Energie

“De samenwerking met Motivaction kenmerkt zich door groot enthousiasme en meedenken, en een mooi en bruikbaar eindresultaat. “
Lisette Kaupmann, Innovator Duurzaamheid en Vernieuwing Stedin

De energiesector is in beweging. Europa en haar lidstaten hebben afspraken gemaakt over 2020 en verder, het Klimaatakkoord is getekend en technologische innovaties volgen elkaar in rap tempo op. Om deze ontwikkelingen het hoofd te bieden kunnen we jou helpen met verschillende typen onderzoek:

  • Strategisch onderzoek (toekomstscenario’s)
  • Postioneringsonderzoek
  • Communicatieonderzoek (strategie en middelen)
  • Het ontwikkelen van persona’s
  • Klanttevredenheidsonderzoek (consumenten en zakelijk)
  • Churn / retention

  

Effectieve duurzaamheidscommunicatie

Er wordt dagelijks in de pers geschreven over de zin en onzin van verduurzaming.  Hoewel velen zich prima redden in deze wirwar van informatie, raken anderen de weg kwijt. Deze verschillen tussen burgers zijn van groot belang. Wie kun je stimuleren om maatschappelijk actief te worden? Wie heeft er niks met het klimaat? Welke motieven en drijfveren hebben de diverse typen consumenten om hun keuzes mee te onderbouwen?

Om je te helpen met die vraag heeft Motivaction een deel van onze kennis opgeschreven in de whitepaper ‘Vijf tinten groener’. We focussen daarin op de sociologische kant van het verhaal waardoor zichtbaar wordt dat groepen Nederlanders op hun eigen manieren omgaan met energie en verduurzaming.

 

Invloed van churn en switchfactoren

Retentiebeleid begint al bij binnenkomst van de klant. Loyaliteit bouw je op door goede dienstverlening, maar ook door positionering, merklading en reputatie. Wij kennen de verschillende typen energieconsumenten en hun drijfveren om te blijven of gaan.

Een slechte ervaring of prijsactie van een concurrent is voor velen een reden om te gaan, maar merken met een sterke positie zijn beter bestand tegen deze invloeden. Onze onderzoeksaanpak geeft jou inzicht in het effect van switchfactoren én concrete adviezen voor het behoud van winstgevende klanten. Lees meer over onze kennis op het gebied van churn op deze pagina.

 

Hier Klimaatbureau

Vanuit zijn expertise op het gebied van MVO en duurzaamheid is Motivaction researcher Gerard van der Werf ook lid van de Raad van Toezicht van HIER Klimaatbureau. Deze maatschappelijke organisatie spitst zich toe op het onderwerp klimaatverandering en betrekt hier heel Nederland bij.

Wil je meer weten over de mogelijkheden voor onderzoek? Neem dan contact op met Gerard van der Werf.

 

Facebook Twitter LinkedIn