Toegankelijkheid

Skip to main content

De rollen omgedraaid: in gesprek met kwalitatief researcher Sanne

12 november 2019

Onze kwalitatieve onderzoekers zijn altijd in gesprek met respondenten. Ze hebben het dan over allerlei onderwerpen, van betaalgewoontes tot een museumbezoek. Tijd om de rollen een keer om te draaien, en Sanne Audenaert (Researcher bij ons label voor arbeidsmarktonderzoek Sparkey) alles te vragen over haar werk als kwalitatief researcher bij Motivaction.

Je bent inmiddels bijna twee jaar researcher hier, waarom wilde graag bij Motivaction aan de slag?

Ik merkte tijdens mijn studie dat ik kwalitatief onderzoek heel leuk vond omdat je kunt achterhalen wat er onder een bepaalde doelgroep leeft én waarom. Na het afronden van mijn opleiding heb ik daarom bij Motivaction gesolliciteerd. Toch koos ik er voor om te starten als recruiter bij een uitzendbureau, want ik graag iets wilde doen met HR. In die rol vond ik het interviewen van mensen tijdens sollicitaties heel leuk, maar wilde ik graag meer doen met de verhalen die ik tijdens zo’n gesprek hoorde. Daarom heb ik na anderhalf jaar de stoute schoenen aangetrokken en bij Motivaction gevraagd of de uitnodiging nog open stond om te solliciteren en zo zijn we opnieuw in gesprek gegaan.

 

Hoe verliep die sollicitatieprocedure?

Dat voelde meteen heel erg goed. Het was een open en fijn gesprek, en ik merkte dat ik hier aan de slag kon met mijn interesses. Grappig was dat we bij mijn werk als recruiter mensen vroegen om een voorwerp mee te nemen bij de sollicitatie, en dat hetzelfde hier aan mij werd gevraagd. Ik nam slingers mee omdat ik het altijd leuk vind om de slingers zelf op te hangen, mensen te verbinden, om feest te vieren en gezelligheid te creëren. Zo ben ik bij Motivaction begonnen.

  

En hoe verloopt een onderzoek?

Vaak komt de klant met een onderzoeksvraag en dan denken wij mee, hoe kun je deze kwestie het best aanpakken? Dan kijk je als kwalitatief onderzoeker naar welke vragen je moet stellen aan de doelgroep en maak je een gespreksrichtlijn voor bijvoorbeeld single interviews of een focusgroep. Je haalt daarmee informatie op. Eigenlijk vraag je door totdat je de kern te pakken hebt. Je wilt erachter komen waarom mensen zich op een bepaalde manier gedragen en waarom ze doen wat ze doen.

Je hebt best diepgaande gesprekken. Waarom doen mensen bepaalde dingen wel, of juist niet? Waar zitten de verschillen?

Na meerdere gesprekken of een online onderzoek, ga je analyseren en schrijf je een rapportage. Dat doe je eigenlijk altijd met iemand samen. Ik vind dat erg fijn werken, want je hebt altijd een sparringpartner. Na de rapportage bespreek je de resultaten na met de klant. Dat kan in een gesprek, maar ook in workshopvorm.

 

Als je zo diep op onderwerpen ingaat heb je vast ook wel eens hele bijzondere gesprekken. Wat is voor jou het meest memorabele interview?

In oktober hadden we een Generatie Z onderzoek waarbij we met jongeren in gesprek gingen over wie hun rolmodellen zijn of wat bepaalde merken voor hen betekenen. Dan krijg je hele verschillende mensen voor je: van een meisje dat ukelele begint te spelen tot stoere jongens die toch heel open en eerlijk zijn over hoe ze in het leven staan. Dat was echt super bijzonder om te doen, je ziet dan de verschillen heel goed. Er zijn jongeren die precies weten wat ze later willen tot jongeren die nog geen idee hebben. Sommigen maken zich zorgen om hun volgende toets terwijl anderen zich druk maken om de oorlog in Syrië.

Tijdens dat onderzoek hebben we ook een nieuwe kwalitatieve onderzoeksvorm uitgeprobeerd. Een carrousel, waarbij je als respondent twintig minuten lang geïnterviewd werd en dan naar een andere ruimte mocht voor het volgende gesprek. Zo deden de jongeren mee aan 3 korte onderzoeken. De respondenten vonden het erg leuk, want als je met het ene onderwerp wat minder hebt kun je snel door naar iets wat je wel aanspreekt. Daardoor blijven ze scherper, zien ze verschillende mensen bij ons en kunnen ze tussendoor hun benen even strekken.

 

Dat klinkt als veel verschillende werkzaamheden. Heb je ondanks die grote diversiteit toch iets wat Motivaction voor jou echt ‘Moti’ maakt?

De mensen die hier werken. Dat zit hem in de gezelligheid, van verschillende sportclubs tot het ski-weekend. Er is een hechte groep mensen die ook echt voor elkaar klaarstaat. Ook echt Moti is wel het leren en jezelf ontwikkelen. Ik heb het gevoel dat je hier nooit stilstaat omdat je altijd bezig bent met nieuwe onderzoeken, nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden en collega’s die je op weg helpen. Bijvoorbeeld zo’n kwalitatieve onderzoeksvorm uitproberen, dat soort dingen maken mijn werk hier bijzonder.

Wil jij, net als Sanne, jouw plekje vinden binnen Motivaction en de kans krijgen om nieuwe dingen te proberen? Volg Motivaction op LinkedIn voor de laatste vacatures.

Kijk voor meer informatie over onze kwalitatieve onderzoeksmethoden op de pagina kwalitatief onderzoek.


Vragen?
Damiano Pieters

Email
Functie Hoofd HRM
Telefoon +31 (0)20 589 83 82

Sanne van Elsas

Email
Functie HR-onderzoeksadviseur
Telefoon +31 (0)20 58 98 242


Gerelateerde artikelen

De pandemie voorbij – drie bureaus over inzicht en de toekomst

Pieter Paul Verheggen
10 februari 2022

Bestuurs- en burgerschapsstijlen

Bram van der Lelij
25 maart 2014

Cybersecurity: hoe zorg je voor bewustwording en gedragsverandering?

Kevin Hengstz
04 februari 2021

Merken tonen steeds meer maatschappelijk engagement

Pieter Paul Verheggen
24 juni 2022
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency