Werken bij Motivaction

Vacature: research en insights professional (medior) bij team Dienstverlening

Ons team Dienstverlening is volop in beweging en werkzaam in de markt waarin grote veranderingen plaatsvinden. Naast de verschillende marketingvraagstukken op het gebied van branding, communicatie en productontwikkelling spelen ook belangrijke maatschappelijke vraagstukken een rol voor onze opdrachtgevers. Denk aan de energietransitie, de nieuwe toekomstige rol van banken, of de problemen voor starters en zzp’ers op de woningmarkt en het pensioenvraagstuk.

Voor dit team zoeken we een creatieve en ervaren kwalitatieve onderzoeker (medior), die zowel zelfstandig als in een team kan werken. Iemand die analytisch én commercieel is, die makkelijk de rode draad in een complex onderzoek ontdekt en geen genoegen neemt met oppervlakkigheid.

Wil jij op strategisch niveau onderzoeken en meedenken hoe onze opdrachtgevers hun reclamecampagne kunnen optimaliseren, hoe je mensen zo ver krijgt dat ze hun huis duurzaam gaan verwarmen, of hoe je jongvolwassenen bewust kan maken van het belang nu al na te denken over hun pensioen? Dan ben je in dit team aan het juiste adres!

Als research en insights professional zet jij je ervaring, expertise en interesse in om verschillende onderzoeks- en adviesprojecten in goede banen te leiden. Een groot deel van je tijd besteed je aan klanten en projecten.

In deze functie:

  • Vertaal je jouw visie op klantvragen door naar een passend onderzoeks- adviesvoorstel voor al bestaande en nieuwe klanten.
  • Zorg je voor een optimale relatie met nieuwe en bestaande klanten.
  • Werk je regelmatig op meerdere projecten tegelijkertijd en werk je mee aan kwalitatieve onderzoekstrajecten: van het formuleren van de gespreksrichtlijn of activity guide, het uitvoeren groepsdiscussies, diepte-interview of online communities en het analyseren en rapporteren van de onderzoeksresultaten.
  • Breng je in overleg met je senior advies uit voor de klanten op basis van onderzoeksresultaten
  • Organiseer en begeleid je (samen met collega’s) workshops.

 

Onze ideale insights en research professional:

Wat verwachten wij van je?

  • Je hebt minimaal 3-5 jaar ervaring in kwalitatief marktonderzoek. Bij voorkeur in één van de sectoren waar ons team zich op richt (maar dit is geen must).
  • Een afgeronde, relevante opleiding op academisch niveau, bijvoorbeeld (sociale) psychologie, sociologie, communicatiewetenschap, bedrijfskunde of marketing.
  • Zelfstandig kunnen uitvoeren en analyseren van onderzoeken;
  • Niewsgierigheid naar de mens achter de cijfers en het verhaal achter de percepties, houdingen en gedragingen van mensen.
  • Helder kunnen formuleren en presenteren van insights en adviezen aan de opdrachtgever;
  • Affiniteit met bedrijven in de sector dienstverlening. Denk aan energie, banken, verzekeringen, pensioenen en consultancy (zowel zakelijke markt als consumentenmarkt)
  • Je bent gedreven en het een flexibele houding. Zoals je als kwalitiatief onderzoeker weet hoort zo nu en dan veldwerken op doordeweekse avonden bij het vak.

 

We bieden jou:

  • Een fulltime dienstverband (40 uur). Een werkweek van 32 of 36 uur behoort tot de mogelijkheden.
  • Goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder een bijdragevrij pensioen.
  • Een bruisende werkplek aan de rand van de Jordaan.
  • Ondersteuning om ook goed thuis te kunnen werken (internetvergoeding, bureaustoel, laptop).
  • Een leuke en inspirende werkomgeving met diverse opdrachtgevers die ook op maatschappelijk vlak hard aan de weg timmeren.
  • En bovenal een bevlogen en creatief team met veel verschillende disciplines en een hoop gezelligheid.

 

Zit er motivaction in jouw toekomst? 

Wij doen onderzoek naar de ontwikkelingen in de maatschappij en dat kunnen we het beste doen als wij een afspiegeling vormen van de bevolking. Daarom streven wij naar diversiteit binnen ons team. Door een divers samengestelde organisatie zijn wij beter in staat om sociale vraagstukken in onze samenleving te analyseren en hierop te adviseren.  

Enthousiast geworden? We kijken uit naar jouw motivatie en CV. Deze kun je sturen naar: sollicitatie@motivaction.nl onder vermelding van de vacature.

Voor meer informatie over de inhoud van de functie neem contact op met Jorn Lingsma (Teamleider CD) of Damiano Pieters (hoofd HR) via 020 589 83 83.

Vacature: Onderzoeker en adviseur inclusie en diversiteit

Diversiteit op de werkvloer en een inclusieve samenleving zijn in toenemende mate onderwerpen die veel aandacht krijgen. Niet alleen brengt meer diversiteit op de werkvloer nieuwe perspectieven, maar het leidt ook tot een evenwichtigere maatschappij. Dat deze onderwerpen meer aandacht krijgen zien we ook terug in de toenemende vraag naar onderzoek: hoe breng je bijvoorbeeld de behoeften van biculturele Nederlanders in kaart? Hoe kijken LHBTI-ers aan tegen hun vertegenwoordiging in de arbeidsmarkt? Word jij enthousiast van dit soort onderwerpen én heb je ervaring met het thema diversiteit en inclusie? Lees dan snel verder!  

Wij zoeken voor Motivaction een enthousiaste en ondernemende onderzoeker en adviseur voorhet expertisegebied diversiteit en inclusie. Omdat diversiteit niet enkel bij de werkvloer óf de maatschappij eindigt, zal je bij diverse projecten betrokken worden: je doet daarom onderzoek naar arbeidsmarktvraagstukken, maar ook naar bijvoorbeeld de consumptiepatronen van biculturele Nederlanders. Jouw doel is om organisaties te ondersteunen in het realiseren van een inclusieve strategie. Kortom, belangrijk onderzoek voor de hele samenleving!

Over jou 

Ben jij onze nieuwe onderzoeker en adviseur diversiteit en inclusie? Dan:

  • Heb je ervaring met het thema diversiteit en inclusie op het gebied van etnische diversiteit en (in ieder geval kennis van) de thema’s gender en LHBTI+ 
  • Heb je een universitaire master afgerond, bijvoorbeeld in economie, sociologie, psychologie of communicatiewetenschappen
  • Heb je affiniteit met onderzoek en onderzoeksmethoden 
  • Ben je in staat onderzoeksresultaten om te zetten naar praktische tips en handvatten voor opdrachtgevers in de commerciële of publieke sector
  • Weet je hoe je het onderwerp diversiteit en inclusie goed op de kaart kunt zetten zodat het de benodigde aandacht krijgt (je bent in staat hierover te schrijven, te presenteren en workshops te geven)


Wat ga je doen? 

Als onderzoeker en adviseur diversiteit en inclusie:

  • Acquireer je nieuwe projecten bij bestaande en nieuwe opdrachtgevers
  • Investeer je in duurzame relaties met onze opdrachtgevers
  • Ontwerp, regisseer en voer je onderzoeksprojecten uit
  • Coach en begeleid je (junior) researchers
  • Bovendien word je dé interne expert op dit thema en zet je jouw kennis in bij vraagstukken uit de andere teams


Wie zijn wij?  

Bij Motivaction doen we onderzoek naar uiteenlopende onderwerpen voor verschillende sectoren. Diversiteit en inclusie is een sector overschrijdend thema dat primair vanuit ons Maatschappij-team en Sparkey (HR-expertteam) onderzocht wordt.

Ons Maatschappij-team bestaat uit bijna 20 collega’s en houdt zich bezig met uiteenlopende maatschappelijke vraagstukken zoals duurzaamheid, veiligheid, polarisatie, mobiliteit en de kloof tussen overheid en burger. Zij voeren onze onderzoeken uit voor verschillende overheidsinstellingen, zowel landelijk als regionaal. Het team bestaat uit een verscheidenheid aan karakters, waarbij iedereen bevlogen en vanuit maatschappelijke betrokkenheid samenwerkt voor leuke en grote opdrachtgevers.

Sparkey is het HR-expertteam van Motivaction en houdt zich bezig met advies en onderzoek op maat, voor zowel het bedrijfsleven als overheidsorganisaties. Zij geloven in de waarde van gespecialiseerde kennis. Ze geven advies op basis van (maatwerk) onderzoek of inspirerende masterclasses en zorgen er samen voor met opdrachtgevers dat elke stap in de employee journey klopt. Voor hen geldt vooral: ‘de spark tussen werknemer en werkgever is key om succesvol te kunnen zijn’.

