Schaponderzoek - Wat de consument echt ziet!

“Jullie scoren heel goed en zijn bij uitstek het bureau van scherpte en breedte met goede mensen en mooie proposities om een 9+ te scoren.” 
Sándor van Mil, Marketing Manager bij Bolletje

Motivaction biedt jou de kans om Schaponderzoek met behulp van eyetracking uit te voeren. Wij kunnen Eyetracking op de winkelvloer inzetten en combineren met kwalitatieve diepte-interviews. De resultaten dragen bij aan inzicht in:

  • De opvallendheid van het product
  • De beste locatie voor het product in het schap
  • De waardering van het product in het schap
  • De beleving van het product in het schap
  • De schapimpact van het product
  • De vindbaarheid van het product
  • Of het product uitnodigt tot kopen

 

Het is ook mogelijk om een oud en nieuw schap met elkaar te vergelijken en zo te berekenen welke schapindeling de meeste omzet genereert.

 

Opzet van het onderzoek

Afhankelijk van de doelgroep worden gemiddeld n=50 respondenten uitgenodigd voor het onderzoek. Alle respondenten zullen deelnemen aan de Eyetracking-fase van het onderzoek dat ongeveer 15 minuten duurt. Daarnaast zullen circa n=8 respondenten ook deelnemen aan de kwalitatieve verdieping van ongeveer 30 minuten. Dit aantal is voldoende groot om uitspraken te kunnen doen over hoe consumenten naar het schap kijken, wanneer de verpakking de meeste aandacht trekt en hoe het schap en de nieuwe verpakkingen beleefd worden. De definitieve opzet wordt in nauw overleg met de opdrachtgever bepaald.

 

Het veldwerk zal plaatsvinden in de winkel of in de onderzoeksstudio's van Motivaction te Amsterdam voor een nagebouwd of geprojecteerd schap. De gecombineerde interviews bij Motivaction (Eyetracking plus kwalitatieve verdieping) kan je volgen via een gesloten videosysteem of een one-way-mirror.

 

Bij aanvraag van een offerte zal een opzet op maat worden gemaakt. Bij interesse maken we graag een afspraak met jou om meer te vertellen over de mogelijkheden.

 

Wat de consument écht ziet

Als consumenten kijken naar producten in schappen is de belangrijkste vraag voor jou: wat wordt er gezien? Om het visuele gedrag van consumenten meetbaar en inzichtelijk te maken kan Eyetracking ingezet worden. Voor diepgaande inzichten in schapimpact combineert Motivaction Eyetracking met schappen op ware grootte en kwalitatieve diepte-interviews, waardoor verschillen tussen daadwerkelijk en geclaimd gedrag zichtbaar en verklaard kunnen worden. Eyetracking geeft marktonderzoek een nieuwe, inzichtelijke dimensie.

 

 

Hoe werkt Eyetracking bij Motivaction?

Motivaction toont schappen op ware grootte. Eyetracking geeft exact inzicht in de mate waarin producten gezien worden en de snelheid waarmee een product opvalt in het schap. Daarnaast geven kwalitatieve diepte-interviews inzicht in de verschillende elementen van het product die een positief dan wel negatief effect hebben op de waardering en opvallendheid van het product.

 

Wat is Eyetracking?

Eyetracking is de techniek waarbij oogbewegingen en fixaties van consumenten worden geregistreerd en geanalyseerd. Met behulp van een infraroodcamera worden oogbewegingen opgenomen terwijl deze naar een echt schap of een geprojecteerde schapopstelling op ware grootte kijken. Wanneer iemand ergens naar kijkt gaan de ogen op zoek naar prikkels die de aandacht vasthouden. Met Eyetracking kan de aandacht voor een prikkel eenvoudig gemeten worden. Dit geeft realtime inzicht op welk deel van een product, design of schap de consument zijn of haar blik richt.

 

Wat levert het je op?

De resultaten uit analyses worden op een heldere, visuele wijze inzichtelijk gemaakt. Eyetracking geeft met behulp van heat maps en gaze plots exact inzicht in veranderingen van het blikveld. Ook zit er op de bril een camera die filmmateriaal genereert die we beschikbaar kunnen stellen aan opdrachtgevers. Kwalitatieve resultaten geven specifieke verklaringen waardoor deze veranderingen veroorzaakt worden. Eyetracking in combinatie met kwalitatief onderzoek biedt je inzicht in welke producten de meeste schapimpact hebben en waarom.
 

 

Facebook Twitter LinkedIn