Kwalitatief onderzoek: wat leeft er onder een doelgroep en waarom

Precies aansluiten op de behoeften en wensen van uw doelgroep kan pas wanneer u een duidelijk beeld heeft van wat mensen drijft en beweegt. Wat zijn triggers, drempels en onderliggende emoties die het gedrag van mensen bewust of onbewust beïnvloeden? U ontdekt het met kwalitatief onderzoek van Motivaction.


Wat is kwalitatief onderzoek?

Kwalitatief onderzoek achterhaalt de processen en betekenissen achter houding, gedrag, emoties en motivaties van mensen. Het biedt de mogelijkheid om respondenten iets te laten bekijken, proeven of uitproberen, en de reactie uit te vragen. Op deze manier krijgt u direct inzicht in de ontvangst van uw reclame, product of dienst. Waar kwantitatief onderzoek resultaten biedt in de vorm van cijfers en percentages, geeft kwalitatief onderzoek antwoord op hoe-en-waaromvragen. Het gaat hierbij niet om een gemiddelde, maar om alle mogelijke meningen die er binnen de doelgroep kunnen spelen. Omdat de respondenten worden getriggerd om actief mee te denken over een onderwerp, worden veel meer opties en mogelijkheden ontdekt dan bij kwantitatief onderzoek.


Waarom kwalitatief onderzoek?

Inzicht in sociologische en psychologische factoren die mensen beïnvloeden en de samenhang tussen de variabelen die meespelen bij bijvoorbeeld de aanschaf van een product. Naast een rapportage na afloop, krijgt u al direct inzichten in uw doelgroep, omdat u als opdrachtgever de interviews of groepsdiscussies kunt volgen via een one-way-mirror of gesloten video circuit. Met deze inzichten kunt u onder andere:

  • Strategische beslissingen nemen en onderbouwen
  • Communicatie-uitingen optimaliseren
  • De basis leggen voor innovaties
  • Go / no go-beslissingen nemen met betrekking tot nieuwe concepten
  • Alle benodigde input boven tafel krijgen die in kwantitatief onderzoek getoetst kan worden

 

 

Kwalitatieve onderzoeksmethoden

Kwalitatief onderzoek is maatwerk, in overleg passen wij de invulling aan op uw doelstelling of onderzoeksvraag. Onze professionele en ervaren gespreksleiders en onderzoekers voeren het inhoudelijke onderzoek uit. De respondenten worden geworven door ons inhouse selectiebureau M-Select, de Community van Motivaction. De onderzoeksmethoden die wij regelmatig inzetten zijn:

 

Voorbeeld

Bekijk de klantcase "kwalitatief onderzoek voor Kwekkeboom Oven".

 

Kwalitatief onderzoek Kwekkeboomj Oven

 

Meer weten over online kwalitatief onderzoek? Lees dan onze blog "Up close and personal". 

 

Deel dit bericht via:
FacebookTwitterLinkedin

Onderzoeksmethoden | Kwalitatief onderzoek

Sitemap

Facebook
Twitter
LinkedIn