Motivaction heeft een platte teamstructuur en korte lijntjes, waarin we naar elkaar omkijken en elkaar ondersteunen. We zijn gericht op eigen verantwoordelijkheid en bieden iedereen de ruimte voor ontwikkeling en eigen initiatief. 


Wat bieden we jou?

Naast een gezellige en informele werkomgeving en een aantrekkelijk arbeidsvoorwaardenpakket, bieden wij:

  • Fulltime dienstverband (36-40 uur)
  • De mogelijkheden om je talenten te ontplooien en je te laten inspireren door ervaren teamleden
  • Een omgeving waar initiatief alle ruimte krijgt en waar het nemen van verantwoordelijkheid hoog wordt gewaardeerd
  • Volop ruimte om te investeren in je professionele en persoonlijke ontwikkeling
  • De kans om impactvolle onderzoekstrajecten te leiden voor overheid en burger, en voor werkgever en werknemer


Zit er Motivaction in jouw toekomst?

Wij doen onderzoek naar de ontwikkelingen in de maatschappij en dat kunnen we het beste doen als wij een afspiegeling vormen van de bevolking. Daarom streven wij naar diversiteit binnen ons team. Door een divers samengestelde organisatie zijn wij beter in staat om sociale vraagstukken in onze samenleving te analyseren en hierop te adviseren.

Neem voor meer informatie over de vacature onderzoeker en adviseur diversiteit en inclusie contact op met Ahmed AitMoha via 020 589 83 83. Wil je vooraf meer weten over de ervaringen van Ahmed naar het doen van onderzoek op deze thema's, lees dan de blog “In gesprek met Ahmed...”.

Wil je solliciteren? Stuur dan je motivatie met cv naar: sollicitatie@motivaction.nl.

Vacature: Researcher (medior)

Ben jij een nieuwsgierige onderzoeker? Ben jij altijd bezig met begrijpen waarom mensen doen wat ze doen of waarom ze vaak iets juist níet doen, ondanks het beweren van het tegendeel? Word jij daarnaast enthousiast om met jouw ervaring ons team en ons onderzoek naar een hoger niveau te tillen? Dan hebben wij de perfecte baan voor jou. 

Voor ons team Dienstverlening zijn wij op zoek naar een enthousiaste en daadkrachtige researcher die onderzoek gaat doen naar de belevingen, houdingen en gedragingen van mensen. Jij biedt met jouw ervaring en onderzoek onze klanten meer inzicht in wat hun doelgroepen beweegt en hoe trends ontstaan. Samen met je collega's bepaal jij de onderzoeksopzet om de vraag van de klant zo scherp mogelijk te beantwoorden. Thema’s variëren van financiële zelfredzaamheid tot de energietransitie en van communicatieonderzoek  tot stakeholder- en reputatieonderzoek


Wat ga je doen? 

Je werkt in ons team Commerciële Dienstverlening aan projecten die vooral kwantitatief van aard zijn, maar je kunt bij ons ook je vaardigheden in kwalitatief onderzoek ontwikkelen in combinatietrajecten. Als researcher:

  • Ben je verantwoordelijk voor de opzet en uitvoering van het gehele onderzoeksproces
  • Stel je vragenlijsten op en coördineer je het  (kwantitatief) veldwerk
  • Analyseer en rapporteer je onderzoeksresultaten 
  • Breng je adviezen uit op basis van je analyses en presenteer je deze aan je klanten
  • Onderneem je new-business activiteiten en draag je bij aan het opstellen van onderzoeksvoorstellen
  • Ben jij verantwoordelijk voor het contact met jouw klanten over het verloop van projecten en daarbuiten


Wat verwachten we van jou? 

  • Je bent een klantgerichte onderzoeker met aantoonbare kennis van SPSS en hebt affiniteit met waarden-/leefstijlonderzoek
  • Je hebt een open en nieuwsgierige houding
  • Je bent ondernemend en gedreven 
  • Je zet de klant centraal maar blijft altijd kritisch naar hoe het beter kan
  • Je hebt een sociaalwetenschappelijke universitaire (research) master in bijvoorbeeld sociologie, psychologie, marketing en/of communicatiewetenschap.
  • Je hebt ongeveer 2 tot 5 jaar ervaring met kwantitatieve onderzoeksprojecten en rapportages, en wil deze kennis in een commerciële omgeving inzetten voor externe opdrachtgevers 


Wat bieden wij? 

Naast een fantastische baan bij een vooraanstaand onderzoeksbureau, bieden we je een dienstverband van 36 tot 40 uur per week met een aantrekkelijk arbeidsvoorwaardenpakket. Salaris is uiteraard belangrijk, maar dit geldt ook voor jouw ontwikkeling. Daarom bieden we jou onder meer veel opleidings- en trainingsmogelijkheden, een winstdelingsregeling, reiskosten- en onkostenvergoeding, telefoon- en internetkostenvergoeding en 25 vakantiedagen bij een fulltime dienstverband.

We hebben een grote diversiteit aan collega’s: de één interviewt wekelijks consumenten over contactloos betalen of de risicohouding ten aanzien van pensioenen de ander weet weer alles over de duurzaamheidstransitie. Buiten het werk wordt er veel georganiseerd om leuke dingen met elkaar te doen, zoals wintersport, hardlopen en teamuitjes.

Zit er motivaction in jouw toekomst? 

Wij doen onderzoek naar de ontwikkelingen in de maatschappij en dat kunnen we het beste doen als wij een afspiegeling vormen van de bevolking. Daarom streven wij naar diversiteit binnen ons team. Door een divers samengestelde organisatie zijn wij beter in staat om sociale vraagstukken in onze samenleving te analyseren en hierop te adviseren.  

Enthousiast geworden? We kijken uit naar jouw motivatie en CV. Deze kun je sturen naar: sollicitatie@motivaction.nl onder vermelding van de vacature.

Voor meer informatie over de inhoud van de functie neem contact op met Jorn Lingsma (Teamleider CD) of Damiano Pieters (hoofd HR) via 020 589 83 83.

 

Vacature: Notulist/Enquêteur 

Bij Motivaction zijn we elke dag bezig met uitzoeken wat mensen drijft door middel van onderzoek. Door de jaren heen hebben we daarom het geluk om met een zeer gevarieerde klantenkring te kunnen werken: van de overheid tot de publieke omroep of bijvoorbeeld het FD. De ene keer analyseren we welke verpakkingen goed werken bij een supermarktproduct, de andere keer achterhalen we hoe bewoners van een gemeente denken over een beleidsverandering. Genoeg variatie dus!  

Hier kom jij kijken:  wij zijn op zoek naar enthousiaste collega’s om ons te ondersteunen bij het onderzoek.  

Over de functie  

Als notulist ga je op verschillende manieren helpen bij het verzamelen of het verwerken van onderzoeksgegevens. De ene keer doe je dit door opgenomen interviews te transcriberen en de andere keer zit je (digitaal) bij een kwalitatief onderzoek om live te notuleren. Snel kunnen typen is dus een vereiste! Als de omstandigheden het toelaten komt het ook voor dat je enquêtes afneemt op locatie. Je werkt veelal zelfstandig, maar onderhoudt ook nauw contact met de projectleiders van de desbetreffende onderzoeken. Jij zorgt ervoor dat de antwoorden die onze respondenten gegeven goed vastgelegd worden, zodat de onderzoekers de resultaten kunnen analyseren. 

   Herken jij je in de onderstaande vaardigheden? 

  • Notuleren  
  • Transcriberen van een interview en het coderen van de antwoorden  
  • Vragenlijsten invoeren en ervoor zorgen dat deze kloppen 
  • Enquêteren (online en op locatie, zodra dit weer kan!)   

 

Ben jij onze ideale kandidaat?  

Onze nieuwe collega werkt secuur en zelfstandig, is communicatief vaardig en proactief ingesteld. Daarnaast: 

  • Heb je HBO/WO denkniveau, liefst tweede of derdejaars student 
  • Ben je minimaal 12 uur per week beschikbaar 
  • Heb je affiniteit met (markt)onderzoek 
  • Is ervaring met onderzoekswerkzaamheden een mooie pré, maar niet verplicht 

 
Wat krijg je ervoor terug?  

