Media en mediabureaus

Ik ken Motivaction al vanuit mijn vorige baan. Wat ik prettig vind is dat Motivaction weet wat er op het gebied van media mogelijk is. Zij denken kritisch mee over onze vragen én zijn flexibel in hun oplossingen. Dat maakt hen tot een deskundig en plezierig onderzoeksbureau waar het goed mee samenwerken is.      
Lisette Hagenaars, Team Lead Market Research and Data2Decisions bij DNA (Dentsu Aegis Network)

De strijd om de mediaconsument

De mediamarkt is volop in beweging. Er is een strijd om de adverteerders, maar ook om de lezer, luisteraar, kijker en internetter. De sector is hard op zoek naar nieuwe businessmodellen die passen bij deze tijd. De technologische mogelijkheden breiden zich in rap tempo uit en de social media hebben het medialandschap ingrijpend veranderd. Deze ontwikkelingen betekenen dat de media en mediabureaus voor grote uitdagingen staan en op zoek zijn naar nieuwe wegen.

 

Campagne-effectmeting en inzicht in leefwereld kerndoelgroepen

Redacties zoeken naar onderscheidende manieren om te communiceren en naar content die consumenten raakt. Advertentieverkoopafdelingen willen handvatten voor de juiste argumenten en proposities om hun medium aan adverteerders aan te bieden. Mediabureaus zoeken nieuwe afrekenmodellen en naar platforms waarop zij de effecten van campagnes effectief kunnen volgen en sturen. Naast kwantitatieve gegevens over bereik en effect is er in de markt een toenemende behoefte zichtbaar aan kwalitatieve gegevens over beleving en bereik van het medium, en de leefwereld van de kerndoelgroepen.

 

Mediaonderzoek in de praktijk

Motivaction kent de drijfveren van de mediaconsument:

 

  • Met onze Magazine monitor zie je jouw magazine door de ogen van jouw doelgroep
  • We bieden jou diepgaand inzicht in de gebruikersprofielen van media, waaronder de gebruikers van sociale media
  • Wij bieden redacties insights om de formules van hun medium optimaal te laten aansluiten bij de kerndoelgroep, onder meer op basis van het beproefde Mentality-onderzoek
  • Wij bieden advertentieverkoopafdelingen argumenten waarmee ze hun medium kunnen aanbieden aan adverteerders
  • Omdat kwalitatieve bereiksgegevens ook van belang zijn hebben wij de mentaliteitsmatch ontwikkeld op basis van ons Mentality-onderzoek
  • We bieden media de mogelijkheid om een eigen lezers- of kijkerspanel op te zetten
  • Voor mediabureaus beschikken wij over een op maat vorm te geven infrastructuur om campagne-effecten te testen
  • Redacties helpen we bij het verkrijgen van nieuwswaardige inzichten op basis van landelijk representatief en snel inzetbaar opinieonderzoek

 

Download ons onderzoeksrapport 'Talkshowgasten' (2016)

Bekijk hier de privacy policy

Facebook Twitter LinkedIn