Energie

Wat kunnen wij voor je doen?

Vanuit onze kennis van de energiemarkt zetten we verschillende typen onderzoek heel gericht in:

  • Strategisch onderzoek (toekomstscenario’s)
  • Postioneringsonderzoek
  • Communicatieonderzoek (strategie en middelen)
  • Het ontwikkelen van persona’s
  • Klanttevredenheidsonderzoek (consumenten en zakelijk)
  • Churn/retention

 

Actueel, maatschappelijk, individueel, high involvement/low involvement

De energiesector is in beweging. Europa en haar lidstaten hebben afspraken gemaakt over 2020 en verder, marktwerking wordt gestimuleerd, technologische innovaties volgen elkaar in rap tempo op en dagelijks wordt er in de pers geschreven over de zin en onzin van verduurzaming. Sommige mensen redden zich prima in deze wirwar van informatie, anderen raken de weg kwijt. Deze verschillen brengen wij voor je in kaart. We focussen daarbij op de sociologische kant van het verhaal waardoor zichtbaar wordt dat groepen Nederlanders op verschillende manieren omgaan met energie en verduurzaming. Voor een aantal is verduurzaming belangrijk genoeg om maatschappelijk actief te worden en anderen kiezen voor een volledig gedesinteresseerde houding. Allemaal hebben ze hun eigen motieven en hun eigen waarden om hun keuzes mee te onderbouwen. Een deel van deze kennis hebben we opgeschreven in onze whitepaper 'Vijf tinten groen'.

 

Invloed van churn en switchfactoren

Wij kennen de verschillende typen energieconsumenten en hun drijfveren. Hun switchfactoren zijn vaak heel basic en draaien om prijs en de kwaliteit van de dienstverlening. Word ik goed geholpen bij een vraag of klacht? Hoeveel kost energie nu eigenlijk precies? Ook gevoelsmatige aspecten spelen een rol, zoals: staat het energiebedrijf bekend als duurzame aanbieder? Met onze onderzoeksaanpak geven wij jou inzicht in de invloed van de switchfactoren én je krijgt concrete adviezen voor het behoud van jouw winstgevende klanten. Wil je op de hoogte blijven van onze inzichten op het gebied van churn? Bekijk dan onze churnpagina

 

 

Tot welke typen energieconsumenten behoren jouw klanten?

Met het oog op de toekomst is de privatisering van het energiemanagement van cruciaal belang. Steeds meer partijen, zoals woningbouwcorporaties en consumenten, zullen in de toekomst zelf energie gaan opwekken, al dan niet in samenwerking met financiële partijen zoals banken en pensioenfondsen. Wij kennen de adoptiecurve van nieuwe toepassingen vanuit onze Mentality-segmentatie en kunnen die doorvertalen naar jouw vraagstukken, zoals:

  • Wie zijn de toekomstige pioniers in decentrale energieopwekking?
  • In welke gebieden wonen zij?
  • Wie staat er open voor duurzaamheid?

Bij het onderwerp verduurzaming hanteren wij een groepensegmentatie die parallel loopt aan de adoptiecurve. Zo zullen investeringen in vergroening en verduurzaming beter renderen in gebieden waar de mentaliteit van de inwoners aansluit bij de vergroeningsopgave. Met de Mentality-gebiedsanalyses brengen wij jouw potentieel in kaart.


Download de Motivaction-whitepaper Whitepaper Motivaction 'Vijf tinten groen - Input voor effectievere duurzaamheidsstrategieën'

 

Onepager energieverbruik

In 2023 moet 16% van de gebruikte energie hernieuwbaar zijn. Nu is dit slechts 6% en daarmee bungelt ons land onderaan de Europese lijst. Waar liggen kansen en hoe kunnen burgers het beste worden gestimuleerd?

 

Wij hebben onderzoek gedaan naar het energieverbruik van Nederlanders. Hierbij zijn verschillende thema’s aan bod gekomen, gericht op het in kaart brengen van het huidige en toekomstige (duurzame) energieverbruik. De meest interessante resultaten worden in de onepager over energieverbruik uitgelicht. Download hieronder de onepager:

 

Deel dit bericht via:
FacebookTwitterLinkedin

Sitemap

Facebook
Twitter
LinkedIn