Wist je dat ruim de helft van alle consumenten het belangrijk vindt dat kleding duurzaam is? Of dat bijna een derde van alle Nederlanders dit jaar Valentijnsdag vierde? Niet? Dan ben je bij onze nieuwsbrief aan het juiste adres!
We houden je graag om de maand op de hoogte van de nieuwste onderzoeken, laatste whitepapers en interessante events. Zo weet je precies wat er speelt.
Schrijf je hier in
Yael Wassen - Research & Sample Consultant M-select
|
|
Goedendag,
De laatste dagen van Pride-maand zijn aangebroken!
Hoe zorg je ervoor dat onderzoek écht inclusief is? Representatie in onderzoek lijkt zo vanzelfsprekend, maar is dat lang niet altijd. Deze maand verschenen twee artikelen over dit thema. In deze nieuwsbrief: een interview met Adformatie over 'de gemiddelde Nederlander' (disclaimer: die bestaat niet!) en een artikel over de diversiteit binnen de LHBTQIA+ community- en hoe je die vertaalt naar goed onderzoek.
Lees beide artikelen hieronder.
|
|
|
Van Pride naar praktijk: zo bouwen we aan representatief onderzoek
In augustus kleurt Amsterdam regenboog: het is Pride!
Een moment om stil te staan bij de kracht van diversiteit: op straat én in data, campagnes en onderzoek.
Toch blijft die diversiteit vaak onderbelicht. Want wie is eigenlijk 'de gemiddelde Nederlander'? Door op gemiddelden te focussen, missen we veel stemmen. Ook binnen de LHBTQIA+ community, die uit diverse subgroepen bestaat met elk hun eigen verhaal.
Diversiteit meten we niet alleen tijdens de Pride. Dankzij onze werkgroep Diversiteit & Inclusie doen we dat het hele jaar door.
|
|
|
Hoe denkt Nederland over vliegvakanties?
In de zomer van 2024 stapte 37% van de Nederlanders minstens één keer in het vliegtuig voor hun vakantie.
Tegelijk verandert het speelveld; lokale reclames voor vliegvakanties worden geweerd en de luchtvaartsector zet in op schonere, maar duurdere brandstoffen.
Die extra kosten zorgen voor duurdere tickets. Wat doet dat met het vlieggedrag van Nederlanders? Onze energie-experts Caress Ridder en Gerard van der Werf onderzochten dit samen met de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE).
|
|
|
Motivaction doneert laptops
|
|
|
|
Bij Motivaction geven we onze gebruikte laptops een tweede leven via allemaal-digitaal.nl. Onlangs doneerden we 10 laptops, waarvan er inmiddels al een aantal een nieuwe eigenaar hebben gevonden!
Zo maken we het verschil voor onder andere Stichting JESS en Fidem support & Bewindvoering, die hiermee kwetsbare mensen weer toegang geven tot digitale middelen.
|
|
|
Voedingsgewoontes 2025: minder vlees, UPF boezemt angst in, meer bezuinigen
Veel Nederlanders willen gezonder leven, maar hun gedrag in de supermarkt laat iets anders zien.
Uit de jaarlijkse peiling van Motivaction blijkt dat bijna de helft actief werkt aan een gezondere leefstijl. Het aantal vegetariërs en veganisten is het hoogst in negen jaar, terwijl de bekendheid van ultra bewerkte voeding toeneemt - vaak met negatieve associaties.
Opvallend: ruim een derde verwacht zijn eetpatroon aan te passen door stijgende voedselprijzen. Benieuwd naar de andere voedingsgewoontes?
|
|
|
Wat kenmerkt jouw wervingsdoelgroep nou werkelijk? Je zoekt nieuw talent. Maar hoe bereik je de juiste mensen, met de juiste toon, op het juiste moment?
Onze SparkFinder geeft je het complete plaatje: van harde cijfers tot zachte waarden. Niet alleen wát je doelgroep doet, maar vooral waarom ze dat doen. Skills, drijfveren, voorkeuren - allemaal gebundeld in één krachtige tool.
Onze data is 100% van onszelf: betrouwbaar, actueel én gebaseerd op het WorkProfiler-model. Zo weet jij precies wie er schuilgaat achter 'de medewerker'.
Meer weten over hoe je de vonk laat overslaan bij jouw doelgroep?
|
|
|
Maak vrijetijdsbesteding betekenisvol en relevant
Begrijp wat mensen drijft in hun vrije tijd.
Waarom trekt de één zich terug in de natuur en zoekt de ander de drukte van een festival op? Vrijetijdsbesteding is meer dan alleen ontspanning: het weerspiegelt waarden, behoeftes en leefstijlen.
Met onze nieuwe whitepaper Vrijetijdsprofielen krijg je inzicht in de drijfveren achter recreatiegedrag en cultuurbehoefte. Ontdek hoe je deze profielen kunt inzetten om bij doelgroepen de juiste snaar te raken: van doelgroepstrategie tot communicatie en aanbod. Zo maak je vrijetijdsbesteding niet alleen leuk, maar ook relevant en betekenisvol.
|
|
|
De psychologie achter social media trends
Dit is het vierde blog in onze reeks over de psychologie van gedrag. Na blogs over duurzaam gedrag, polarisatie en misinformatie, duiken we dit keer in het gedrag achter social media trends.
Wat maakt social media zo verleidelijk? Waarom haken we (vaak onbewust) aan bij trends? De ene dag zie je overal 'get ready with me'-video's, de volgende dag doet iedereen hetzelfde TikTok-dansje of kopen mensen massaal een bepaald product.
We bespreken vier psychologische mechanismen - van groepsgevoel tot beloningsprikkels- en geven vier praktische tips om mensen effectiever te bereiken.
|
|
|
'De mensen die niet vanzelf meedoen, die moet je echt actief opzoeken'
|
|
|
Veel campagnes zijn nog steeds gebaseerd op klassieke segmentatie. Maar om echt te begrijpen wat Nederland denkt en doet, is het nodig verder te kijken dan 'de gemiddelde Nederlander'.
Ondervertegenwoordigde groepen blijven vaak buiten beeld en juist daar liggen kansen. Hoe bereik en begrijp je deze mensen wel?
Onze experts André Kamphuis en Yael Wassen delen in Adformatie waarom alle Nederlanders in beeld moeten komen, ook wie je niet vanzelf bereikt.
|
|
|
|
Substack #5 - We gaan op vakantie met...?
De vakantieperiode is in volle gang - hét moment om even los te komen van de dagelijkse routine.
In onze nieuwste Substack-editie (#5) duiken we in de wereld van de vakantieganger. Je leest hoe jouw vakantiekeuze een spiegel kan zijn van je lifestyle.
Ook interessant: in editie #4 schreven we over de vraag 'is jouw gedrag gekozen of gemanaged?'
Nieuwsgierig? Meld je gratis aan en ontvang alle edities direct in je inbox.
|
|
|