De optimalisatie van fietssport.nl – kwalitatief onderzoek voor de NTFU

Achtergrond

De NTFU, de wielersportbond van Nederland, is de ontwikkelaar van de website fietssport.nl. Deze website biedt een platform voor wielrenners en mountainbikers waarop ze alle benodigde informatie kunnen vinden om sportief te fietsen. De nadruk ligt vooral op het aanbod van routes en toertochten. Fietssport.nl staat nu al enige tijd live en de NTFU is benieuwd hoe gebruikers het platform precies gebruiken en hoe ze het verder kunnen optimaliseren.

De website is te gebruiken zonder account, met een BASIC (gratis) account en met een betaald PLUS account. De NTFU is nieuwsgierig wat triggers en drempels zijn om een (betaald) account te overwegen. Ook willen ze weten in hoeverre het huidige PLUS account aansluit op de wensen en behoeften van de gebruikers. Daarnaast wil de NTFU inzicht in hoe potentiële gebruikers van het PLUS account verleidt kunnen worden om over te stappen naar dit betaalde account.

 

Uitdaging

Voor dit onderzoek zijn inzichten nodig in:

  • de waardering en het gebruik van fietssport.nl
  • een evaluatie van fietssport.nl en van de verschillende gebruikersaccounts

Op basis van deze inzichten kan NTFU de usability van het platform, de positionering ervan en de bijbehorende accounts verder optimaliseren.

 

Aanpak

We hebben onze e-Safari methode ingezet om diepgaande inzichten te krijgen in hoe gebruikers de website toepassen, evalueren en welke wensen en behoeften zij hebben ten aanzien van de verschillende accounts. Vijf dagen lang zijn we online in gesprek gegaan met wielrenners en mountainbikers over hun gebruik, de toertochten- en routetool van fietssport.nl, triggers en drempels voor een (betaald) account en het imago van NTFU. Ook hebben de deelnemers door middel van een creatieve opdracht nagedacht over hoe de NTFU meer members kan creëren.  

 

Resultaat

Het kwalitatieve online onderzoek leverde het volgende op:

  • concrete inzichten over de invulling en optimalisatie van fietssport.nl
  • scherp inzicht in het imago van de NTFU
  • welke stappen NTFU kan nemen om tot de gewenste lidmaatschappen (accounts) te komen

De NTFU is op basis van dit onderzoek aan de slag gegaan met:

  • De rangschikking van content op Fietssport.nl. Deze is herzien. De belangrijkste content, toertochtenoverzicht, komt nadrukkelijker terug op homepage.
  • Het toertochtenoverzicht wordt opnieuw opgebouwd zodat verschillende groepen met verschillende zoekvoorkeuren goed bediend kunnen worden.
  • Het herzien van de flow van de website zodat bezoekers eerder op de hoogte worden gebracht van onbekende functionaliteiten.

Nieuwsgierig geworden? Kijk dan eens op fietssport.nl

Neem voor meer informatie over deze case contact op met Manouk Dreyer.

Facebook Twitter LinkedIn