Toegankelijkheid

Skip to main content

Etnische supermarkten profiteren optimaal van ramadan

26 mei 2017

Vandaag start de vastenmaand ramadan waarbij moslims van zonsopgang tot zonsondergang niet eten en drinken. Motivaction deed onderzoek naar het boodschappengedrag van Turkse en Marokkaanse Nederlanders tijdens de ramadan. Daar kwam onder meer uit dat zij in de Ramadanmaand meer uitgeven aan de dagelijkse boodschappen dan in de rest van het jaar en dat ze het ramadan-assortiment in reguliere supermarkten te summier vinden.

 

De ramadanparadox

Tijdens de ramadan veranderen eetpatronen, boodschappengedrag, de vrijetijdsbesteding en de gehele dagbesteding van inmiddels ruim een miljoen Nederlandse moslims in Nederland. Dan treedt de ‘ramadanparadox’ op: aan de ene kant gaat het om onthouding, bezinning en matigheid, maar tegelijkertijd zie je dat er juist veel meer wordt uitgegeven aan voedsel, helemaal richting het Suikerfeest.

 

Onderzoek onder Turkse en Marokkaanse Nederlanders in april van dit jaar wijst uit dat zij gemiddeld € 96,- per week besteden aan de dagelijkse boodschappen. Tijdens de ramadan gaat dat naar € 135,- per week. Ruim 40% meer. Dit bedrag lijkt ook te stijgen. Zo ging het in 2014 nog om € 120,- per week in plaats van € 90,- euro per week (30% meer).

 

Een hele maand kerst

Het onderzoek laat zien dat de maand ramadan in het teken staat van eten, drinken en samenzijn met familie en vrienden. Dagelijks wordt uitgebreid en overdadig gekookt voor de iftar – de maaltijd die genuttigd wordt direct na zonsondergang. Nederlandse moslims koken twee keer zo vaak als in de rest van het jaar zelf, ze proberen regelmatig nieuwe recepten uit en de gerechten zijn luxer en rianter. Eigenlijk is de ramadan vergelijkbaar met kerst, maar het duurt een hele maand. Daar komt bij dat men tijdens de ramadan overdag boodschappen doet, met een hongerige maag, waardoor meer wordt gekocht dan nodig en gewoonlijk.

 

Te weinig producten ramadan-assortiment

De reguliere Nederlandse supermarkten besteden in toenemende mate extra aandacht aan de ramadan, door bijvoorbeeld ramadan-displays in de winkel te zetten met een speciaal ramadan-assortiment. Ruim de helft van de vastende Turkse en Marokkaanse Nederlanders vindt echter dat dit niet volstaat (52%). Zij zien het vooral als een marketingactie. Te veel producten ontbreken in het assortiment.

De etnische supermarkten profiteren

Buiten de ramadan doen Turkse en Marokkaanse Nederlanders ongeveer 50% van de boodschappen bij de reguliere supermarkten. Waarbij de Lidl, Albert Heijn en Dirk van den Broek de meest bezochte supermarkten zijn. De andere helft van de boodschappen doen ze bij de etnische supermarkten en slagers. Tijdens de ramadan passen de etnische supermarkten hun assortiment en hun openingstijden aan. Ze draaien op volle toeren en profiteren optimaal van de extra bestedingen van moslims.

 

Over het onderzoek

Voor het online onderzoek hebben 352 respondenten in de leeftijd van 15 tot 70 jaar de vragenlijst volledig beantwoord. Het onderzoek is representatief voor leeftijd, geslacht en opleiding. De veldwerkperiode van het onderzoek was van 27 maart tot en met 2 mei 2017. 

 

Lees ook:


Vragen?
Lennart Blokker

Email
Functie Research manager
Telefoon +31 (0)20 589 82 91


Gerelateerde artikelen

Schreeuw het van de daken: de energietransitie gaat over mensen!

Anna Newen
17 december 2019

MKB ziet groei 2019 somber in

Rob Doornbos
15 april 2019

Kansen en knelpunten in de klimaattransitie

Gerard van der Werf
25 augustus 2023

Maak de employee experience tastbaar: van onderbuikgevoel naar strategisch plan

Ester Koot
03 juni 2019
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency