Rijksmuseum Boerhaave heeft de inrichting van de vaste collectie volledig vernieuwd. Waar bezoekers eerder chronologisch door de geschiedenis van de wetenschap en geneeskunde liepen, doen ze dit nu aan de hand van vijf thema’s. Motivaction heeft de ideeën voor de herinrichting in twee fases getoetst onder de doelgroep. In 2015 hebben we aan de hand van omschrijvingen en sfeerbeelden de vijf tentoonstellings-concepten voorgelegd. Op basis van dat onderzoek heeft Rijksmuseum Boerhaave in samenwerking met Opera Design de concepten uitgewerkt in ontwerpschetsen. Deze hebben we in 2016 voorgelegd om ze te optimaliseren en om concrete handvatten te krijgen voor het marketing- en communicatiebeleid voor de heropening in 2017.
De uitdaging was om diepgaande kwalitatieve input te verzamelen onder de relevante doelgroepen (persona’s) van Rijksmuseum Boerhaave, met als doel:
Om insights te verzamelen hebben we een e-Safari uitgevoerd. Gedurende een week zijn we via onze online kwalitatieve onderzoekstool met de persona’s in gesprek gegaan over museumbezoek in het algemeen, de bekendheid en het imago van Rijksmuseum Boerhaave, een uitgebreide evaluatie van de vijf concepten en de bezoekintentie voor het vernieuwde museum.