Wist je dat ruim de helft van alle consumenten het belangrijk vindt dat kleding duurzaam is? Of dat bijna een derde van alle Nederlanders dit jaar Valentijnsdag vierde? Niet? Dan ben je bij onze nieuwsbrief aan het juiste adres!
We houden je graag om de maand op de hoogte van de nieuwste onderzoeken, laatste whitepapers en interessante events. Zo weet je precies wat er speelt.
- Jeroen Senster, Principal Research Consultant
|
|
Goedendag,
Bij Motivaction doen we continu onderzoek naar mediagebruik in Nederland. Zo blijven we scherp op trends en begrijpen we wat mensen écht drijft in hun keuzes voor content en kanalen. Die inzichten maken ons relevant voor de sector én helpen jou je strategie beter af te stemmen op je doelgroep.
In deze nieuwsbrief nemen we je mee in het Mentality Mediarapport, boordevol inzichten over hoe Nederlanders zich informeren, laten inspireren en communiceren. Wil je direct aan de slag? Je kunt het rapport nu downloaden in onze webshop en meteen de eerste stappen zetten naar een mediamix die écht werkt.
|
|
|
Gendergelijkheid wereldwijd: hoe verschillend ervaren mannen en vrouwen gelijkheid?
Hoe ver zijn we eigenlijk met gendergelijkheid? Op de werkvloer, in de politiek en thuis? Volgens het WIN-onderzoek 2025 zeggen mannen vaker dan vrouwen dat gelijkheid al is bereikt, maar de beelden verschillen sterk per regio. In delen van Azië (o.a. Thailand, Vietnam, India) overheerst het idee dat grote stappen zijn gezet.
En Nederland? Opvallend genoeg blijft er veel twijfel. Nederlanders antwoorden relatief vaak 'weet ik niet' over gendergelijkheid op werk, in de politiek en thuis. Tegelijk klinkt er sluimerende onvrede, vooral op de werkvloer. De loonkloof blijft bijvoorbeeld een terugkerend onderwerp rond Equal Pay Day.
Onze experts Ester Koot en André Kamphuis gingen hierover met elkaar in gesprek.
|
|
|
Zonnepaneeleigenaren onmisbaar voor een schoon en onafhankelijk Nederland
In opdracht van Milieu Centraal onderzocht Motivaction hoe zonnepaneeleigenaren denken over hun panelen en hoe ze die gebruiken.
Volgens Kenniscentrum Milieu Centraal is maar liefst 80% van de zonnepaneeleigenaren blij met die keuze. Zonnestroom is essentieel voor een duurzamer Nederland en hier werken zonnepaneeleigenaren aan mee.
Ook na 2027 blijft het interessant om zonnepanelen te hebben. Wie zijn eigen zonnestroom direct gebruikt, koopt minder stroom in bij een leverancier. Dat is met een vast of variabel contract vaak 3 tot 4 keer goedkoper dan ingekochte stroom.
Meer weten over het onderzoek?
|
|
|
Steeds meer jongeren online buitengesloten
|
|
|
|
De week tegen pesten is net voorbij, maar de boodschap blijft: kom voor elkaar op - ook online. Zangeres S10 lanceerde samen met KPN het nummer Buut Vrij, een oproep om in te grijpen bij online uitsluiting.
Jongeren zitten gemiddeld 4,1 uur per dag in groepschats (Snapchat, WhatsApp, Instagram). Online buitensluiten komt daardoor steeds vaker voor:
- 69% van de jongeren zegt dat leerkrachten niet zien hoe vaak dit gebeurt.
- 68% vindt dat scholen meer moeten doen om uitsluiting te voorkomen.
Meer weten?
|
|
|
Online en offline werven: zo bereiken we ook de moeilijk vindbare respondent
|
|
|
Wie alleen online werft, mist relevante stemmen. Niet iedereen is even digitaal vaardig of actief op sociale media.
Daarom werft M-select bewust zowel online als offline. De aanpak is altijd persoonlijk: M-select bouwt duurzame relaties met respondenten op, zodat er snel kan worden geschakeld voor specifieke profielen.
Benieuwd hoe je ook complexe of ondervertegenwoordigde doelgroepen bereikt?
|
|
|
|
Begrijp wie kijkt, leest, luistert én waarom.
Mediagebruik is persoonlijk. Sommige mensen luisteren dagelijkst podcasts tijdens het wandelen, anderen zweren bij de papieren krant aan de keukentafel. Leeftijd of geslacht zeggen hier weinig over. Wat echt telt, zijn waarden en leefstijl.
Met de Mentality Mediaprofielen krijg je acht unieke profielen die laten zien waarom mensen kiezen voor bepaalde content, platformen of vormen van media. Van lineair tot on demand, van krant tot TikTok: dit model helpt je de juiste snaar te raken bij de juiste groep.
Leestip: Wie kijkt, wie klikt, wie skipt? De Substack-editie met inzichten per profiel.
Ons rapport biedt inzicht in hoe Nederlanders zich informeren, laten inspireren en communiceren. Zo stem je formats, kanalen, tone of voice en mediamix optimaal af op de beleving en behoeften van je doelgroep. Het is je kompas in gefragmenteerd medialanschap vol nieuwe platformen en formats.
|
|
|
30 september is internationale Podcastdag! En we hebben een nieuwe aflevering voor je klaarstaan
Vandaag - op internationale Podcastdag - lanceren we een gloednieuwe aflevering van Uitgezocht, de podcast waarin we met experts van Motivaction inzoomen op de trends en inzichten die onze samenleving vormgeven.
In deze aflevering staat de aanloop naar de verkiezingen centraal:
Stemmen we op gevoel, gewoonte of overtuiging? We onderzoeken samen met Pieter Paul Verheggen, Algemeen Directeur van Motivaction, wat kiezers bezighoudt, welke thema's hun keuze bepalen, en hoe campagnes en media de manier waarop we stemmen beïnvloeden. Benieuwd wat er écht speelt in het stemhokje?
Fijne Podcastdag!
|
|
|
Waarom je stem minder rationeel is dan je denkt
Binnenkort gaan we weer het stemhokje in voor de Tweede Kamerverkiezingen. Maar hoe maak je eigenlijk je stemkeuze? En is die keuze wel zo rationeel als we denken?
Uit onderzoek blijkt dat ons gevoel vaak de eerste voorkeur bepaalt. Geen wonder dat campagnes zo sterk inspelen op emotie. Emotionele boodschappen werken aantoonbaar beter dan rationele argumenten.
|
|
|