Kwalitatief onderzoek

Kwalitatief onderzoek. Inzicht in de percepties en de motivaties achter het gedrag van je doelgroep

 

Als marktonderzoeksbureau helpen wij onze opdrachtgevers via kwalitatief onderzoek met inzichten in de motivaties, behoeften, percepties en emoties, die gedragingen en ideeën van mensen en van hun doelgroepen bepalen en beïnvloeden.

 

In een tijd waarin we worden overspoeld met reclames, producten en diensten en waarin bijna alles te koop is, is het steeds belangrijker om de ‘gevoelige snaren’ te raken om hun gedraging te beïnvloeden. Dit vraagt niet alleen om slim marktonderzoek, maar ook slimme, exploratieve onderzoekers die je doelgroep begrijpen en die in hun aanbevelingen stelling durven nemen.

 

Ons kwalitatief onderzoeksteam

Of het nu gaat om klassieke diepte-interviews en focus groepen, online kwalitatief onderzoek, dagboekjes of om in-context observaties en interviews bij mensen thuis; om agile projecten met een korte doorlooptijd of diepgaande etnografische onderzoeken. Ons team van ruim 20 kwalitatieve onderzoekers is gespecialiseerd in diverse onderzoeksmethoden en zit voor je klaar.

 

Onze tools voor kwalitatief onderzoek

  • Met onze e-Safari kruipen we door middel van diepgravend, kwalitatief online onderzoek gedurende 1 à 2 weken virtueel in de huid van de consument. Up close and personal.
  • Door ConsumerConnect bieden we je een kijkje in de ‘keuken’ van je doelgroep. Dat kan bijvoorbeeld via inhome-Safari’s, pizzapanels of speed dates met verschillende personen uit je doelgroep. Met of zonder moderation, analyse en/of rapportage door één van onze onderzoeksexperts. We zetten de ConsumerConnect graag voor je op.
  • MotiFlex is onze agile manier van werken: flexibel, korte lijnen, snel schakelen, korte doorlooptijden, een slimme aanpak en efficiëntie. Soms wil je snel werken, soms wil je vooral een flexibele onderzoekspartner en soms wil je scrummen. We hebben drie oplossingen voor kwalitatief onderzoek dat een agile aanpak verdient. 
  • Co-Creatie: In een goed geleide co-creatiesessie samen met je team en de doelgroep tot nieuwe en frisse inzichten en concepten komen om samen nieuwe producten, diensten of nieuw beleid te creëren.
  • Meer mensen, user generated content, co-creatie met M-Talk. Via onze online communities bieden we gedurende een langere periode (vanaf 1 maand) onder een grotere groep mensen inzicht wat zij gevraagd en ongevraagd te vertellen hebben.
  • Innerworld is kwalitatief onderzoek met behulp van geleide visualisatie- en ontspannings-oefeningen om diepere inzichten te krijgen in de betekenisstructuren innerlijke beleving en meer onderbewuste gevoelslagen van mensen.
  • Voor bepaalde vraagstukken geven de klassieke individuele diepte-interviews, duo’s of focus groepen nog steeds het meest betrouwbare resultaat. Klassiek, maar altijd maatwerk en op slimme en eigentijdse wijze uitgevoerd.

Onze expertises op het gebied van kwalitatief onderzoek

  • Communicatie-onderzoek: Concept- en pre-testen van alle typen corporate-, overheids- en marketingcommunicatie, al dan niet in combinatie met neuro-onderzoek (Impliciete Associatie Test, Facial Coding, Eyetracking).  
  • Innovatie- en conceptontwikkeling: Met ConceptCraft bieden wij de mogelijkheid om desgewenst binnen 1 dag concepten te testen én deze samen met het projectteam aan te scherpen, om de aangepaste concepten vervolgens op dezelfde -, of de tweede dag te re-testen. 
  • Insights en propositie-onderzoek: Een echte insight gaat uit van de klant en is gebaseerd op een waarheid, een dilemma, de onvervulde behoefte van de klant en een wens. Proposities worden vervolgens opgebouwd uit een insight, een belofte en het bewijs. Ons onderzoek biedt consumer based insights en handvatten om de proposities te ontwikkelen en te toetsen.
  • Customer Journey mapping: Mensen bewegen alleen als je ze emotioneel weet te raken. Onze custumer journeys geven inzicht in de moments of truth, de houdingen, gedragingen en achterliggende motivaties tijdens de verschillende fasen van de klantreis. 
  • Doelgroeponderzoek en persona’s: Motivaction ontwikkelt al ruim 30 jaar succesvolle segmentaties en persona's op basis van de waarden en normen, behoeften en motivaties van mensen. Met behulp van onze kwalitatieve onderzoeken geven we ook uw doelgroep ‘handjes en voetjes’ en maken we van uw klantprofielen herkenbare personen van vlees en bloed. 
  • Stakeholders- en reputatieonderzoek: Ons reputatieonderzoek biedt bij alle relevante in- en externe stakeholdergroepen de vinger aan de pols. En door cijfers met diepgang te combineren, bieden we ook context, duiding en handelingsperspectief. 

 

In-house selectiebureau M-Select en eigen onderzoeksruimtes

De respondenten worden geworven door ons eigen respondentenwerving- en selectiebureau M-Select geselecteerd uit het StemPunt-panel met meer dan 60.000 respondenten. Hierdoor kunnen wij niet alleen snel schakelen, maar beschikken wij ook over enorme database met achtergrondinformatie over de respondenten die wij voor onze onderzoeken werven.

 

Wij beschikken over eigen onderzoeksruimtes voor het uitvoeren van kwalitatief onderzoek. De studio's voorzien van de modernste weergave- en opname-apparatuur. De meekijkruimtes met one-way-mirror bieden plaats aan circa zes personen. Voor grotere groepen is het mogelijk de gesprekken via een gesloten tv-circuit te volgen.

 

Bekijk voor voorbeelden van kwalitatief onderzoek onze klantcases. 
 

Deel dit bericht via:
FacebookTwitterLinkedin

Onderzoeksmethoden | Kwalitatief onderzoek

Sitemap

Facebook
Twitter
LinkedIn