Goede doelen

“Motivaction helpt ons om het effect van Giro555-campagnes te meten en de drivers achter geefgedrag naar boven te krijgen. Zij stellen zich in het proces heel proactief en servicegericht op. De resultaten geven ons goede handvatten voor de toekomst.”
Titia Wenneker, Online Coordinator Giro555

Goede doelen organisaties staan voor steeds grotere uitdagingen. Naast de effort die zij continu steken in het aantrekken van nieuwe donateurs blijkt loyaliteit onder deze nieuwe groep steeds beperkter. Vooral jongen mensen ‘doneren’ vaak niet op regelmatige basis. Zij willen incidenteel iets doen als ze zich (tijdelijk) verbonden voelen met jouw goede doel of actie. Geen vaste donaties maar incidentele doenaties zijn in opkomst.

Hoe kan je als goed doel inspelen op deze ad hoc mentaliteit? En dit zonder jouw bestaande achterban van vaste donateurs uit het oog te verliezen? Daarvoor is het in eerste instantie belangrijk deze verschillende doelgroepen eens goed in kaart te brengen. Wie zijn dit? Waar liggen de nieuwe kansen? En tegelijkertijd: hoe voorkom je met nieuwe acties dat de vaste donateurs zich niet meer thuis voelen?

En denk verder vanuit de doelgroepen: welke fondsenwervingsstrategieën zijn effectief onder deze groepen, hoe waarderen zij de campagnes? Wat voor effect heeft de communicatie op het imago en daarmee de intentie om te doneren?

Motivaction helpt graag om overzicht te krijgen in de vragen die je beantwoord wil zien. Door marktonderzoek krijg jij inzicht in je doelgroep, hoe je hen succesvol aanspreekt en hoe je de reputatie van de organisatie verbetert of behoudt. Het helpt je om antwoord te vinden op vragen als:

  • Waar zit het potentieel in de markt voor fondsenwerving, en via welke kanalen spreek je hen aan?
  • Via wat voor andere support (dan financiële bijdragen) willen mensen iets voor jouw organisatie doen?
  • Met welke communicatie kun je de loyaliteit van jouw donateurs vergroten?
  • Wat is het imago van de organisatie onder jouw (potentiële) doelgroep, en hoe kun je dit verbeteren?
  • Voldoen jullie campagnes aan de doelstellingen, of kunnen jullie deze verder optimaliseren?

Onze jarenlange ervaring in deze sector helpt ons daarnaast om trends voor je te ontrafelen, en uitkomsten te benchmarken. Je krijgt zo niet alleen op maat gemaakt advies, maar kunt jouw resultaten ook vergelijken met andere spelers in de markt zodat jij nog meer kennis hebt van wat er speelt.

 

Onderzoeksmethoden op maat

Voor elk vraagstuk is een passende onderzoeksmethode te vinden. Om ervoor te zorgen dat jij de informatie krijgt die je verder helpt, kun je bij Motivaction kiezen voor bijvoorbeeld:

  • Doelgroeponderzoek: breng in kaart wie (potentiële) donateurs, vrijwilligers of geïnteresseerden zijn en waar je hen kunt bereiken.
  • Donateursdata-analyse: krijg inzicht in de waarden en levensstijl van je huidige achterban door een analyse op de (adres)data in jouw donateursbestand
    • Op basis hiervan kunnen we aanvullend ook potentiële donateurs targetten via bijvoorbeeld Facebook en banners.
  • e-Safari: kruip in de huid van de (potentiële) donateur of geïnteresseerde en ontdek hun gewoontes, voorkeuren en levensstijl.
  • Stakeholder- en reputatieonderzoek: bekijk jouw reputatie vanuit het perspectief van jouw stakeholders en ontdek waar verbetermogelijkheden liggen.
  • Concept- en pretesten: voorspel de waardering en het effect van jouw (reclame)campagne, onder verschillende doelgroepen, en krijg suggesties voor verbetering.
  • Donateursarena: ga onder begeleiding van ervaren onderzoekers ten overstaan van (een deel van) de organisatie in gesprek met donateurs.

 

Meer informatie

Wil je meer lezen over onderzoek van Motivaction voor goede doelen en de manieren waarop mensen zich willen inzetten? Download dan het onderzoeksrapport De Groene Vrijwilliger.

Neem voor meer informatie over de onderzoeksmogelijkheden contact op met Cecilia Keuchenius.

 

Facebook Twitter LinkedIn