Toegankelijkheid

Skip to main content

Pensioenwensen vaak onrealistisch

02 november 2016

Veel Nederlanders hebben pensioenwensen die niet zo realistisch zijn. De meesten beseffen dat ook wel, zo blijkt uit onderzoek naar de pensioendromen van werkende Nederlanders tussen de 35 en 50 jaar.

 

Het onderzoek werd verricht door Motivaction, in opdracht van Rabobank. De ondervraagden dromen vooral van vakanties (64%), uit eten gaan (61%) en reizen (50%) na de pensionering. Maar 57% denkt onvoldoende pensioen te hebben om die dromen in vervulling te laten gaan, of het leven voort te zetten zoals hij het nu leidt. Vooral in de leeftijdscategorie van 35 tot 44 jaar maken mensen zich druk over de vraag of ze later genoeg geld hebben om leuke dingen te doen.

 

De meeste mensen (89%) denken niet dat de verveling zal toeslaan na pensionering. Vier op de tien zegt het anders te willen doen dan hun ouders en meer tijd te willen besteden aan reizen, ontspannen en op pad gaan.

 

Aanvullend pensioen

De meerderheid (66%) van de werkende Nederlanders denkt niet rond te kunnen komen van alleen AOW, zo blijkt uit het onderzoek. De mensen die geen aanvullend pensioen opbouwen, geven als belangrijkste reden daarvoor aan dat ze het geld niet kunnen missen. Een vijfde maakt zich nu nog geen zorgen over later.

Het onderzoek werd gepresenteerd tijdens de Pensioen3daagse. Het startschot van de driedaagse werd dinsdagochtend gegeven door directeur Ruud Polet van FFP. Hij opende met een slag op de gong de Amsterdamse Beurs. FFP haakt in op de Pensioen3daagse met de campagne ‘Op de toekomst kun je rekenen’, om duidelijk te maken dat financiële planning voor steeds meer Nederlanders cruciaal wordt.

 

Bron: Infinance, 01.11.2016

 


Vragen?
Irene Zondervan

Email
Functie Senior Strategy Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83

Jeroen Bruin

Email
Functie Senior Data Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen

Perceptie en realiteit dicht bij elkaar waar het gaat om terrorisme

Eric-Jan Klöne
08 mei 2018

Parkeernormen en het waardenprofiel van de wijk

André Kamphuis
11 maart 2021

Houd de achterdeur dicht met goede Employer Branding

Ester Koot
21 april 2020

Kwalitatief onderzoek onder Babyboomers

Margré Nijkamp
26 april 2023
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency