Wist je dat ruim de helft van alle consumenten het belangrijk vindt dat kleding duurzaam is? Of dat bijna een derde van alle Nederlanders dit jaar Valentijnsdag vierde? Niet? Dan ben je bij onze nieuwsbrief aan het juiste adres!
We houden je graag om de maand op de hoogte van de nieuwste onderzoeken, laatste whitepapers en interessante events. Zo weet je precies wat er speelt.
Schrijf je hier in
- Lieke van Duist, Researcher Manager
|
|
Goedendag,
Bij Motivaction doen we veel onderzoek voor goede doelen. Dat maakt ons werk niet alleen maatschappelijk relevant maar ook erg afwisselend. Zij komen namelijk bij ons met zeer uiteenlopende vragen… wie zijn onze (potentiële) donateurs? Hoe kunnen we meer mensen motiveren ons te steunen? Hoe kunnen we onze achterban diverser en meer inclusief maken? Hoe kunnen we meer jongeren betrekken bij ons werk? In deze nieuwsbrief lees je meer over hoe wij hier als onderzoeksbureau antwoord op geven.
|
|
|
'Waarom wordt een cappuccino van 7,99 niet, en een broccoli van 2,19 wél als duur ervaren'
Gezondheid, duurzaamheid, gemak, ethiek... het zijn thema's die al jaren meespelen, maar vandaag de dag in steeds complexere vormen terugkomen. In een eerdere editie van retail magazine FP Work nemen Pieter Paul Verheggen en Ruurd Hielkema van Motivaction je mee in de onderliggende drijfveren achter consumentengedrag binnen foodretail. Meerdere factoren beïnvloeden ons koopgedrag: van gezondheid en prijs tot de kracht van social media. Organisaties die alleen vanuit hun merk of product denken, missen kansen. Begrip van het 'waarom' achter gedrag leidt retailers en leveranciers naar het maken van betere keuzes. En dat vereist onderzoek. Nieuwsgierig naar de drijfveren van de consument?
|
|
|
Campagne 'Nee tegen vapen' moet ouders alerter maken op vapende jongeren
Uit onderzoek van Motivaction in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) blijkt dat 1 op de 4 jongeren (12-16 jaar) al eens gevapet heeft. Ongeveer een derde van hen vapet(e) dagelijks. Een zorgwekkend signaal. Vapes zijn aantrekkelijk door hun zoete smaken, opvallende verpakkingen en promotie op social media. 14% van de jongeren vindt het moeilijk om 'nee' te zeggen bij groepsdruk. Vapes bevatten naast nicotine ook schadelijke stoffen. De langetermijneffecten? Nog grotendeels onbekend, maar eerste signalen zijn verontrustend.
|
|
|
Bordspellen populairder dan gamen
|
|
|
|
Nederland speelt om te winnen en soms een beetje vals. Bordspellen, kaartspellen, dobbelspellen: we zijn er dol op. Vier op de tien volwassenen Nederlanders zitten minstens één keer per maand aan tafel voor een potje gezelligheid. Uit ons onderzoek blijkt:
- 1 op de 5 spelers speelt weleens vals (vooral jongeren)
- Mannen worden vaker gezien als fanatiekelingen
- Klassieke spellen blijven het populairst, maar ook nieuwkomers zoals Hitster winnen snel terrein
Wil je meer weten over het onderzoek?
|
|
|
De werkbeleving in het Rijksmuseum in kaart gebracht
Het Rijksmuseum is een dynamische culturele instelling met een wereldberoemde collectie en een ambitieuze visie. Dit vraagt veel van de medewerkers. Daarom is het essentieel om te weten wat er onder hen speelt. Samen met Sparkey onderzocht het Rijksmuseum de ervaringen en ideeën van medewerkers. Maar de ambitie reikte verder: hoe benut je deze waardevolle inzichten? Door een concreet plan op te stellen, kregen de organisatie en de afdelingen handvatten om hier actief mee aan de slag te gaan. Op basis van de SparkIndex werd een onderzoek uitgevoerd onder alle medewerkers. Met presentaties en interactieve sessies gingen zowel de organisatie als de afdelingen gericht aan de slag.
|
|
|
Wat goede doelen kunnen leren van onderzoek onder biculturele Nederlanders
|
|
|
|
Hoe kijk je naar ziekte en gezondheid als biculturele Nederlander?
Een goed doel wilde weten waar de verschillen zitten - en hoe je daar effectief op inspeelt. Ze namen deel aan ons onderzoek naar biculturele Nederlanders en kregen waardevolle inzichten.
Dankzij de inzichten kan het goede doel gerichter voorlichten over oorzaken - en zo effectiever inzetten op preventie.
Benieuwd naar de andere inzichten.
|
|
|
Scheidende ouders beter bereiken met informatievoorziening op maat
|
|
|
Veel ouders die uit elkaar gaan, weten niet waar ze terechtkunnen voor betrouwbare informatie en steun. Daarom ontwikkelde de overheid de volgende website: www.uitelkaarmetkinderen.nl: een centrale plek met duidelijke info over scheiden en het belang van het kind. Maar sluit deze website écht aan bij wat ouders nodig hebben? In opdracht van het WODC onderzochten wij hoe ouders de site ervaren en wat er beter kan. Nieuwsgierig naar de uitkomsten en ons advies?
|
|
|
|
Verrijk jouw database voor meer inzicht en strategie
Als onderzoekers zijn we vaak geneigd om nieuw onderzoek op te zetten om klantvragen te beantwoorden. Maar dat is lang niet altijd nodig. Wij laten zien hoe je basis van bestaande data een rijk beeld krijgt van jouw klanten.
Wil je je communicatie optimaliseren en personaliseren, maar weet je niet waar te beginnen? Met ons Mentality-model brengen we jouw klantenbestand in kaart - op basis van adres of postcode. Zo krijg je inzicht in wie je klanten zijn, wat hen drijft en hoe je ze het beste bereikt.
Door het verrijken van je klantenbestand ontstaat waardevolle kennis, zonder te investeren in een enquête.
Benieuwd hoe jij meer grip krijgt op je klantenbestand?
|
|
|
Hoe krijg je jongeren in beweging voor vrijwilligers
Veel jongeren willen zich inzetten voor een goed doel maar het komt er niet van. Studie, werk en sociale verplichtingen krijgen voorrang. Toch zien we kansen. Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat jongeren wél bereid zijn om vrijwillig aan de slag te gaan. Grootste drempel? Ze denken dat het te veel tijd kost. Wat motiveert jongeren dan wél?
- Iets betekenen voor anderen
- Gezelligheid en nieuwe contacten
- Persoonlijke groei
Door in te spelen op deze motivaties en gebruik te maken van overtuigingstechnieken, kunne maatschappelijke organisaties jongergen echt in beweging krijgen.
Welke technieken werken écht om intentie om te zetten in actie?
|
|
|
Wist je dat Motivaction sinds dit jaar een eigen Substack heeft? Op dit platform delen we inzichten over menselijk gedrag - helder, verhalend en vanuit data. In onze nieuwste editie (#4) duiken we in gedragsbeïnvloeding. Je leest over algoritmes, influencers en woorden die meer doen dan je denkt. Ook interessant: in Substack #3 schreven we over de waarden die ons thuisgevoel bepalen - 'Thuis is waar je waarden wonen.'
Nieuwsgierig geworden? Meld je gratis aan en ontvang alle edities direct in je inbox!
|
|
|