Zo help je ondernemers de coronacrisis door

Het lijkt erop dat Nederland het coronavirus onder controle heeft. De aangekondigde versoepelingen hebben allemaal plaatsgevonden, en het is tijd om te wennen aan het nieuwe normaal. Voor sommige ondernemers betekent dat terug naar hoe het voor de crisis was, maar voor velen is het nog steeds een uitdaging om de boel draaiende te houden. Of het nu komt door beperkende maatregelen zoals in de horeca, of bijvoorbeeld door minder bestedingen in de handel en logistiek. Hoe beïnvloedt deze crisis hun bedrijfsvoering? En hoe help je hen door de huidige situatie heen?

 

Onzekerheid aanjager van gedrag

“We zien dat onzekerheid een belangrijke aanjager is van ondernemersgedrag”, stelt Sjoerd Hardeman (Universiteit Utrecht). “Maar het is ook belangrijk om te kijken wat er verder op ondernemers af is gekomen. Ze hebben hun bedrijfsvoering moeten aanpassen door deze crisis. Ongeveer 10% van de ondernemers heeft tijdelijke contracten stopgezet, of een vacaturestop ingesteld. Ook zien we dat ondernemers hun investeringen uitstellen, strakker sturen op de financiële planning en dat bijna de helft van alle ondernemers ervoor kiest om onnodige uitgaven stop te zetten”.

Uit Hardeman’s onderzoek blijkt dat vooral bedrijven die grote onzekerheid ervaren hun hand op de knip houden rondom investeringen. Ook nu de grootste crisissituatie voorbij lijkt te zijn, blijft hun onzekerheid bestaan. “Ondernemers zijn bevreesd voor de periode na de zomer. Wat gaat er gebeuren als iedereen zo weer naar binnen moet, in onder andere cafés en restaurants? Om de bereidheid tot investeren van bedrijven aan te wakkeren is het belangrijk om hun onzekerheid te reduceren.”

 

Verschillende ondernemers hebben verschillende reacties

“Om te achterhalen waar die onzekerheid bij ondernemers zit zijn wij vanaf het begin van de intelligente lockdown begonnen met een meting onder mkb’ers en zzp’ers”, legt Rob Doornbos (Motivaction) uit. “Hierbij hebben we gekeken vanuit ons BusinessLocus-model, dat zes typen ondernemers en hun verschillende drijfveren en stijlen onderscheidt”.

Rob Doornbos: “Onzekerheid hoort bij ondernemen. Veel ondernemers zijn prima in staat om met onzekerheid om te gaan, een enkeling vaart daar zelfs wel bij. Maar deze onzekerheid is echt anders dan anders. dat zien we terug in hun reacties. In grote lijnen zien we bij alle ondernemers onzekerheid, maar de mate waarin verschilt enorm per groep. Ook hoe ze op de crisis reageren en wat de beste manier is om hen er doorheen te helpen hangt van het type ondernemer af”.

Het onderzoek toont de volgende stijlen en reacties:

 

  • Hoge onzekerheid bij pragmatici en ontplooiers
    Beide profielen hebben veel verantwoordelijkheidsbesef. Pragmatici zijn daarbij niet snel geneigd om hun medewerkers om ideeën te vragen, weten niet precies welke mogelijkheden tot hulp er zijn en hebben daardoor het gevoel dat ze er alleen voor staan. Ontplooiers hebben juist moeite om buiten de bestaande kaders te denken, waardoor ze hun stip op de horizon uit het oog verliezen. Daar kunnen ze niet tegen en dat maakt hen onzeker.
  • Gemiddelde onzekerheid bij jagers en hoeders
    Zowel jagers als hoeders zijn minder goed in staat het grote beeld te zien. Bij jagers leidt dat tot veel optimisme, bij hoeders tot te veel afwachtendheid. De impact van de crisis op deze groepen is volgens henzelf gering, maar dit kan ook liggen aan dat de klap nog moet komen of dat hun toekomstbeeld niet realistisch is.
  • Weinig onzekerheid bij einzelgängers en experts
    Deze groepen bezitten behoorlijke ego’s en hebben een drang naar vrijheid en zelfstandigheid, waardoor ze vinden dat ze deze crisis en hoe ze erdoor komen zelf moeten uitzoeken. Door hun achtergrond kennen ze de klappen van de zweep en anticiperen ze op een zwart scenario, wat ertoe leidt dat ze weinig onzekerheid ervaren.

 

Stem jouw strategie af op de juiste doelgroep

De verschillende reacties en wereldbeelden van deze ondernemers vragen om een strategie die past bij hun valkuilen en uitdagingen. Hoe kun jij ondernemers uit deze groepen succesvol helpen de crisis door te komen?

 

  • Zet jagers met beide voeten op de grond, en help hen kijken naar wat realistische doelen zijn.
  • Bied de zeer onzekere ontplooiers andere perspectieven aan en help hen aan nieuwe manieren om hun doel te bereiken, je moet ze uit de tunnelvisie krijgen.
  • Laat de eveneens onzekere pragmatici weten dat ze er niet alleen voor staan, door hen wegwijs te maken in de vele kennis en informatiebronnen die ze kunnen gebruiken.
  • Kijk met hoeders naar de bedoeling op de lange termijn en werk daar naartoe.
  • Zowel experts als einzelgängers help je door hen te wijzen op de regelingen die ze kunnen gebruiken of informatie toegankelijk te maken waarmee ze zelf aan de slag kunnen.

Wil je meer weten over de verschillende typen ondernemers, hun reactie op de huidige crisis en hoe je hen verder helpt? Kijk dan de ‘effectieve B2B marketing in economisch onzekere tijden’ terug.

Vragen over dit onderwerp? Neem dan contact op met Rob Doornbos of Kevin Miley.

Lees ook:

 

Facebook Twitter LinkedIn