Kwalitatief onderzoek

“De kwalitatieve interviews waren professioneel, diepgaand en goed voorbereid. Dit was terug te zien in de conclusies en aanbevelingen die scherp waren en specifiek aanknopingspunten gaven voor ons vraagstuk.”
Alex Reijgersberg, Social Media Manager Simyo

We leven in een tijd waarin bijna alles te koop is. Vanuit alle hoeken van de wereld. Je kunt jouw product of dienst daardoor niet meer verkopen als het snelste, goedkoopste of makkelijkste. Het is belangrijk om de ‘gevoelige snaren’ van de consument te raken en zo gedrag te beïnvloeden.

Welke snaar je moet raken en hoe je dat moet doen ontdek je met door middel van kwalitatieve interviews of ander kwalitatief onderzoek. Je gaat met jouw (potentiële) doelgroep in gesprek via een diepte-interview of focusgroep en weet zo wat hen drijft.

 

De mogelijkheden van kwalitatief onderzoek

Met kwalitatief onderzoek krijg je inzicht in de motivaties, behoeften, percepties en emoties van mensen. Je leert welke aspecten van hun leven hun gedrag en ideeën bepalen. Je kunt deze onderzoeksmethode onder andere gebruiken voor:

  • Communicatieonderzoek: meet of jouw marketing uiting, communicatieaanpak of campagne het gewenste effect heeft op de doelgroep
  • Insights en propositie-onderzoek: ontwikkel op basis van data nieuwe proposities die aanslaan bij het juiste publiek
  • Customer journey mapping: breng de knelpunten van de klantreis in kaart en optimaliseer zo de ervaring van de klant
  • Doelgroeponderzoek en persona’s: maak van je klantprofielen gedetailleerde, fictieve personen om deze tot leven te brengen binnen de hele organisatie
  • Stakeholder- en reputatieonderzoek: bekijk jouw reputatie vanuit het perspectief van de stakeholders
     

Onze tools voor kwalitatief onderzoek

Je kunt bij Motivaction kiezen voor klassieke onderzoeksmethoden zoals diepte-interviews, duo-gesprekken of discussiegroepen om antwoord te krijgen op jouw vraag. Of maak gebruik van een van onze innovatieve benaderingen:

  • Met een e-Safari kruip je gedurende 1 à 2 weken in de huid van consumenten en ontdek je precies hoe deze met een product of dienst omgaat.
  • Door VisualFocus kunnen deelnemers aan focusgroepen de opdrachten uitvoeren met hun smartphone en leggen we op een leuke, visuele manier spontane meningen en reacties vast.
  • Chip & Run is onze agile manier van werken: flexibel, met korte doorlooptijden en een efficiënte aanpak.
  • In een goed geleide Co-Creatie sessie zit je samen met je team en de doelgroep om tafel om tot nieuwe en frisse inzichten te komen voor jouw volgende product, dienst of beleid.
  • Met M-talk communities brengen we een (doel)groep mensen samen in een online omgeving om ze te laten brainstormen of discussiëren voor een langere periode, zodat jij inzicht krijgt in wat ze denken en waarom.
  • InnerWorld biedt door visualitatie- en ontspanningsoefeningen diepere inzichten in de innerlijke beleving en onderbewuste gevoelens van je doelgroep.

 

Eigen respondentenselectie

Ons eigen respondentenwerving- en selectiebureau M-select heeft de kennis, faciliteiten en mogelijkheden om de juiste mensen te werven voor jouw onderzoek. Door ons in-house bureau schakelen wij niet alleen snel, maar beschikken we ook over een database vol achtergrondinformatie over onze respondenten die als aanvulling dient op elk onderzoek.

Daarnaast beschikken we over onze eigen onderzoeksstudio's voor het uitvoeren van kwalitatieve interviews en ander kwalitatief onderzoek. De ruimten zijn voorzien van de modernste weergave- en opnameapparatuur en bieden de mogelijkheid om mee te kijken tijdens het onderzoek via een one-way-mirror.

Wil je meer weten over de vele invalshoeken rondom kwalitatief onderzoek? Neem dan contact met ons op via het formulier.

 

Meer informatie? Neem contact op:

Facebook Twitter LinkedIn