy team wordt een aparte unit opgericht die zich primair richt op de verzameling, analyse en koppeling van verschillende datasoorten ten behoeve van zinvolle inzichten voor onze klanten.
  2. HR en arbeidsmarkt: we doen al jaren veel onderzoek rondom de werving en het behoud van de juiste medewerkers. Vanaf 1 januari gaan we deze HR kennis binnen Motivaction bundelen en komt er een state-of-the-art platform om snel diepgaand onderzoek te doen, naast onze trainingen en consultancy op dit gebied.

Organisaties hebben steeds meer behoefte aan een snel en direct antwoord op hun vraagstuk. Mede om in deze behoefte te voorzien brengen we in Q1 een nieuwe versie van onze Motivaction profiler naar buiten. Dit is een online applicatie die direct toegang biedt tot een deel van onze database en daarmee meteen holistische zicht biedt op doelgroepen voor positionering en activatie. 

Kortom, we sluiten 2018 met een goed gevoel af en kunnen niet wachten om in 2019 weer met veel plezier van start te gaan.

Tot slot bedanken wij met nadruk al onze klanten voor het vertrouwen dat ze weer in ons hebben gesteld. Zij zijn de kurk waarop wij drijven en we kijken er naar uit om deze samenwerking ook volgend jaar voort te zetten.

Wij wensen iedereen een mooie jaarwisseling en een gelukkig 2019 toe!

Facebook Twitter LinkedIn