  • Een oproepcontract waarmee je flexibel je dagen in kunt delen 
  • Een werkomgeving met veel kans om jezelf te ontwikkelen 
  • Samenwerken in een hecht team met gedreven collega’s en ervaren onderzoek-experts, die graag hun kennis delen    

 

Zit er motivaction in jouw toekomst? 

Wij doen onderzoek naar de ontwikkelingen in de maatschappij en dat kunnen we het beste doen als wij een afspiegeling vormen van de bevolking. Daarom streven wij naar diversiteit binnen ons team. Door een divers samengestelde organisatie zijn wij beter in staat om sociale vraagstukken in onze samenleving te analyseren en hierop te adviseren.  

Voor meer informatie over de inhoud van de functie neem contact op met Damiano Pieters via 020 58 98 382. Stuur je sollicitatiebrief met cv per e-mail naar sollicitatie@motivaction.nl. 

Vacature: Teamleider Data Analytics

Data analytics

Wil jij bijdragen aan de groei van data gedreven proposities bij klanten? Kun je ons team Data Analytics verder ontwikkelen, sturing geven en versterken met een commerciële insteek? Dan is dit jouw volgende functie. Wij zijn op zoek naar een enthousiaste collega die met Data Analytics-toepassingen actuele business vraagstukken van klanten kan helpen oplossen.  

 

Wie zijn wij?

Of het nu gaat om het toepassen van Artificial Intelligence om betere zorg voor chronisch zieken te realiseren, of het vergroten van het gebruik van Tikkie onder een jongere doelgroep. In vrijwel elk vraagstuk draait het om mensen en wat zij kunnen, willen of doen. Wij houden ons dagelijks bezig met die vraagstukken en de motieven en drijfveren achter gedrag. Team Data Analytics draagt hieraan bij door het analyseren van beschikbare gedragsdata (zoals sales gegevens of social media data) en het verrijken van klant specifieke databases.

Onze organisatie bestaat uit ruim 90 betrokken professionals met een passie voor hun vak. We vinden het belangrijk om kennis met elkaar te delen, ruimte te bieden aan nieuwe initiatieven en dat je bij ons jezelf kunt zijn.

 

Wat ga je doen? 

Meerwaarde leveren voor onze klanten. Met jouw ondernemersmentaliteit en ervaring in managementconsulting geef je vorm en uitvoering aan de strategie voor het Data Analytics-team. Je bouwt aan relaties met klanten en het verwerven van toegang tot klantdata, zodat je die data kunt integreren met o.a. onze Mentality-data. Op basis van jouw klantcontacten ben je in staat om de strategie bij te sturen en met het team proposities te ontwikkelen of aan te scherpen. Als meewerkend Teamleider Data Analytics bouw je aan een sterk team, geef je leiding aan drie directe collega’s en coach je hen waar nodig.

 

Wat wij van jou verwachten?

  • Een afgeronde WO-opleiding, bij voorkeur in econometrie, marketing, menswetenschappen of een economisch vakgebied
  • Ruime werkervaring in functies gerelateerd aan managementconsultancy, data science en marketing/insights. Je bent een ervaren gesprekspartner voor decisionmakers.
  • Stevige commerciële ervaring in data analytics en projectmanagement: je vindt dit leuk om te doen en bent er ook heel goed in.
  • Als Teamleider Data Analytics ben je veel bezig met nieuwe ontwikkelingen en mooie cases. Je haalt plezier uit het presenteren hiervan: intern, op congressen, maar ook online via blogs en video’s.
  • Bonus: ervaring met Cloud (Azure), SaaS, R en/of Python

 

Wat bieden wij jou? 

Een fulltime (40 uur) functie met een aantrekkelijk arbeidsvoorwaardenpakket (waaronder bijdragevrij pensioen) binnen een innovatieve, uitdagende en stimulerende werkomgeving in hartje Amsterdam. Binnen deze functie is er veel ruimte voor jouw inbreng en initiatief en krijg je volop de kans om jouw kwaliteiten en talenten in te zetten.

 

Klaar om aan de slag te gaan? 

Mail dan naar sollicitatie@motivaction.nl met je CV en een motivatiebrief. Als je nog vragen hebt over deze functie kun je die stellen aan Karel Slootman (Commercieel directeur) via 020 589 8382. 

Facebook Twitter LinkedIn