Cultuur en Vrije tijd

Cultureel ondernemerschap: doelgroep- en marktdenken

De cultuursector is sterk gericht op inhoud en kwaliteit. In de afgelopen jaren is daar een sterkere focus op marketing en communicatie bijgekomen omdat musea, podiumkunsten en festivals steeds harder worden afgerekend op het aantal bezoekers en het daarmee samenhangende bestaansrecht. Het bereiken van een breed publiek is een belangrijke factor. Events, merchandising en doelgroepgericht werken zijn noodzakelijke ingrediënten. Veel cultuurorganisaties ontwikkelen bijvoorbeeld een zelfstandige horecagelegenheid als ontmoetingsplek en genereren zo een extra omzetstroom.


Optimale effectiviteit van beleid en marketing

Wij beschikken over uitgebreide kennis van en een groot netwerk binnen de cultuursector. Wij helpen en adviseren organisaties bij de verdere professionalisering en bij het bereiken van optimale effectiviteit van beleid en marketingactiviteiten. Door onderzoek, marketing en communicatie scherp op elkaar af te stemmen ben je in staat schaarse middelen effectiever in te zetten bij de dagelijkse besluiten.

 

Je krijgt antwoord op vragen als:

  • Wie is het publiek?
  • Krijg je wel de bezoekers die je wil?
  • Hoe schat je vooraf in hoe succesvol een tentoonstelling of nieuw concept is? Wat past bij de tijdgeest?
  • Hoe ben je relevant voor nieuwe doelgroepen, zoals jongeren en Nieuwe Nederlanders?
  • Op welke manier kunnen groepen met andere drijfveren worden bereikt?
  • Hoe en in welk netwerk zijn aanvullende fondsen te werven?
  • Hoe is de vrijetijdsconsument te verleiden?
     

Succesfactoren in de leisuremarkt

De leisuremarkt is zeer uitgebreid: reizen, sporten, recreëren, gamen, uitgaan, buiten de deur eten, kamperen, noem maar op. Steden profileren zich met citymarketingcampagnes en ons land profileert zich internationaal met voor buitenlandse toeristen aantrekkelijke proposities zoals cultuur, natuur en strand. Vrije tijd is beleving. Om belevenissen te creëren is de kennis van de drijfveren en keuzemotieven van de vrijetijdsconsument essentieel. In combinatie met onze uitgebreide doelgroepenkennis voeren wij imago- en positioneringsonderzoek uit voor de vrijetijdsmarkt, en doen wij communicatie- en producttests. Op basis van Mentality onderscheiden we de volgende vrijetijdssmarkten:

 

Cultuur en Vrije Tijd - vrijetijdssmarkten

 

 

 
Deel dit bericht via:
FacebookTwitterLinkedin

Sitemap

Facebook
Twitter
LinkedIn