Zorg

“RegioPlus maakt voor onderzoek naar de effectiviteit van de campagne ‘Week van Zorg en Welzijn’ gebruik van de expertise van Motivaction. Ik zit dan aan tafel met deskundige en vasthoudende onderzoekers die weten waar ze over spreken. Dankzij Motivaction evalueren we de Week van Zorg en Welzijn effectief en ontvangen we aanbevelingen waarmee we de campagne van de Week van Zorg en Welzijn daadwerkelijk te verbeteren!”
Coco Heitink, Communicatieadviseur bij RegioPlus

Nu cliënten zelf kunnen kiezen door welke instelling zij geholpen willen worden is een goede marketingstrategie van steeds groter belang. Een krappe arbeidsmarkt en tekort aan medewerkers vraagt daarnaast om een ijzersterk personeelsbeleid. Het zijn uitdagingen die veel aandacht vergen maar geen afbraak mogen doen aan de kwaliteit van de zorg.

Om de juiste beleids- en/of marketingstrategie voor jouw vraagstukken te bepalen heb je hoogwaardige informatie nodig over de doelgroep. Welke manier van communiceren vinden patiënten fijn? Met welke arbeidsvoorwaarden overtuig je jong talent?


Marktonderzoek in de zorg

Deze (en andere) vragen kun je beantwoorden door marktonderzoek. We helpen jou om inzichtelijk te maken wat burgers, patiënten en werknemers belangrijk vinden. Jij kunt daarmee onder andere:

  • Bepalen wat de optimale positionering van jouw organisatie is, en waar de verbeterpunten liggen
  • Ontdekken welke typen zorgcliënten er zijn en hoe je elke groep effectief bereikt
  • Achterhalen wat de behoeften van doelgroepen binnen jouw verzorgingsgebied zijn, en het beleid hierop afstemmen
  • Vaststellen hoe je een arbeidsmarktcampagne opzet die nieuwe medewerkers aan de organisatie bindt


Drie typen zorgconsumenten

Dé zorgcliënt bestaat niet. Iedereen beleeft de wereld vanuit een eigen situatie en perspectief. Terwijl de ene cliënt een online spreekuur praktisch vindt en zelf wil uitzoeken welke zorg het beste past, heeft de ander behoefte aan persoonlijk contact en een helder advies. In samenwerking met het Ministerie van VWS hebben wij drie typen zorgconsumenten gedefinieerd:

  • De minder zelfredzame zorgconsument
  • De pragmatische zorgconsument
  • De maatschappijkritische zorgconsument

Deze concrete indeling biedt inzicht in de belevingswereld en werkelijke behoeften van elk type zorgcliënt. Door zorg en diensten hierop aan te laten sluiten verhoog je de tevredenheid van de consument en de kwaliteit van de zorg.

Wil je meer weten over deze zorgconsumenten? Download dan nu de whitepaper ‘Wat werkt bij wie’.


Wat kan Motivaction voor je betekenen?

Met onze ruime marktonderzoekservaring bieden wij een integrale aanpak waarmee je jouw focus en unieke positie in de markt bepaalt, en de kwaliteit van jouw dienstverlening kunt vergroten. Dat doen we onder andere door de volgende methoden:

Blinkr: match patiënt en zorgverlener op basis van persoonlijke voorkeuren, empathiestijl en persoonlijkheid
Doelgroepanalyse: breng in kaart wie jouw doelgroep is of ontdek wie je nog meer kunt helpen met jouw product of dienst
Positioneringonderzoek: neem op basis van onderzoek de ideale positie binnen de markt in
WorkMotiv: vraag per module het medewerkersonderzoek uit zodat je snel de tevredenheid van (zorg)werknemers verhoogt

We weten welk type consumenten in het verzorgingsgebied van jouw zorginstelling wonen, leveren vernieuwde inzichten in de belevingswereld van de cliënt en bieden aanknopingspunten tot beleid met concreet advies en duidelijke rapportages.

Wil je meer weten over hoe wij organisaties binnen de zorgsector kunnen helpen? Neem dan contact op met Lonneke Gijsbers of Marcel Voorn.

Download de whitepaper

Bekijk hier de privacy policy

Gerelateerde pagina's:

Facebook Twitter LinkedIn