Sport en sportbeleving

“Wij hadden 3 bureaus uitgenodigd en jullie focus op ‘sport’ gaf de doorslag en daar hebben we geen spijt van gehad, getuige de hoge kwaliteit van het onderzoek en de bruikbare inzichten.”
Kirsten de Klein, Communicatieadviseur Kenniscentrum Sport

Honkbal, golf, fitness en hardlopen – het zijn allemaal unieke sporten met een belangrijke overeenkomst: mensen helpen om een sportieve invulling te geven aan hun leven. Maar er komt meer bij kijken dan iedereen in beweging krijgen voor jou als professionals in deze branche. Hoe bereik je als sportvereniging bijvoorbeeld op de juiste manier jouw publiek? Hoe krijg je als sportbond een nieuwe doelgroep enthousiast? En wat is de beste marketingstrategie voor een sportschool?

Mensen verschillen enorm in hun wensen en behoeften ten aanzien van het sportaanbod. Marktonderzoek helpt jou om dit te achterhalen, te ontdekken wie je aan kunt spreken en hoe je dat succesvol doet.

 

Marktonderzoek op maat

Door marktonderzoek in de sportbranche krijg je inzicht in de voorkeuren, drijfveren en gedragingen van mensen op het gebied van voeding en sport. Deze kennis helpt je onder andere om te bepalen:

  • Welke marketingstrategie je kunt gebruiken om niet-sporters enthousiast te krijgen voor een sport
  • Hoe huidige leden aankijken tegen de sportvereniging, en wat er beter kan
  • Wat de wensen van trainers en coaches zijn rondom een digitaal trainingsplatform
  • Of je als sportschool een nieuwe tool moet introduceren waarmee mensen zich in kunnen schrijven voor groepslessen

 

Van campagne tot concept

Motivaction doet veelvuldig onderzoek in de sportsector. Om (niet)-sporters beter te begrijpen hebben wij in 2016 vanuit ons Mentality-model een vertaalslag gemaakt naar vitaliteit. Met Vitality verdelen we de Nederlandse samenleving in zes segmenten op basis van houding, gedrag en motivatie omtrent dit onderwerp. Daarnaast doen wij onderzoek naar:

  • Communicatietesten: Om campagnes succesvol te lanceren, testen wij campagneconcepten kwalitatief onder de beoogde doelgroep en krijgen zodoende inzicht in de communicatiekracht. We meten de impact, emotionele waarde, begrijpelijkheid, geloofwaardigheid, relevantie en de strategische fit (ondersteunt dit de strategische doelen van uw organisatie?) en geven concreet advies hoe de communicatie geoptimaliseerd kan worden.
  • Conceptontwikkeling: De steeds veranderende vraag van de sporter, zoals in de afgelopen jaren de toenemende behoefte aan flexibiliteit, vraagt continu om nieuwe concepten en ideeën. Door scherpe insights onder de beoogde doelgroep op te halen en concepten grondig en zo concreet mogelijk te testen, dragen wij bij aan het succes van nieuwe sportconcepten op de markt. Voorbeelden zijn de ontwikkeling van een platform voor trainers en coaches, nieuwe voetbalvormen voor jeugd, women-only concepten of de optimalisatie van een informatiewebsite voor wielrenners. Lees meer over onze ConceptFactory.
  • Customer journey: Hoe ziet de (ideale) customer journey er voor jouw sporters uit? Welke relevante touch points zijn er en welke haakjes zijn er om de journey te optimaliseren? Hier zetten wij customer-journey onderzoek voor in. We hebben hierin veel ervaring met in- en uitstroomvraagstukken: welke (latente) behoeften heeft de doelgroep, wat maakt dat ze lid worden / een abonnement afsluiten en welke (soms ook onbewuste) motieven leven er om dit op te zeggen?
  • Doelgroepdenken en persona’s: op basis van Vitality – of door middel van een maatwerksegmentatie – brengen wij de relevante doelgroepen in kaart. Onze segmentaties zijn waardengedreven; de motieven en drijfveren om al dan niet te sporten en de wensen en behoeften ten aanzien van sport staan centraal. Het vormt de basis voor marketing- en communicatiestrategieën, conceptontwikkeling, in- en uitstroomoptimalisatie en bijvoorbeeld ook om trainers en coaches beter te ondersteunen.
  • Sponsoreffectmeting: we meten de effectiviteit van jouw sponsoring, en helpen je om deze verder aan te scherpen.

 Lees meer over marktonderzoek in de sportbranche via de optimalisatie van fietssport.nl, of neem contact op met Karin Lammers voor meer informatie.

 

Facebook Twitter LinkedIn