Toegankelijkheid

Skip to main content

Kwalitatief onderzoek

In een tijd waarin we worden overspoeld met reclames, producten en diensten en waarin bijna alles te koop is, wordt het steeds belangrijker om de ‘gevoelige snaren’ te raken waarmee je gedrag van de consument kunt beïnvloeden. Hoe je dat doet, ontdek je door kwalitatief onderzoek.

 

De mogelijkheden van kwalitatief onderzoek

Met kwalitatief onderzoek krijg je inzicht in de motivaties, behoeften, percepties en emoties  die de houding en het gedrag van mensen bepalen en beïnvloeden. Je kunt deze onderzoeksmethode onder andere gebruiken voor:

  • Insights en propositie-ontwikkeling: gebruik customer based insights bij de ontwikkeling of toetsing van een propositie of beleid
  • Communicatieonderzoekmeet of jouw marketing uiting, communicatieaanpak of campagne het gewenste effect heeft op de doelgroep
  • Doelgroeponderzoek en persona’s: maak van je klantprofielen gedetailleerde, fictieve personen om deze tot leven te brengen binnen de hele organisatie
  • Customer journey mapping: breng de knelpunten van de klantreis in kaart en optimaliseer zo de ervaring van de klant in de verschillende fasen van hun reis

Lees ook: Vijf redenen waarom kwalitatief onderzoek een must is

Onze tools voor kwalitatief onderzoek

Je kunt bij Motivaction kiezen voor klassieke onderzoeksmethoden zoals diepte-interviews, duo-gesprekken of discussiegroepen om antwoord te krijgen op jouw vraag. Of maak gebruik van een van onze innovatieve benaderingen:

  • In een adFlow onderzoek kijk je gedurende het interview mee terwijl de consument het campagne(concept) scoort en zie je real-time hoe de aansprekendheid en effectiviteit van jouw boodschap kan worden verhoogd.
  • Met een e-Safari kruip je gedurende 1 à 2 weken in de huid van consumenten en krijg je inzicht in de belevingen, houdingen en gedragingen op het moment dat ze spelen
  • Door VisualFocus kunnen deelnemers aan focusgroepen de opdrachten uitvoeren met hun smartphone wat zorgt voor intuïtievere reacties, een hogere betrokkenheid en meer diepgang
  • Chip & Run is onze agile manier van werken: flexibel, met korte doorlooptijden en een efficiënte aanpak.
  • Met een M-talk Community brengen we een (doel)groep mensen samen in een online omgeving om ze te laten brainstormen of discussiëren over meerdere onderwerpen voor een langere periode. Dit levert diepgaande inzichten in wat ze denken, overwegen, wat ze doen of laten en de redenen waarom.
  • InnerWorld biedt door visualitatie- en ontspanningsoefeningen diepere inzichten in de innerlijke beleving en onderbewuste gevoelens van je doelgroep.

 

Eigen respondentenselectie

Ons eigen respondentenwerving- en selectiebureau M-select heeft de kennis, faciliteiten en mogelijkheden om de juiste mensen te werven voor jouw onderzoek. Door ons in-house bureau schakelen wij niet alleen snel, maar beschikken we ook over een database vol achtergrondinformatie over onze respondenten die als aanvulling dient op elk onderzoek.

 

Meekijkfaciliteiten

We beschikken over onze eigen onderzoeksstudio's voor het uitvoeren van kwalitatieve interviews en ander kwalitatief onderzoek. De ruimtes zijn voorzien van de modernste weergave- en opnameapparatuur en bieden de mogelijkheid om mee te kijken tijdens het onderzoek via een gesloten tv-circuit, one-way-mirror. Daarnaast is het ook mogelijk om de interviews te volgen via web-streaming.

 

Waarom Motivaction?

Motivaction is één van de grootste bureaus in Nederland als het gaat om kwalitatief onderzoek. Of het nu gaat om klassieke diepte-interviews en focus groepen, online video-interviews, communities of om diepgaand etnografische onderzoek, ons team met kwalitatieve onderzoekers zit voor u klaar.

Wil je meer weten over de vele invalshoeken rondom kwalitatief onderzoek? Neem dan contact met ons op.

 


Vragen?
Merel Zuiderduin

Email 
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 98

Margré Nijkamp

Email
Functie Manager InnovatieLab
Telefoon +31 (0)20 589 82 21


Gerelateerde artikelen
Motivaction onderzoekcommunity

M-Talk Community

Margré Nijkamp
12 augustus 2015
Klanttevredenheidsonderzoek

Klanttevredenheidsonderzoek

Rob Doornbos
25 maart 2014

Kwalitatief onderzoek

Merel Zuiderduin
17 januari 2019
Resultaten advertenties

BrandScope: in hoeverre werken jouw advertenties

Jeroen Bruin
25 maart 2014
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency