Media

Ik ken Motivaction al vanuit mijn vorige baan. Wat ik prettig vind is dat Motivaction weet wat er op het gebied van media mogelijk is. Zij denken kritisch mee over onze vragen én zijn flexibel in hun oplossingen. Dat maakt hen tot een deskundig en plezierig onderzoeksbureau waar het goed mee samenwerken is.      
Lisette Hagenaars, Team Lead Market Research and Data2Decisions bij DNA (Dentsu Aegis Network)

De mediaconsument

Mediaconsumenten hebben een steeds ruimere keuze in het aanbod van kanalen, merken, titels, zenders en programma’s en hun mediagebruik raakt verder gefragmenteerd. Door technologische vernieuwingen zoals de verschuiving naar online en social media, blijft het medialandschap constant onderhevig aan innovatie en verandering. Consumenten worden steeds selectiever in hun keuzes en zoeken naar onderscheidende afzenders. Hoe kun je als mediaplatform blijven inspelen op het gedrag en de behoeften van consumenten? Wij helpen mediamerken en mediabureaus om zich op een vernieuwende manier te manifesteren.

 

Waarom kiezen voor marktonderzoek?

Het moderne medialandschap vraagt om een continu inzicht in de wensen en behoeften van verschillende typen mediaconsumenten. Mediaonderzoek door Motivaction helpt je een relevant en op jouw doelgroep afgestemd aanbod te ontwikkelen, en bij het maken van strategische en redactionele keuzes.

Je kunt met dit type onderzoek bijvoorbeeld:

  • Relevante trends en ontwikkelingen signaleren om op in te spelen en de concurrentie voor te blijven
  • De positie en het imago van je merk bepalen, en hier je nieuwe strategie of mediacampagne op baseren
  • Jouw doelgroep bepalen en analyseren, zodat je beter op hun wensen en huidige mediaconsumptie kunt aansluiten
  • Mediacampagnes en -concepten ontwikkelen en testen voor maximaal resultaat
  • Effectiever communiceren met je doelgroep door rekening te houden met hun voorkeuren

 

Welke onderzoekmethoden zijn er?

We behandelen uiteenlopende vraagstukken en bieden innovatieve oplossingen op maat die doordacht, maar pragmatisch van aard zijn. Motivaction doet onder andere onderzoek voor uitgevers, omroepen en zenders en maakt daarbij gebruik van onder andere deze methoden:

  • Mediarapport Mentality: het mediagebruik van jouw doelgroep gebracht zodat je weet waar en hoe je hen kunt bereiken
  • ConceptFactory: ontwikkel diensten, producten en campagnes op basis van consumer insights om de kans op succes te vergroten
  • Persona’s: breng de mediaconsument tot leven door je doelgroep als echte personen te omschrijven
  • Prijsonderzoek: bepaal de optimale prijs voor je dienst of product
  • Bereiksonderzoek: verkrijg inzicht in het bereik van je zender, titels of kanaal
  • Communicatie en branding: behaal jouw doelstellingen door de effectiviteit van campagnes te testen
  • Communication Analytics: evalueer het effect van je cross mediacampagnes en verhoog de ROI van jouw media-inzet

 

Voor wie doen we dit?

We werken voor zeer diverse mediapartijen, waaronder voor:

Wil je meer weten over mediaonderzoek? Neem dan contact op met Henriët Hensen.

Download ons onderzoeksrapport 'Talkshowgasten' (2016)

Bekijk hier de privacy policy

Facebook Twitter LinkedIn