Sport en sportbeleving

In de huidige samenleving staan individualisme en persoonlijke wensen en behoeften steeds meer centraal. En steeds meer mensen hebben het idee dat ze geen sportvereniging of sportclub nodig hebben om een sportieve invulling aan hun leven te geven. Deze ontwikkeling vraagt van de sportbranche, sportmarketing en sportmanagement een marketingstrategie die hier nauw bij aansluit.
 

De sportbranche - sportbonden én sportclubs - staan voor de grote uitdaging om het plezier van met elkaar sporten zo te promoten dat het mensen stimuleert en motiveert om te gaan sporten. Belangrijk speerpunt bij het werven en binden van leden is om te laten zien hoe sporten ook bijdraagt aan de gezondheid en vitaliteit van Nederlanders.

Onze ruime onderzoekservaring met de sportbranche, de gezondheidsbranche én ons gericht doelgroepenonderzoek zetten wij in om uw sportmanagement en sportmarketing optimaal aan te laten sluiten bij de specifieke wensen en behoeften van Nederlanders.

 

Het Vitality-model

Voor diepgaande inzichten in de motieven en het gedrag van Nederlanders op het gebied van sport, voeding en de balans tussen werk en privé, heeft Motivaction onlangs het Vitality-model ontwikkeld. Deze segmentatie is specifiek voor het domein sport (participatie), gezondheid en een vitale levensstijl en het brengt voor verschillende typen Nederlanders in beeld welke maatschappelijke rol ze zichzelf geven om Nederland vitaler en socialer te maken. De profielen bieden u concrete aanknopingspunten voor beleid en communicatie rondom vitaliteit en is daardoor zeer relevant voor overheden, organisaties en bedrijven die actief zijn op de domeinen sport, welzijn, zorg, onderwijs, HRM en voeding.

 

Download voor meer informatie de factsheet of bekijk de Vitality-pagina.

 

Wij bieden u met onderzoek en advies fact based inspiratie als het gaat om:

  • Het werven en behouden van enthousiaste leden en vrijwilligers.
  • Doelgroeponderzoek, bijvoorbeeld huidige en potentiële doelgroep: wat motiveert en bindt hen en wat zijn triggers en barrieres voor het beoefenen van sport?
  • De groei van specifieke doelgroepen, zoals vrouwen, ouderen en schooljeugd.
  • Ledenwerving en behoud van leden. En het vrijwilligerskader behouden en waardering geven.
  • Aansluiting vinden bij de wensen en behoeften van de doelgroep ten aanzien van productontwikkeling, bijvoorbeeld product-/concepttesting: wat is de aantrekkelijkheid, relevantie en uniciteit van nieuwe productenservices?
  • Welke online informatiebehoeften bestaan er? Bijvoorbeeld een online community: wat houdt onze doelgroep bezig?
  • Een stevige reputatie verwerven bij alle stakeholders.
  • Corporate Image Personderzoek sportbranche
  • Reputatie Management Insights
  • Imago en sponsorbekendheid bijvoorbeeld, de evaluatie van events.

Referenties:

  • Basic-Fit: inzichten opdoen naar de merkbeleving van Basic-Fit
  • Basic-Fit: een continu brandtracking onderzoek in 4 landen waar belangrijke merk KPI’s van Basic-Fit worden gemeten.
  • Health City
  • KNVB e-Safari: de online wensen en behoeften van voetballende meisjes.
  • KNVB e-Safari: inzicht in wensen en de ondersteuningsbehoefte van startende trainers/coaches.
  • KNVB kwantitatief onderzoek naar in- en uitstroom leden.
  • KNVB onderzoek naar de wedstrijdbeleving van vrouwenvoetbal (Oranje Leeuwinnen).
  • NOC*NSF
  • SportService Zwolle: presentatie doelgroepdenken in de sportsector.
  • Trefpunt/Marathon Amsterdam: jaarlijks evaluatieonderzoek sponsorbekendheid Marathon Amsterdam (2012, 2013, 2014 en 2015). 

 

Lees ook:

'De meiden aan zet!' door Marije Lobstein, Corien van der Linden en Jan Kok, Laura Jonker en Sabrina Cols in: Sport, bestuur en management, november 2013

 

Bekijk ook:

StemPunt (het online panel van Motivaction) heeft onderzocht hoe Nederlanders de Olympische Spelen in Rio ervaren. Bekijk de animatie.

 

 

Deel dit bericht via:
FacebookTwitterLinkedin

Sitemap

Facebook
Twitter
LinkedIn